Klokkecafé – løst og fast om klokker

@Raniets: Noe sier meg at du kanskje er litt usikker på hvor dypt klokkeinteressen egentlig stikker, og om det er verdt å bruke mye penger på noe så enkelt som en mekanisk/batteridrevet/soldrevet tidsviser. Treffer jeg spikeren på hodet? Mulig jeg bommer grovt - du får gi meg en verbal ørefik i så fall :)

Mitt råd blir uansett som nevnt over: kjøp en pent brukt f.eks. GS kvartsklokke eller en med Spring Drive. Du har jo allerede flere fine klokker, så jeg foreslår at du ligger på været en stund. Da får sparegrisen litt tid til å vokse, du rekker kanskje en tur eller fire innom en GS-forhandler (og andre urmakere) og får kjent hvordan klokkene kjennes på armen. Du får også tid til å la deg friste av alle de pene klokkene folk her inne har. Og - dersom du kjøper brukt - så vil du med all sannsynlighet slippe et større tap dersom det skulle vise seg at klokkeinteressen var mer tidsavgrenset og ikke så dyp som du først trodde :geek:

(Og hvor ofte du må stille klokka er vel subjektivt avhengig av en annen faktor: hvor nøyaktig du krever at den går hver dag. Jeg stiller ikke klokka før jeg merker den er flere minutter feil, men du kan jo ha andre preferanser)
Da jeg fikk min siste klokke, en Panerai med manuelt opptrekk og åttedagers gangreserve, var jeg så strålende fornøyd med den at jeg av og til måtte se på klokka to ganger for å vite hva klokka var.
"Hva er klokka?"
"Klokka er fet"
"Men er det lenge til lunsj?"
"Åja sånn sett, skal vi se"
En dag tok jeg meg selv i å se på den, storfornøyd, og merket at den hadde stoppet for flere timer siden - jeg hadde helt glemt å trekke den.
Så etter mitt syn trenger man ikke så allverdens med presisjon for å føle på klokkegleden.

Mitt råd blir uansett som nevnt over: kjøp en pent brukt f.eks. GS kvartsklokke eller en med Spring Drive. Du har jo allerede flere fine klokker, så jeg foreslår at du ligger på været en stund. Da får sparegrisen litt tid til å vokse, du rekker kanskje en tur eller fire innom en GS-forhandler (og andre urmakere) og får kjent hvordan klokkene kjennes på armen. Du får også tid til å la deg friste av alle de pene klokkene folk her inne har. Og - dersom du kjøper brukt - så vil du med all sannsynlighet slippe et større tap dersom det skulle vise seg at klokkeinteressen var mer tidsavgrenset og ikke så dyp som du først trodde :geek:
Kjempeforslag! Grand Seiko (og Spring Drive!) må oppleves for å forstå det. Det gjør man heldigvis aldeles gratis hos forhandleren, så finner man ut om det er noe å satse på. Bruktprisene er også jevnt over ganske edruelige, så et godt kjøp bør det gå an å gjøre.

Takk for tips.Heller mest mot GS.selger jeg tissoten,så er det bare å legge til noen lapper,så kan jeg løse ut en av de rimligere GS’ene.Toppmodellen blir ett stykke unna.

En SBGX261G
Liten,nett og nøyaktig

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Takk for tips.Heller mest mot GS.selger jeg tissoten,så er det bare å legge til noen lapper,så kan jeg løse ut en av de rimligere GS’ene.Toppmodellen blir ett stykke unna.

En SBGX261G
Liten,nett og nøyaktig

SBGX261 er et bra valg. Jeg har eid denne og den er topp, absolutt verdt prisen og du trenger bare å stille den når det er tid for sommer/vinter-tid. (y)

• Liker
Reaksjoner: Raniets
@Raniets: Noe sier meg at du kanskje er litt usikker på hvor dypt klokkeinteressen egentlig stikker, og om det er verdt å bruke mye penger på noe så enkelt som en mekanisk/batteridrevet/soldrevet tidsviser. Treffer jeg spikeren på hodet? Mulig jeg bommer grovt - du får gi meg en verbal ørefik i så fall :)

