Klokkedesign - "The devil is in the details"

Hvis man vil ha dato et sted på skrå kan man gjøre det på denne måten. Da ser det i alle fall ikke ut som om man skammer seg over å ha et datovindu.


AB853B50-8651-4163-A725-A3C64DDC2E1D.jpeg


Lars Birger
 

Vedlegg

  • FEF55C16-0B32-48A8-8665-157C37379022.jpeg
    FEF55C16-0B32-48A8-8665-157C37379022.jpeg
    232,5 KB · Visninger: 0
Ta Bell&Ross som et eksempel. De har benyttet et rundt apparture til datoskiven og satt tallene på skiven en naturlig vei.

Merk at fonten benyttet på urskiva er også benyttet på datohjulet.

Når AP lager noe fra bunn av så velger de å lage en utskjæring på urskiven som bryter med alle de andre runde formene og talla på urskiven ligger det null innsats i.

Vis vedlegg 129010

Mye datohjulprat:) B&R er strålende. Men sjekk denne? Grusomt (datohjul, forøvrig flott). Nye AP 38mm:
F594FF99-369D-429E-AF34-F65D1F39BFB6.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: hakotorg
Her har tydeligvis valget stått mellom å få datovinduet sentrert mellom timemarkørene 4 og 5 eller mellom sub-dialsene til kronografen, og valget falt altså på å sentrere datovinduet mellom sub-dialsene.

Ingen av alternativene ville blitt særlig vellykket etter min mening, så jeg synes de bare burde droppet datovisning på denne. Utenom dette er det en veldig flott RO!

Redigert: når jeg ser nærmere på bildet, så ser det ikke ut som om datovinduet er sentrert mellom sub-dialsene heller. Ikke rart det føles litt ubalansert.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: flyback
Trakk en 45 graders linje fra senteret av skiven i MS Paint. Som dere ser treffer den minuttmarkørene mellom 4 og 5 perfekt. På denne linjen mener jeg datovinduet burde være, om det nå i det hele tatt skal være der.

Denne plasseringen blir jeg ikke klok på. Kanskje det er noen her med mer kunnskap om designregler og visuell harmoni som vet om det finnes en god forklaring på denne plasseringen?

u9BcWR2.jpg
 
Redigert: