Klokkecafé – løst og fast om klokker

"After a turbulent few months there’s reason to be optimistic about the preowned watch market. This week the Subdial50 Index returned to positive growth, moving +1.2% across the last 30 days and hinting at a bottoming out of prices in the world’s most popular luxury watch references.
The biggest movers are lower-value models like Explorers and Datejusts, with popular sports models moving more slowly into positive growth. It’s yet to be seen whether this marks the end of the price correction that began in March 2022, but there are a few reasons why you might be feeling optimistic."

 
Seiko sitt gmt urverk kom nettopp i butikk. Blir spennende å se variasjonene modderne kommer opp med! :)
60C8834C-AD66-432F-9FC7-CE08A83F15FD.png
 
En Panerai med 30 meters WR?
Det er da vitterlig ikke 1. april i dag?

Det er ikke noe nytt for Panerai. Og dette startet faktisk også før dagens CEO tok over styringen.

Jeg tok det opp med dem da jeg var på besøk for noen år siden, og svaret den gang var vel at 30 meter hos Panerai skal gjenspeile en reell "vanntetthet" ved relevante aktiviteter på en slik dybde.

Ta det med en liten klype salt og stol ikke helt på hukommelsen min alene, men basically mener jeg min konklusjon var at disse klokkene skal takle både dusjing, bading, vannsport og hobbydykking med glans.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Alinoe
Det er greit nok, @Jon Henrik. Men når merket hovedsaklig er basert på dykkerklokker fra gamledager er det temmelig dårlig å ikke engang kunne si 100m på disse. De koster tross alt ett hundre tusen kroner.
Jeg synes Panerai konstant går i feil retning med flere ting om dagen, så jeg er vel ikke i kundegruppen de prøver å appellere til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Det er greit nok, @Jon Henrik. Men når merket hovedsaklig er basert på dykkerklokker fra gamledager er det temmelig dårlig å ikke engang kunne si 100m på disse. De koster tross alt ett hundre tusen kroner.
Jeg synes Panerai konstant går i feil retning med flere ting om dagen, så jeg er vel ikke i kundegruppen de prøver å appellere til.

Bortsett fra at jeg syns mange av de nye klokkene er kule å se på, så skjønner jeg 100 prosent hva du mener. Og det var på ingen måte ment som noe forsvar av dagens Panerai.

Om de ønsker å opprettholde den historien/identiteten de har hatt tidligere, så er den retningen de gjør nå (30 meters vannresistens inkludert) helt på bærtur.

Men jeg tipper det kom til et punkt hvor man måtte ta noen drastiske grep, og at den kundegruppen de hadde ikke var stor eller finansielt attraktiv nok til å kunne fortsette å satse full gass på bare disse.
 
Men jeg tipper det kom til et punkt hvor man måtte ta noen drastiske grep, og at den kundegruppen de hadde ikke var stor eller finansielt attraktiv nok til å kunne fortsette å satse full gass på bare disse.
Her tror jeg du treffer spikeren på hodet @Jon Henrik. Det er nok for smalt marked av de virkelige entusiastene til at de vil kunne tjene de pengene de ønsker. Da er det jo helt naturlig å "utvide" spekteret litt med modeller som er litt utenom DNA'et. Selv synes jeg dette er fullstendig skivebom da jeg mener at hele poenget med Panerai er det som var, og ikke dit de er på vei.
Selv om de glimter til med noe kult en gang i blant enda.
 
Vel. Luna er kul å se på , på bildet. Den har rette 'låsen' på kronen og riktig layout med font. So far... Når en Panerai settes på hånden vil den 'bli borte ' med sine 38mm! Her mangler (minst) 1 cm! Dette er jo en dame-modell (eller boy size?)

Ut fra bildene blir det ikke lett å bedømme fraværet av den størrelsen som jeg anser som Panerai sitt varemerke.

Men den kan kanskje bli noe Fruen vil like....

8
 

Klokker for EKTE Paneristi. For dette er vel de Panerai-modellene som faktisk ligger nærmest den EKTE historien til merket – altså et merke bygget på ren fantasi og militær-fetisj i fri utfoldelse.

;)



Fra litt spøk til alvor – mistenker at mange som ser disse klokkene kan tenke dette er datamanipulerte bilder. Det er det faktisk ikke. Disse to modellene skulle vært presentert i Genève tidligere i år, men ble holdt igjen grunnet krigen i Ukraina.

Nå har de tilsynelatende blitt lansert eller lekket(?).
 
Klokker for EKTE Paneristi. For dette er vel de Panerai-modellene som faktisk ligger nærmest den EKTE historien til merket – altså et merke bygget på ren fantasi og militær-fetisj i fri utfoldelse.

;)



Fra litt spøk til alvor – mistenker at mange som ser disse klokkene kan tenke dette er datamanipulerte bilder. Det er det faktisk ikke. Disse to modellene skulle vært presentert i Genève tidligere i år, men ble holdt igjen grunnet krigen i Ukraina.

Nå har de tilsynelatende blitt lansert eller lekket(?).
Med alle de de herlige spissformulerte brannfaklene dine hadde du fortjent en podcast!

;)
 
Jeg tenker at det er denne retning moderne Panerai burde ha gått. Ikke i det metroseksuelle femi sporet de heller har valgt. Det er nok av påfugl klokker fra andre produsenter.
Mistenker at disse appellerer veldig til denne gruppen


(Tongue in cheek)