Klokke interessen har alltid vært der. Kjøpte en Tissot pr100 på 90-tallet en gang,så fikk jeg en ecodrive titan i 02 som jeg hadde i mange år.så hadde jeg noen kjipe klokker noen år.så gikk det mange år der jeg ikke brukte klokke i det hele tatt.
før jeg var på an igjen nov 22.så siste året har jeg handlet 3klokker til meg selv og 2 til kona.
Så interessen har alltid vært der,og vil alltid være der.men kommer nok aldri til å eie over 5klokker på en gang.
Har jo andre interesser også.hifi,bil,foto.
Men prøver å begrense litt og ikke ha for mye utstyr slengendes.var litt pes den tiden jeg hadde 3-4 kamera og alt for mange objektiver….ble bare liggendes.fant jo fort en favoritt(dx’n og 35mm’n )

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Klokke interessen har alltid vært der. Kjøpte en Tissot pr100 på 90-tallet en gang,så fikk jeg en ecodrive titan i 02 som jeg hadde i mange år.så hadde jeg noen kjipe klokker noen år.så gikk det mange år der jeg ikke brukte klokke i det hele tatt.
før jeg var på an igjen nov 22.så siste året har jeg handlet 3klokker til meg selv og 2 til kona.
Så interessen har alltid vært der,og vil alltid være der.men kommer nok aldri til å eie over 5klokker på en gang.
Har jo andre interesser også.hifi,bil,foto.
Men prøver å begrense litt og ikke ha for mye utstyr slengendes.var litt pes den tiden jeg hadde 3-4 kamera og alt for mange objektiver….ble bare liggendes.fant jo fort en favoritt(dx’n og 35mm’n )

Den store tragedie for oss som liker greier er at det finnes alltid mer greier og gjerne gullkjøp. Jeg fant nylig fotointeressen, og kjøpte 2 kameraer på 3 dager, bestilte en tredje objektiv forleden dag, og jeg har ikke lært meg helt hvordan filmfoto faktisk fungerer. Sykkel. Musikkinstrumenter. Klær. Designmøbler fra 60-tallet. Sukk!

Som du vet fra dine andre interesser er det bedre å finne favoritter, og å ha færre greier. Hva er poenget med 100 klokker hvis det fortsatt finnes den éne drømmeklokka? Vær proaktiv!

Jeg hadde ingen ventepølser mellom første ordentlige sykkel, og drømmesykkelen. Jeg kjøpte ordentlig (men budsjettvennlig) sykkel da jeg var i sonderende fase, og etter ett år var gleden og lidenskapen helt enorm. Da gikk jeg rett på en råflott karbonsykkel. Da er jeg ferdig med det, og trenger ikke bruke mer tid på å lese om sykkelrammer eller girsystemer.
Jeg skal ha nye hjul neste år, og da skal jeg ha det settet jeg faktisk har lyst på. Det sparer jeg til. Ferdig. Trenger ikke lese mere om sykkelhjul nå.

P.S.: Hvis du er i Jæren-området og har objektiver til overs, leter jeg etter Pentax K-A og K-M objektiver...! :censored:

Den store tragedie for oss som liker greier er at det finnes alltid mer greier og gjerne gullkjøp. Jeg fant nylig fotointeressen, og kjøpte 2 kameraer på 3 dager, bestilte en tredje objektiv forleden dag, og jeg har ikke lært meg helt hvordan filmfoto faktisk fungerer. Sykkel. Musikkinstrumenter. Klær. Designmøbler fra 60-tallet. Sukk!

Som du vet fra dine andre interesser er det bedre å finne favoritter, og å ha færre greier. Hva er poenget med 100 klokker hvis det fortsatt finnes den éne drømmeklokka? Vær proaktiv!

Jeg hadde ingen ventepølser mellom første ordentlige sykkel, og drømmesykkelen. Jeg kjøpte ordentlig (men budsjettvennlig) sykkel da jeg var i sonderende fase, og etter ett år var gleden og lidenskapen helt enorm. Da gikk jeg rett på en råflott karbonsykkel. Da er jeg ferdig med det, og trenger ikke bruke mer tid på å lese om sykkelrammer eller girsystemer.
Jeg skal ha nye hjul neste år, og da skal jeg ha det settet jeg faktisk har lyst på. Det sparer jeg til. Ferdig. Trenger ikke lese mere om sykkelhjul nå.

P.S.: Hvis du er i Jæren-området og har objektiver til overs, leter jeg etter Pentax K-A og K-M objektiver...! :censored:
Har solgt alt utenom en nikon dslr og et fast objektiv. Bruker det lite,så foto hobbyen er litt død.går mye i iphone.vurderer en iphone pro for å løfte mobilfoto hobbyen et knepp opp.
Bil hobbyen er også død.forrige bil hadde jeg i 7-8år.ble for dyrt å bytte 2 ganger i året.
Eneste jeg sliter med nå er headfi,har 6 hodetelefoner .2 forsterkere,en dac og en dac/amp…. Må gjøre noe her…..skal selge litt en dag….Aldri hatt pentax.men er innom jæren rett som det er.legger med noen bilder.(kamera iphone 12)
Har jobbet med flere sykkel freaker.må si en carbonramme er overraskende lett uten tilbehør.

Vedlegg

• IMG_3707.jpeg
    IMG_3707.jpeg
    142,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_3711.jpeg
    IMG_3711.jpeg
    95,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_3712.jpeg
    IMG_3712.jpeg
    134,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_3716.jpeg
    IMG_3716.jpeg
    133 KB · Visninger: 0
  • IMG_3715.jpeg
    IMG_3715.jpeg
    181,4 KB · Visninger: 0
  • IMG_3717.jpeg
    IMG_3717.jpeg
    193,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_3697.jpeg
    IMG_3697.jpeg
    150,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_3656.jpeg
    IMG_3656.jpeg
    151,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_3654.jpeg
    IMG_3654.jpeg
    117,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_3652.jpeg
    IMG_3652.jpeg
    175,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Moderne karbon er helt utrolig. Ikke bare hvor lett det er, men hvordan det kan formes, og hvor sterkt det er. Jeg har blitt dernest anti-aluminium, men DET får være en diskusjon spart denne tråden.

Jeg er forholdsvis enkel på hodetelefonfronten med ett par Beyerdynamic DT 770 til "alt", som jeg er strålende fornøyd med.

Jeg har vært nokså skuffet med min iPhone Mini på kamerafronten, foruten nærbilder. Der er den god!
UDUB3Uv.jpg

r2LwMKf.jpg

CfoUW6N.jpg

... Store bilder ser derimot litt kjedelige ut.

Her er bilder tatt med flunka ny iPhone:
xXSIQCU.jpg

cndjw0V.jpg

... Sammenlignet med bilder tatt i 2017 med en 2015-modell Sony Xperia som kostet 1995,-:
yxEYfmx.jpg

JZHAadT.jpg

MYt6fVx.jpg

Mye mer livlige bilder spør du meg!

... Øh, så for å oppsummere... Kjøp Grand Seiko! o_O

Synes eksponering og fargene er bra direkte ut av iphone. Er 12 mini jeg bruker.
Litt mye blått i xperia bildene dine.kunne tenkt meg å prøvd den nyeste xperia’n største biledsensor i mobilverden.
GS,ja.
Kan jo få en tuna og en xperia for samme pris

Hadde vært gøy å prøvd noen andre remer.
Hvordan får en av disse remene?på tissoten så er det hull/klaring på hver side. På victorinox’n er det jo helt tett.se vedlegg

Vedlegg

• IMG_4529.jpeg
    IMG_4529.jpeg
    127 KB · Visninger: 0
Hvordan får en av disse remene?på tissoten så er det hull/klaring på hver side. På victorinox’n er det jo helt tett.se vedlegg

Sånn. :)

Sorry. Klarte ikke la være. :D

Du trenger et barettverktøy. Et slikt med gaffel i den ene enden og pinne i den andre er fint, så funker det til alt. Sånn: https://amzn.eu/d/4TGXKqi

Redigert:

Sånn. :)

Sorry. Klarte ikke la være. :D

Du trenger et barettverktøy. Et slikt med gaffel i den ene enden og pinne i den andre er fint, så funker det til alt. Sånn: https://amzn.eu/d/4TGXKqi
Trenger ikke Google når jeg har dere,Stoler dessuten ikke på google….

Trenger ikke Google når jeg har dere,Stoler dessuten ikke på google….

Jeg observerer at en god del av spørsmålene du stiller i ulike tråder er av en nokså grunnleggende art, og tidvis er litt på siden av de diskusjonene som vanligvis skjer i disse trådene.

Vi har en egen forumkategori dedikert til slike spørsmål her: https://www.tidssonen.no/forum/forums/startgropen.27/

En del av spørsmålene dine passer nok ypperlig som egne tråder der. Disse kan også være til hjelp for andre som skulle lure på det samme ting i fremtiden :)

Dette er en video om hvorfor vi samles om mekaniske urverk. Og ikke samles om OceanX, Steinpikkhart, Tactical frog m.fl. @kire ;)
Den er også en bekreftelse av Rolex som eksellent urverkprodusent. Og ikke minst hvorfor vintage er morro!
Dog syns jeg han behandler skive og visere sjødesløst. Men tydelig en dyktig urmaker.
Anbefales!