Klokkecafé – løst og fast om klokker

Mellom 5-8 år mellom hver service er vel ganske safe for standard Sellita/ETA urverk, men det er ingen nøyaktig konsensus på service-intervaller.

Hei og takk for svar.
Fant denne på nett:
Så legger meg på 5år+
Men hva med vanntest/trykk test?
Ser Bjerke anbefaler test og nye pakninger etter 2-3År.
På fakturaen til siste klokka jeg kjøpte så står det en skal sjekke pakninger hvert år.
I bruksanvisningen til Tissoten så står det en skal trykk sjekke hvert år og service 3-4år.
Victorinoxen jeg kjøpte har 5års garanti,men finner ingen krav til vedlikehold.
 
Hei og takk for svar.
Fant denne på nett:
Så legger meg på 5år+
Men hva med vanntest/trykk test?
Ser Bjerke anbefaler test og nye pakninger etter 2-3År.
På fakturaen til siste klokka jeg kjøpte så står det en skal sjekke pakninger hvert år.
I bruksanvisningen til Tissoten så står det en skal trykk sjekke hvert år og service 3-4år.
Victorinoxen jeg kjøpte har 5års garanti,men finner ingen krav til vedlikehold.

Tror en kan bruke sunn fornuft her.

Hvor hardt skal du faktisk bruke klokka under vann? Er du yrkesdykker?

Hvis ikke du er det, så trenger du neppe å stresse med årlige tester av pakninger etc.

Jeg har en diver som har 600m vanntetthet. Det er godt mulig den burde få sjekket trykktest og nye pakninger hvert år for å være helt sikker på at den faktisk er så vanntett.

Men: jeg dykker ikke. Det verste den må tåle er et par bad i basseng, noen regnværsdager og litt oppvask innimellom.

Derfor sjekker jeg bare pakninger, trykktest etc når jeg tar ordinær service. Resonnementet mitt er at anhver normal dykker (200m+ vanntetthet) er vanntett nok uansett (for min livsstil).

Don't overthink it. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Puma og Raniets
Mulig jeg trykktester tissoten med gummirem om 1-2år. Dusjer jo med den på.
Victorinoxen har jo tre/lær rem,så den holder jeg unna vann.så får se om jeg tester den.men den har jo 5års garanti.gjelder vel pakninger også?så da kan jeg vel ta alt i ett renn etter 5år!?
Tissoten er jo quarts,er vel ikke så mange deler i den som beveger seg,Så kan sikkert drøye denne lengre enn 3-4år som er anbefalt.

Ser seiko anbefaler service etter 3år.
Har en kjøpt en seiko 5 til. 3500kr så frister det ikke å bruke tusenlapper på service etter 3år.
 
Mulig jeg trykktester tissoten med gummirem om 1-2år. Dusjer jo med den på.
Victorinoxen har jo tre/lær rem,så den holder jeg unna vann.så får se om jeg tester den.men den har jo 5års garanti.gjelder vel pakninger også?så da kan jeg vel ta alt i ett renn etter 5år!?
Tissoten er jo quarts,er vel ikke så mange deler i den som beveger seg,Så kan sikkert drøye denne lengre enn 3-4år som er anbefalt.

Ser seiko anbefaler service etter 3år.
Har en kjøpt en seiko 5 til. 3500kr så frister det ikke å bruke tusenlapper på service etter 3år.

Seikoer til et par tusen kroner kan man bare bruke til de slutter å fungere tenker jeg, og så skifte hele urverket. De urverkene koster vel 500 kr eller noe sånt max.

 
Seikoer til et par tusen kroner kan man bare bruke til de slutter å fungere tenker jeg, og så skifte hele urverket. De urverkene koster vel 500 kr eller noe sånt max.

Det er vel ikke noe å lure på.
Har forstått det slik at de rimligste ETA verka byttes komplette å sendes til fabrikk for overhaling.(også laser calibrerte,ikke mulig å ordne hos lokal urmaker?)
 
Dusj med klokker ikke noe jeg hadde gjort.
Fordi varmtvann og diverse såpe er vanligvis ikke det pakningene er planlagt for.
Det samme med svømmebassengene og klorin. Klokker burde skylles godt med ferskvann etterpå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vil anbefale deg å ikke dusje med klokke. En ting er såperester og damp, men en annen faktor er hyppigheten du utsetter klokken for fuktighet. Tar meg selv som eksempel, bader i basseng/sjø 5-10 ganger i året, hvis jeg tar med meg klokke i dusjen så kan jeg gange eksponering til vann med 35-70.
 
Dusjer med klokkene mine hver eneste dag ( de som er wr ). Aldri vært noe problem. Bytter pakninger og trykktester hvert 3.år på Rolexene. Bjerke informerte meg om at det var mer enn nok.
Pakningene blir ikke skadet over natten, men å dusje med en klokke er ikke noe jeg ser som påbudt, og etter min mening, noe som er ganske unødvendig.
Jeg forlater alltid klokken i en kurve.

Her er litt termodynamikk å tenke på, når det gjelder dusjen.

"When the watch heats up under warm water, the air inside the watch expands air gets pushed out of the watch case. This is because the seals used in the watch are not designed to prevent gas or air from passing, just water.

So when your watch cools down after getting out of the shower, the air inside the watch cools down as well, it contracts, and new air is now sucked back into the watch. Since your watch is now likely to still be in a moist environment (aka your bathroom full of humid air), the air that gets into your watch is moist, too.

