Klokke til mellom 10-25k?

"Så med mindre en er veldig opphengt i tritium vs luminova" sier meg ikke så mye, hehe.

Den var egentlig ikke ment til deg, men som svar til den diskusjonen som var rundt 14060M og 14060 modellene (det var vel Frode om jeg i skrivende stund ikke husker helt feil, mente at så lenge ikke klokka hadde M til slutt var det ei knallklokke ;) ) Og det var her dette med tri/lumi kom inn i bildet. :)
 
Hva er forskjellen på 14060 og 5513? synes di ser ganske like ut. Må si jeg begynner å få mer og mer sansen for
Rolexen, spørs om jeg ikke må få prøvd en på armen snart.
Har noen av rolex modellene plexiglass? dette ser jeg som helt uaktuelt for min del, er nødt til å ha noe som ikke
blir ripete.
 
Så hvis det er noen i stavanger området her inne som har en 14060, og vil la meg prøve den, stikker jeg gjerne innom på en klokkeprat, hehe
 
Bare minner oss på at trådstarter ville holde seg i området 37-40mm. En Explorer I f.eks hadde nok sikkert likevel kunne sneket seg inn på lista over kandidater med sine 36mm...

Explorer I leveres også i 39mm. Listepris ca 42K. Om det finnes noe på bruktmarkedet har jeg ikke sjekket, men det er ei sabla fin klokke. Men det er 14060 (uten M) også, altså :D
 
Hva er forskjellen på 14060 og 5513? synes di ser ganske like ut. Må si jeg begynner å få mer og mer sansen for
Rolexen, spørs om jeg ikke må få prøvd en på armen snart.
Har noen av rolex modellene plexiglass? dette ser jeg som helt uaktuelt for min del, er nødt til å ha noe som ikke
blir ripete.

En av de mest merbare forskjellene mellom 14060 og 5513 er nettopp att førstnevnte har ripefritt safir og 5513 har plexi(som er utsatt for riper, ja).
På den andre siden gir glasset på 5513 og andre vintage Rolex klokker en helt spesiell feeling - dog dette er kanskje noe som må vokse på en....

14060 har glossy skive med timemarkeringer med hvitt gull rundt (jeg liker veldig godt denne skiva). 5513 har mattere skive. Innvendig er det annet drivverk, dog dette har ikke noe å si i praksis. Arbeidshester alt som er.

5513 kom på markedet i 1962, mens 14060 kom i 1989. Litt festlig at min 2006 modell ser så og si helt identisk ut med kokka bestefar min kunne gått rundt med på tidlig 60-tallet.

Innrømmer glatt at 5513 ser helt fantastisk flott ut med sitt krummede pexiglass og den flotte skiva hvis markeringer gjerne har begynnt å falme.

Eller hva?
PC-Vince-.jpg


PC-David-7.jpg


sumbariner.jpg


James Bond brukte denne klokka i filmen The Man With The Golden Gun
roger_moore_submariner_5513.jpg
 
Det blir fort riper ja, men det er halve sjarmen med en vintage-klokke. Fordelen med plexiglass er at det kan poleres veldig mange ganger før du trenger å bytte det. Så behøver ikke være så dyrt.
 
Litt avhengig av årsmodell og fysisk tilstand, men et sted mellom 18 - 24 K NOK må du nok regne med.

Frode.

18k for en 14060 med papier - da hadde i alle fall jeg tatt en tur på byn å ta en skikkelig feiring.
Jeg noterer meg at det er modellen uten M (;)) som er nevnt her, men likevel vil jeg nok si 21-24 dersom den er komplett, i.o.m vi snakker +10år gamle klokker (unntak fra normalfordelingen er überstrøkne og skikkelig herpa klokker)
 
Hva er egentlig Tritium og luminova? Å hva vil det si med COSC sertifisering? Prøver bare å finne ut om jeg skal gå for M eller ikke. He he
 
Å hva vil det si med COSC sertifisering? Prøver bare å finne ut om jeg skal gå for M eller ikke. He he

Får gjenta det som er skrevet tidligere. M har ingenting med COSC å gjøre.
M-modellen kom i 2001, COSC sertifiert ble M-modellen i 2007.
Ang tritium/luminova er det selvlysende stoffet på skiva.

Tritium er et radiaktivt stoff (særdeles svakt, selvsagt), og trengs ikke lades for å lyse (ingen kokka opp under skrivebordslampa med disse altså). Lumen er konstant. Men effekten går gradvis over. Etter 10-12 år er den halvert - dvs det er ikke uvanlig å få malt på nytt, gjerne etter 6-7 år, dog på Rolex klokker er jo det ikke akkurat noe som hever verdien. Spesiellt de eldre modellene.

Lumi må lades og lyser mye sterkere enn (fersk) Tri den første halvtimen. Etter halvannen time er de omtrent likke. Hadde du vært i ei mørk gruve i et par døgn ville Luminova vært useless, mens Tritium fortsatt hadde strålt.