Klokkecafé – løst og fast om klokker

Nå-ja! Det gjør seg bedre med litt flott design. Enig med deg der, men det er alltid gøy å se tannhjulene.

Forresten, vet du om det er egne navn på ETA 2824 uten dato? Min skive har ikke dato. Det må jo uansett inn et urverk som passer i kassen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Nå-ja! Det gjør seg bedre med litt flott design. Enig med deg der, men det er alltid gøy å se tannhjulene.

Forresten, vet du om det er egne navn på ETA 2824 uten dato? Min skive har ikke dato. Det må jo uansett inn et urverk som passer i kassen.

8

Nei klokker uten dato med 2824-2 har noen ganger datohjulet fortsatt på seg under tallskiven.
Da kan man høre en klikkelyd kl 12 ;)

Urverket sin base er det samme på disse:
2824-2 (med dato eller uten)
2836-2 (med dato og dag)
2801-1 (uten automatisk "modul")

Du kan ta den selv ut også:
 
Der har jeg fått meg en kasse til klokken... Takk for tipsene, @Hammerfjord!
Mikke-Kasse.jpg

Da må jeg få tak i et urverk som neste. Det ser da greit ut å ta bort dato-hjulet.

8
 
Jeg solgte en av klokkene mine. Sist jeg gjorde det, så endte det med at jeg angret og kjøpte butikkny neste gang. Men denne er ikke å oppdrive lenger, så det må muligens bli en nyere en.
 
Huff da!
Det er forståelig at du angrer. Da blir det nyere eller brukt under juletreet?

8
 
Huff da!
Det er forståelig at du angrer. Da blir det nyere eller brukt under juletreet?

8

Vi får se hva det blir til. Salget var jo aldri planlagt, men kjøperen er en ordentlig GG som jeg vet vil ta godt vare på den :)

Regner med at det kommer en klokke under juletreet. Hulk med polerte midtledd hadde vært noe gitt :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
“A Comprehensive Retrospective Looking Back On 10 Years Of Ulysse Nardin’s Pioneering InnoVision Technology” via @watchville
https://api.watchville.co/v2/posts/25429/click
Flott artikkel om innovasjon. Bare et lite paradoks. På 163 år hvorav de siste tyve årene progressive og avantgardistiske så har de enda ikke klart å gjøre noe med den jævla logoen sin...
 
Google translate skal aldri få til å oversette fra fransk til norsk men sånn ble det etter litt ajustering.

07.12.2016, 14:25

"Den urmaker Vulcan som har store problemer, vil permittere de fleste av sine ansatte for slutten av januar. Sju av 12 som er fortsatt aktive i denne historiske hjemme i Le Locle ble utskrevet for januar. Eiet av en gruppe av Rapperswil i hendene på en familie av Saudi-Arabia, varemerket er antatt for salg.

Klokkeprodusenten for presidentene Vulcan, er for salg. Sju av sine 12 ansatte ble permittert. I 1947 Vulcan selger den første armbåndsur, Cricket, utstyrt med en kraftig nok ringing til å tjene som vekkerklokke. Trumann, Eisenhower, Johnson eller Nixon har brukt de: de første ble mottatt fra en venn, den andre ble mottatt fra produsenten. Denne tradisjonen fortsatt med Barack Obama. Han har en, men det er ingen bevis for at han noen gang har brukt den.

Krisen hele klokkeindustrien krysser i dag virker nær å ha tatt livet av den kjente merkevaren som ble grunnlagt i 1858. Når kontaktet, selskapets ledelse i Le Locle bekreftet oppsigelser, men nektet til å kommentere ytterligere. I slutten av november, selskapet ble utsatt for et innbrudd utført av "kjeltringer fra ambulansen" fra Lyon regionen. Politiet senere bekreftet at alt som ble stjålet hadde blitt funnet, men det har ennå ikke kommet tilbake til selskapet. Men vanskelighetene med selskapet virke ikke relatert til saken."

http://www.arcinfo.ch/articles/econ...-licencie-l-essentiel-de-son-personnel-610451
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mer dårlig nyheter fra Sveits. Med Googogeles Transalate og litt ajustering fra meg:D

06.12.2016, 14:43

"Vacheron Constantin og Piaget ansattene har sagt nei mandag til den sosiale plan foreslått av forvaltningen i Richemont gruppen etter de varslede permitteringer. Ansattene har stemt det avslag på generalforsamlinger i Genève, Joux-dalen og La Côte-aux-Fées.

Ansattene i varemerkene Vacheron Constantin og Piaget nektet den sosiale plan foreslått av forvaltningen i Richemont gruppen etter de varslede kuttene. Et forsøk på å forhandle de sin siste sjanse vil finne sted i ettermiddagen.

De ansatte stemte på mandag denne avvisningen på generalforsamlinger i Genève, La Côte-aux-Fées (NE) og Joux-dalen (VD). Andelen som ga avslag representerer tre fjerdedeler av ansattene, sagt tirsdag til ATS regional, den sekretær for Unia, Alessandro Pelizzari.

Som i tidligere vedtak, fortsetter de ansatte til å kreve tilbaketrekning av oppsigelser og redusert arbeidstid. Konsernets ledelse nektet å gå inn i dette programmet. Uten å gi noen overbevisende argumenter, sier Unia. Personalet ønsker også forbedret sosial plan.

Demonstrasjon i Plan-les-Ouates
Tirsdag, 150 ansatte i konsernet demonstrerte utenfor hovedkvarteret til Vacheron Constantin i Plan-les-Ouates (GE), ifølge Unia. De ba om en forlengelse av høringsperioden som skulle ende ved midnatt. Meklingens organisasjon av kollektiv arbeidsavtale (CCT) i klokkeindustrien har vært varslet.

Richemont kalt for reduksjon av 211 arbeidsplasser i fem produksjonssteder i tre kantoner der generalforsamling ble avholdt. Fagforeningene krever større innsats i ledelsen, mens gruppen fikk et fortjeneste resultat på 2,23 milliarder euro (2,4 milliarder franc) over 2015/2016 regnskapsåret. Richemont sysselsetter 8.500 mennesker i Sveits blant de 28'250 ansatte på verdensbasis."

http://www.arcinfo.ch/articles/horl...n-constantin-disent-non-au-plan-social-610029
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei vintageguder. Har en kompis som fant denne hjemme, og lurte på om det var noe å samle på. Noen som kan noe om merket, alder etc? Han lurer selvsagt også på evt verdi. Bryr seg omtrent midt på ryggen om klokker, og aner en mulighet for konvertering :)
15419493_10157822357990487_545290671_o.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og Grendel
Hei vintageguder. Har en kompis som fant denne hjemme, og lurte på om det var noe å samle på. Noen som kan noe om merket, alder etc? Han lurer selvsagt også på evt verdi. Bryr seg omtrent midt på ryggen om klokker, og aner en mulighet for konvertering :) Vis vedlegg 20909

Uansett så er den stilig da!
Den burde han sette i stand!

Skulle jeg tippe, så må det nok bli noen kroner i service. Sikkert ikke rimeligste å serve, siden det er flere komplikasjoner. (Eller dette vet sikkert du mer om, @SS.?)

Er det litt historie rundt så er klokken verd det!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Friks