Klokkecafé – løst og fast om klokker

jack-forster-watchbox-1.jpg

Men foreløpig ingen lyd om hvem som overtar som sjefredaktør for Hodinkee.

Jeg er nok en gang på utkikk etter meninger og erfaringer! Denne gangen angående presisjon.
Jeg har en DS-2 som er "helt perfekt". Rålekker, super-retro, skrukrone, robust. Liker alt med den, men begynner å bli lettere irritert av upresise automatiske urverk, sammenliknet med quartz. Den går ca. 3-5 sekunder raskt i døgnet. Etter et par uker må jeg stille den. Begynner å tenke at mekaniske ur, gøyale som de er, ikke er helt for meg - i hvertfall ikke en hverdagsklokke. Leker stadig med tanken på en GS 9F. Hva tenker folket om presisjon når det gjelder hverdagsklokke?

• Liker
Reaksjoner: Makken
Jeg er nok en gang på utkikk etter meninger og erfaringer! Denne gangen angående presisjon.
Jeg har en DS-2 som er "helt perfekt". Rålekker, super-retro, skrukrone, robust. Liker alt med den, men begynner å bli lettere irritert av upresise automatiske urverk, sammenliknet med quartz. Den går ca. 3-5 sekunder raskt i døgnet. Etter et par uker må jeg stille den. Begynner å tenke at mekaniske ur, gøyale som de er, ikke er helt for meg - i hvertfall ikke en hverdagsklokke. Leker stadig med tanken på en GS 9F. Hva tenker folket om presisjon når det gjelder hverdagsklokke?

Jeg er ikke så opphengt i det. Var det i starten. Da gikk det nærmest sport i å måle med apper som Twixt og Watchville. Det skapte mer frustrasjon enn glede. For meg er sjarmen med det automatiske at det er litt rufsete (innenfor rimelighetens grenser). Når det er sagt, så er det et nydelig alternativ du leker med tanken om. GS er fantastiske klokker.

Det er jo dette som er litt av sjarmen med mekaniske urverk.
3-5 sekunder er jo helt innafor.
Å stille klokken med jevne mellomrom gir en interaksjon/zen-øyeblikk med klokken som man ikke får med kjedelig elektronikk.
Og når trenger du egentlig presisjon nøyaktig på sekundet i hverdagen?
Når det er sagt er jo SuperQuartz fra Breitling ganske rått. :)

Og når trenger du egentlig presisjon nøyaktig på sekundet i hverdagen?
Når du skal rekke bussen.

Og vi husker alle hva Thatcher sa om folk over 25 som tar buss.

Spøk til side, pluss-minus fem sekunder om dagen plager meg ikke. Er det blitt et helt minutt feil så bytter jeg klokke, trekker og stiller.

Jeg er ikke så opphengt i det. Var det i starten. Da gikk det nærmest sport i å måle med apper som Twixt og Watchville. Det skapte mer frustrasjon enn glede.
+1 Nå for tiden sjekker jeg bare avvik hvis jeg lurer på om noe er galt, feks hvis klokken går et minutt feil samme dag eller dagen etter at jeg stilte den. Som oftest (senest denne uken) viser det seg at jeg antagelig bommet da jeg stilte den sist.

Vanligvis bytter jeg klokker oftere enn en gang i uken, og da spiller det jo veldig liten rolle, da jeg må stille dem uansett.
Gikk med samme klokke i nesten to måneder nå i sommer og stilte den et par ganger. Det plager meg ikke i det hele tatt, og om den gikk ett eller to minutter feil da jeg stilte den husker jeg ikke :)

• Liker
Reaksjoner: mr.quick

Noen sekunder i pluss ville jeg ikke vært plaget av. Noen sekunder i minus er OK. Og når jeg sier "noen", så mener jeg et betydelig antall sekunder utenfor kronometer-spec :)

Som en storaktør og influencer så flott skiver; "Look at the Watch, not the time!" Men fra spøk til revolver, så ville jeg ikke blitt plaget av at klokken ikke går helt på sekundet. En bruker som regel mobilen/PC/Mac/andre synlige screens til å se hva tiden er. Sjarmen er tikkingen, designet og all historien bak armbåndsuret ditt. Kos deg med det og ikke irriter deg over noen sekunder pluss/minus. My 2 cents.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo og mr.quick
Hvis du bruker en app à la WatchCheck så kan du eksperimentere med forskjellige posisjoner klokka ligger i på natta (skive opp, på sida med krone opp, osv.). Hvis du ser at du har +3 s ila. bruk på dagtid så ser du om du finner en posisjon som gir -3 på natta. Holdt på sånn med en klokke jeg gikk med daglig i to måneder, fikk den ned i et snitt på -0,1 s/dag over de to månedene.

Red.: Bare for å sette det i perspektiv så har klokken din en nøyaktighet på 99,994 %. Ganske imponerende å oppnå noe slikt mekanisk etter min mening.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Nå ser jeg at Chase Durer planlegger å starte opp igjen.
Det er lett synlig at det er samme DNA som tidligere. Dette lover i alle fall bra for en ny begynnelse.
Min "gamle" fra MK1-perioden(?) er en trofast og trivelig sliter.
https://chasedurerwatch.com/

20220825_Chase-Durer.jpg

Square is beautiful! Nok en deilig 70-talls inspirert klokke klar for markedet!

Som en ekstremt fersking inn i dette, etter å ha kastet bort MANGE år uten å gå med klokke, så må man også ta en reality check. Uten en eksisterende samling å spille på, så ser jeg ingen grunn til å kaste meg ut i markedet for de dyreste, jeg er heller ikke interessert i kjøpe noen som kun er ute etter å etterligne de høyere opp næringskjeden.

Min innfallsvinkel ble da å finne de som har noe nytt å tilby markedet, og dette er klart en av de. Straton Volante, første batch sendes ut i disse dager, bestilte selv en i går, den gule under, men kommer i mange forskjellige farger, men også som chronograf. Hvorfor kjøpe en kjedelig etterligning, når man kan kjøpe noe nytt og spennende! :LOL:

volante.jpg

For øvrige versjoner og chrono:
STRATON SPORTIVA AND VOLANTE

Redigert:
Kunne vurdert meg en Frank Muller. Er det noen spennende modeller dere vil dele og eventuelt modeller å styre unna?

Kunne vurdert meg en Frank Muller. Er det noen spennende modeller dere vil dele og eventuelt modeller å styre unna?

Crazy Hours er min guilty pleasure klokke.:eek:
Herlig vulgært.
Det blir nok antageligvis din dårligste investering noensinne.:mrgreen:
Så den på en nyrik russer på rivieraen for noen år tilbake, og den er heftig.