Do that repeatedly and that moisture will oxidise and speed up the break-down of the oils that are used inside your watch’s movement to keep the parts moving. You really don’t want that.

Also, when showering, you use soap, which most gaskets and seal are not intended to handle or provide a protection against. Any kind of greasy, oily or soapy liquid is really not advised to get your watch submerged in."
 
Pakningene blir ikke skadet over natten, men å dusje med en klokke er ikke noe jeg ser som påbudt, og etter min mening, noe som er ganske unødvendig.
Jeg forlater alltid klokken i en kurve.

Her er litt termodynamikk å tenke på, når det gjelder dusjen.

"When the watch heats up under warm water, the air inside the watch expands air gets pushed out of the watch case. This is because the seals used in the watch are not designed to prevent gas or air from passing, just water.

So when your watch cools down after getting out of the shower, the air inside the watch cools down as well, it contracts, and new air is now sucked back into the watch. Since your watch is now likely to still be in a moist environment (aka your bathroom full of humid air), the air that gets into your watch is moist, too.

Do that repeatedly and that moisture will oxidise and speed up the break-down of the oils that are used inside your watch’s movement to keep the parts moving. You really don’t want that.

Also, when showering, you use soap, which most gaskets and seal are not intended to handle or provide a protection against. Any kind of greasy, oily or soapy liquid is really not advised to get your watch submerged in."
I live life in the fast lane, I'll take my chances :cool: ;)

Jeg tenker at når jeg betaler 100 bærumstiere eller mer for en klokke som defineres som en toolwatch, så får den jaggu meg tåle å dusjes med. Suben f.eks er utsatt for både motorolje, hydraulikkolje, smørefett, salt og generelt møkk hele året, så den burde tåle å dusjes med. Ellers er den ikke noe å ha.
 
Spander en trykktest når klokken skal med til syden eller andre steder det er greit å beholde den på når vannet besøkes.

Ellers så kan det være greit å holde den tørr. Det at den er nogen lunde tett er greit med tanke på svette , skigåing, støv etc. Greit den kan være trygg for en vask i ny og ne. Spesielt lenker.

8
 
Skal dusje med inox’n den dagen jeg har fått gummirem på den:
Når en klokke gjennomgår en alvorlig test og "går" fortsatt, betyr det ikke at den skal gjør det, eller skal forbli uten skader, når den er videre utsatt i løpet av de neste 6 måneder.
Victorinox holder seg på test og sjekk på stunden.
De bruker ikke klokken videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
I live life in the fast lane, I'll take my chances :cool: ;)

Jeg tenker at når jeg betaler 100 bærumstiere eller mer for en klokke som defineres som en toolwatch, så får den jaggu meg tåle å dusjes med. Suben f.eks er utsatt for både motorolje, hydraulikkolje, smørefett, salt og generelt møkk hele året, så den burde tåle å dusjes med. Ellers er den ikke noe å ha.
Hvis klokken din blir skylt med hydraulikkolje, betyr det at huden din gjør det også.
I 2008, i sammenheng med at jeg var flense/boltetrekker med Hytorc maskiner, fikk jeg alvorlig HMS kurs på farene angående gjentatt kontakt med hydraulikkolje.
Fordi 5 menn som jobbet offshore på turbiner, døde en etter hverandre i løpet av 2 år, etter diagnose med blodkreft.
Familiene fikk NADA i erstatning.
Fordi de skulle bruke kjemikalehansker og tydeligvis gjorde det ikke.
Huden pumper alt, ikke bare fuktighetskrem, og oljene er alltid full av kjemikalier som gjør at de tåler høy trykk eller temperatur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvis klokken din blir skylt med hydraulikkolje, betyr det at huden din gjør det også.
I 2008, i sammenheng med at jeg var flense/boltetrekker med Hytorc maskiner, fikk jeg alvorlig HMS kurs på farene angående gjentatt kontakt med hydraulikkolje.
Fordi 5 menn som jobbet offshore på turbiner, døde en etter hverandre i løpet av 2 år, etter diagnose med blodkreft.
Familiene fikk NADA i erstatning.
Fordi de skulle bruke kjemikalehansker og tydeligvis gjorde det ikke.
Huden pumper alt, ikke bare fuktighetskrem, og oljene er alltid full av kjemikalier som gjør at de tåler høy trykk eller temperatur.
Har respekt for hydraulikkolje, men noen ganger er det ikke til å komme unna. Bruker stort sett hansker på det meste. Men det hender jo man søler litt.
 
Når en klokke gjennomgår en alvorlig test og "går" fortsatt, betyr det ikke at den skal gjør det, eller skal forbli uten skader, når den er videre utsatt i løpet av de neste 6 måneder.
Victorinox holder seg på test og sjekk på stunden.
De bruker ikke klokken videre.
Skal bare dusje i halv lunka vann.har ingen planer om å ta noen av disse testene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Skal bare dusje i halv lunka vann.har ingen planer om å ta noen av disse testene :)
Alle gjør som de vil med klokkene sine.
Jeg bare gir en mening
Når jeg jobbet ute på feltet, brukte jeg mest klokker jeg bygget selv med ETA urverk og kasser fra Kina.

Denne hadde jeg i 2 år offshore på oppbygging og modifikasjoner som industrirørlegger og flensetrekker.
Jeg tok mer rotasjoner enn det vanlige, fordi jeg var leid ut på oppdrag, og da var det ingen rolige dager heller.
Den har aldri feilet meg.
IMG_20231203_211834025.jpg

IMG_20231203_211859533.jpg