Klokkecafé – løst og fast om klokker

Nå har en jo eid endel klokker etterhvert. Pinlig mange. Jeg har alltid vært veldig glad i IWC, hatt dykkere, Big Pilots og diverse. IWC portuguese har jeg alltid synes at har vært noe av det vakreste som finnes. Uansett prisklasse. Tidligere har jeg tenkt at klokken har vært "for fin" og at skinnrem ikke var for meg. Jeg går i dress toppen tre ganger i året, og på kontoret er det jeans, og sneakers. Har vi skjorte er den stort sett åpen. Derfor var det et kjøp som jeg var mentalt forberedt på at kunne gå "galt", og at dette uret ikke var for meg og min hverdag. Så feil kan man ta. Det er første gang på flere år at jeg kan bli sittende å stirre på mitt eget håndledd. Skiven er hvit, sølv og av og til grå alt etter lys. Viserene er tydelig blå til nesten sorte. Den klær nesten alt (det innbiller jeg meg hvertfall) Klokken dresser opp antrekket, og antrekket dresser ned klokken. Syv dager gangreserve er konge om en driver å bytter litt, slik som noen her har tradisjon for å gjøre. Det er bare å smelle til, om noen er i tenkeboksen på en av disse. Signe dagen.
IMG_0965.jpeg

LV_Odysse_eclate%E2%95%A0u_C.jpg

Louis Vuitton har kanskje ikke greid å fange interessen til entusiastene slik som Hermès, men de fortjener mer oppmerksomhet enn de får. I den nye boken Louis Vuitton Tambour serveres flere gode argumenter.

Takk for innspill, det hadde jeg glemt!

Uten at jeg kjenner for godt til opplegget hos Carl, så kan det potensielt være en nyanseforskjell på en slik aktør og en "skikkelig" fysisk norsk AD. En del av de svenske og danske nettbutikkene som opererer i Norge, kjøper gjennom svenske eller danske importører osv. Det kan i praksis gi andre priser og tidvis en status som egentlig er litt i gråsonen.

• Liker
Reaksjoner: Uhrmeister
Takk for innspill, det hadde jeg glemt!

Uten at jeg kjenner for godt til opplegget hos Carl, så kan det potensielt være en nyanseforskjell på en slik aktør og en "skikkelig" fysisk norsk AD. En del av de svenske og danske nettbutikkene som opererer i Norge, kjøper gjennom svenske eller danske importører osv. Det kan i praksis gi andre priser og tidvis en status som egentlig er litt i gråsonen.
Jeg er enig i gråsonebetraktningen. For øvrig har jeg kjøpt en Sinn hos Careofcarl, og en hel del klær, og alltid opplevd en god kjøpsopplevelse. Careofcarl er også oppført som salgs- og servicepartner på Sinn sin nettside.

Redigert:
DenMagiskeUrmakeren-boknettside_1800x1800.jpg

Om ikke direkte klokker så i alle fall relatert til klokker – Norges trolig første barnebok med klokketema er nå på plass i Tidssonens nettbutikk!

Boken har også en egen seksjon med klokkehistorier fra virkeligheten, så her er det moro både for eksisterende og fremtidige klokkenerder ;)

Nå er jeg sikkert veldig lat som spør her - men etter et par Googlesøk lurer jeg fortsatt på hva som har skjedd med prisnivået på Aquastar Deepstar? Økt med nærmere 20k ila det siste året? Hva er årsaken til det - nytt urverk?

Jeg skulle formulert meg bedre: Jeg er på utkikk etter en klokkerull med plass til 5 klokker, som burde passe fint ned i håndbagasjen. Men takk for tipset!

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Jeg skulle formulert meg bedre: Jeg er på utkikk etter en klokkerull med plass til 5 klokker, som burde passe fint ned i håndbagasjen. Men takk for tipset!
Plass til 6 - de 5 du har med pluss den du kjøper på reisemålet

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Der passerte jeg nettopp 1000 posts gitt.

Ting jeg har lært om meg selv som klokkesamler:
  • Man kan teoretisere og rasjonalisere uendelig om at man liker den og den klokken på nett, men fysisk "wrist feel" slår absolutt alt og må stoles på. Kjøp med hjertet etter at du har hatt klokka på armen.
  • Nå føler jeg at jeg kan godt over snittet mye om "klokker for oss med tynne håndledd" (Ask me anything)
  • 36-38mm er idealet mitt. Lenke er best. Nato-rem får jeg aldri til å funke hvor mye jeg enn vil.
  • Seiko er koselig. Kjøper og selger Seikoer jevnlig (med tap) for å oppleve dem. Fortsetter nok med det.
  • Grand Seiko er sexy. Har lyst på mer enn de to jeg har. @Loevhagen er den beste merke-ambassadøren generelt her på forumet med sine bilder og refleksjoner.
  • Grand Seiko er frustrerende. De er enten for svære, har en dum power indicator på skiva, mangler mikrojustering, har lenker som ikke passer, etc.
  • Klassisk Omega er kult (tviler på at jeg selger Speedmasteren)
  • Moderne Omega (som resten av bransjen) har mista det helt med sine prispåslag. Produktene deres er nå langt forbi hva jeg ønsker å betale over disk for en hverdagsklokke.
  • En vintage birthyear Datejust er nok Rolex for meg.
  • En pent brukt Explorer 36mm fra nittitallet føles ikke som den er verdt over femti papp, det gjør den bare ikke.
  • Jeg kommer aldri til å lære meg å like "Mercedes" timeviserne til Rolex.
  • Jeg skulle gjerne kokt det ned til å bare eie 2 klokker: en dressy, en sporty. Tror ikke jeg får til det.
  • Mindre enn 6 klokker i samlingen gjør meg rastløs.
  • Mer enn 6 klokker i samlingen gir meg angst.
  • Det morsomste er når andre nerder kjenner igjen en klokke og man får en god prat. Har "bondet" uventet med både kollegaer, kunder osv på denne måten.
  • Det minst morsomme er når ikke-nerder begynner å grave om pris og sånt på klokken man har på seg. Huff.
  • Klokker er til for å brukes. Jeg takler ikke å ha safe-queens liggende og støve. Hvis klokken egentlig ikke er for meg, dvs den føles for kostbar/prangende/ubehagelig/skjør/<annet> for normal bruk, da må den selges videre.

Takk for alt fint innhold, wristshots, refleksjoner og gode tips om både klokker og annet fra alle sammen.

Takk for å vedlikeholde et hyggelig community @Jon Henrik , det kommer ikke av seg selv - det vet vi.

Takk for de hyggelige samtalene med de TS'erne jeg har møtt fysisk. Egentlig for sjeldent det har skjedd, jeg burde komme meg på en GTG eller noe sånt snart her i Oslo og omegn kjenner jeg.

Redigert:
Bonus point til posten min over: noen timer på YouTube har det blitt også. Favoritten min er Jeff McMahon som snakker om hobbyen/sykdommen med ærlighet, humor og varme. :)

(Teddy Baldassare og resten av den populære gjengen er helt ok også men de er fryktelig polerte og proffe i 2023 og fremstår ikke akkurat som mannen i gata...)

Redigert: