Klokkecafé – løst og fast om klokker

Så denne i et butikkvindu i dag, riktignok den med svart skive. Den ser ut som en million. Den er simpelthen nydelig, akkurat så bra som promobilder og -videoer gir inntrykk av. En finish som ikke står tilbake fra f.eks. Omega. Longines har virkelig noe på gang med denne og Heritage 1935.

Den liker jeg veldig mye... Longines kommer med mye bra i siste også på urverk side med disse "column wheel" kronografer.
 
De er skikkelig god urverk tror jeg: Utviklet på veldig pålitelig teknologi og vellprøvd basis.
Longines har også en tidligere in-house historie med high-beat urverk etc... De kan det der.
Men siden Swatch-Group eier de, hele teknologi fra ETA, Valjoux, Valgranges er på banen og helt ærlig: Disse urverk er kanskje "billig" og "alminnelig" men de er så god som en god del in-house.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
At jeg skulle like en Breitling noen gang hadde jeg ikke trodd, men denne hadde "noe":D
803a4460bfd9b984a4a1fade74fc1c75_zpsikfuzvjj.jpg
 
Og da forsvant det "noe" når jeg så at verket var calibre 24, basert på ETA 7754:(

Vel, det er vel ikke mange som ikke bruker disse verkene med sine "mer eller mindre modifikasjoner". Jeg vil ikke si det er noe tap i denne sammenheng. Se heller positivt på det, @Gin, det blir rimeligere service og vedlikeholdskostnader med et ETA775x. Min Chase Durer har 7750, og den har jeg faktisk aldri hatt på service. Den er fra ca år 2000, og da jeg målte den for ca 3 år siden, lå den på +/- 3 sek pr døgn.

8
 
Vel, det er vel ikke mange som ikke bruker disse verkene med sine "mer eller mindre modifikasjoner". Jeg vil ikke si det er noe tap i denne sammenheng. Se heller positivt på det, @Gin, det blir rimeligere service og vedlikeholdskostnader med et ETA775x. Min Chase Durer har 7750, og den har jeg faktisk aldri hatt på service. Den er fra ca år 2000, og da jeg målte den for ca 3 år siden, lå den på +/- 3 sek pr døgn.

8
NOK 62k for ETA7753 er uaktuelt, men det er "wobblingen" på disse verk jeg ikke fikser og derfor styrer unna.
 
Tja... jo... 62k er "noe mer" enn hva jeg betalte for min Chase Durer....
Derimot må jeg si jeg likte første gangen jeg kjente rotoren plutselig spinne etter en litt brå armbevegelse!
Urverket er flott, men... Gå heller for en brukt...

8
 
Breitling var topp på chronographer i de gode gamle dager. Pilotenes klokker.

En av dem hadde vært fint å ha!

8
 
Flere som bestlite Helberg CH8 for snart 8 måneder siden? Nå har Clemens begynt utsendingene og førsteinntrykkene fra mottagerne virker lovende:
attachment.php

bilde skamløst lånt fra wus
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel