Klokkecafé – løst og fast om klokker

uhrtyp-E-logo-O-min1.png

Jeg prøver å fjerne lenken fra min 116610 sub for å ta på nato, men er helt lost og får det ikke til.. Har sett rundt etter guider osv men får det fortsatt ikke til :/

Noen som har noen gode tips om teknikk, eller link til en god guide?

Jeg bruker en flat liten skrutrekker, lurer på om jeg bruker den lilla. Plasser skrutrekkeren korrekt og skyv den fjærbelasta delen av baretten fra lugsa. For at den ikke skal sprette tilbake igjen når du fjerner skrutrekkeren er den smart og presse endeleddet på lenken nedover (oppover ettersom klokken ligger opp ned under operasjonen). Når dette er gjort gjentar du prosessen på andre siden. Ettersom du alt har litt press på endeleddet spretter som regel lenken av når baratten er trykket tilstrekkelig langt inn. Jeg opplevde ofte at det ble litt merker etter baretten bak lugsen ettersom fjæren spretter ut igjen med en gang den kommer fri fra kassen, men dette går fint da en Sub skal brukes :)

Lykke til

• Liker
Reaksjoner: Preacher
o0FOoWE.jpg

Har kjøpt tool :p

Problemet mitt er at jeg tror ikke jeg får pressa den langt nok til at det kommer noe lyd(klikk) og den faller bare rett tilbake til slik den var før..

Prøv med noe smalere, personlig foretrekker jeg flattrekker foran dedikert verktøy. Synes de blir litt pinglete.

Min bror mistet sin Omega i gulvet på Værnes og har noen skarve timer til overs i morgen, lørdag før han flyr til USA. Noen som har tips til urmaker i Trondheim som kan ha kapasitet til å se på noe slikt mens man venter? Klokken det er snakk om er en Seamaster med stemgaffelverk.

Sitter å sikler litt på Hvitsten sin Aurora-kolleksjon og ser at urverket er et Sellita cal. SW200.
Hvordan er dette urverket? Ser de flere plasser sammenligner det med ETA 2824-2.

Redigert:
Etter den voldsom eksplosjon i Tianjin (Kina) er det ingen kontakt å få med Seagull urverk manufaktur. En 3km radius er stengt pga høy forurensning i området: Spørs om hvis Seagull er i aske eller bare forlatt.
Jeg skal ikke savne dem produksjon uansett.

Sitter å sikler litt på Hvitsen sin Aurora-kolleksjon og ser at urverket er et Sellita cal. SW200.
Hvordan er dette urverket? Ser de flere plasser sammenligner det med ETA 2824-2.
Patentene fra ETA er fri nå og den SW200 er en 2824-2 kloning med 1 rubin i tillegg inn i den automatisk module hvis jeg husker riktig.

Redigert:
sellita-sw200-vs-eta-2824.jpg

http://watchflipr.com/movements/sellita-sw200-vs-eta-2824-2/

"The SW200 took all its prompts from the original ETA 2824, but did it do a good job of working through the movement and “finishing” the piece for the public?"

eta_sellita_comparison_new.jpg

http://www.christopherward.co.uk/blog/the-eta-v-sellita-story/

"Sellita added a 26th jewel on the upper side of the barrel axis which sits just below the ratchet wheel. This jewel slightly reduces the friction associated with automatic winding. However, as the ETA movement has never had a problem of reliability in this regard, it is my view that this is most likely a marketing device used by Sellita to create some separation from the ETA movement although one could make a case for the small benefit in reliability the adjusted jewel height gives.

Overall, however, the two movements are so identical in every aspect, it is difficult to have a meaningful discussion about the differences."

Selv har jeg en 2824(Tudor BB) og SW200(Chr.Ward C65). Det er ingen signifikant forskjell. CW'en trekker litt mer effektivt, mens Tudoren er litt bedre justert/regulert.. Jeg ville aldri tenkt på det ene som bedre enn det andre.