Klokkedesign - "The devil is in the details"

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
11.433
Ingress
Design er objektivt. Hva som er godt design er subjektivt - ofte i alle fall. Av og til er design matematikk og geometri. Vi liker heldigvis ikke det samme her på forumet, selv om konformitet (heldigvis/dessverre) er en del av hobbyen.

Hva?
Uansett smak er det imidlertid noen designtilnærminger som virker litt rare og litt "off". Ta Tudors nye GMT som et eksempel.

Eksempel
Se på plasseringen av timemarkørene kl. 6, 9 og 12. Datohjulet kl. 3 gjør at vi ikke retter oppmerksomheten dit. Se på de tre markørene kl. 6, 9 og 12 opp mot de øvrige runde timemarkørene og se hvor de er plassert. Rar plassering, ikke sant? Se opp mot en 16710 som har plassert dem riktig. Dette er en av årsakene til at designet på en 16710 flyter bedre enn denne GMT-en fra Tudor. Jeg sier ikke at Tudoren er dårligere rent funksjonelt på noen som helst måte - men det er et faktum at design kan være objektivt (aka matematisk / geometri) også - og ikke bare subjektivt.

Skjermbilde 2019-01-11 kl. 19.58.18.png


Tudor_Black_Bay_GMT-15.jpg


P4030068.jpg
 
Jeg synes ikke det var noe feil, skjønner godt valget med å flytte 3-6-9-12 lengre ut fra senter for å mer ledig areal på skiven. Senter av markørene er på linje mens på 16710 er ytterkant av markørene på linje. Begge deler funker for meg.
 
Fair enough.

Det er bare det, @Flippin - at man egentlig ikke trenger mer ledig areal på urskiven. Hvorfor? Urskiven er ganske stor allerede. Markørene er relativt små og plassert relativt langt ut på urskiven. Det eneste man oppnår er et areal á-la "Stillehavet" rundt stem der viserne roterer. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Enig med trådstarter her.
Ikke tenkt på det før.
Nå er iallefall ikke Tudor GMT aktuell for meg.

Litt som farger på ulike datohjul ift skiva, eks Speedy grå kjeramisk (husker ikke hva den heter) eller firkanten rundt datoen på 15202 gammel vs ny (husker ikke de siste sifrene her).


Slike detaljer (som vi kan like/ikke like) er jo hele grunnlaget for denne hobbyen:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Det er ganske utrolig at jeg har sett på bilder av denne tudoren så mange ganger uten å legge merke til denne "designtabben". Så vidt jeg kan se på Tudors nettsider er det ingen av de andre Black Bay-modellene som har den samme plasseringen av markørene som på GMT'en.

Det bittelille jeg har lært om design er at det er mange vitenskapelige forklaringer for hvordan vi ser og opplever omgivelsene våre ("det gylne snitt", måten blikket vårt beveger seg i en "Z", hvordan vi foretrekker symmetri i ansikter etc.). Dette designvalget klarer ihvertfall ikke jeg å finne noen god forklaring på. :confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Nå synes jeg faktisk at Tudoren skive får et ovalt preg. Selvsagt et synsbedrag, men viser hvordan ørsmå detaljer påvirker hvordan helheten oppfattes.
 
Jeg synes også gmt-viseren ser helt merkelig ut..
Det stemmer.

Se på 16710: Triangelet på GMT-viseren er sentrert i forhold til / mot de runde timemarkørene, som passeres av GMT-viserens tur rundt urskiva.
Se på Tudoren: Snowflake på GMT-videren er sentrert på...ingenting.
 
Tudor har 1mm større diameter.
Ikke mye, men nok til at symmetrien stemmer.
Helt innafor for min del.

Det er som å argumentere at "Tudoren har mørkere blå insert - ikke mye mørkere enn 16710, men nok til at symmetrien stemmer". :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hadde vært kjedelig om alle skiver var like. Velger å ikke tenke så mye på hva som er "riktig" og ikke...
Synes Tudor har gjort mye bra, og uret har en fin prislapp med den spesifikasjonen og med et inhouse-verk. Og så er den bølletøff.

Fotor_154724406292467.jpg
 
Redigert: