Klokkekategorier - Hvilke har vi?

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Innlegg
6.354
Sted
Vestlandet
I en annen tråd ble det diskutert litt rundt begrepet "moteklokke".
Tenkte jeg skulle få det på det rene en gang for alle hvilke kategorier klokkene våre sorterer under.

La oss se:

Moteklokker: Guess, D&G og alle som i hovedsak produserer klær. Disse klokkene er billige og ser billige ut. Er ofte fulle av bling og annet søppel. Bæres av jenter, eller gutter som skulle ønske de var det. Brukere av disse er realitykjendiser, idrettsutøvere uten høy inntekt, folk som vil ha mye penger men ikke jobbe for det, andre wannabees og Anita fra Stovner.

Posørklokker: Breitling, Audemars Piguet ROO, Zenith (m/ nataf). Dette er moteklokker for de med penger nok til å kjøpe seg noe velkjent og mekanisk. Disse folkene interesserer seg ikke for det indre av hverken klokkene eller livsledsagerne sine. Det viktigste her er å vise at pengene tyter ut av ørene på vedkommende. Her finner vi brukere som: fotballspillere, basketspillere, rappere, etc...

Gubbeklokker: Rolex, Patek Phillipe, A. Lange & Söhne. Konservative saker dette her. Gubbefaktoren innebærer jo også at det tar tid å jobbe seg opp for å få råd til å anskaffe seg en PP eller ALS. Rolex faller litt mellom to stoler her, men er likefullt i denne kategorien etter min mening.

Harryklokker: Rolex. Harry ifølge ikke-WIS delen av befolkningen, og en eller annen tomsete foreleser går det rykter om. Brukere av Rolex er...tja...ofte harry. Er ikke nevneverdig interessert i urverk. Er profesjonelle dykkere, skulle ønske de var det, eller skryter av det. Ihverfall når ovennevnte Anita var vanskeligere å imponere med seg fra baren og hjem i bingen enn først antatt.

Ok. Kommer sikkert på flere kategorier etterhvert. Kjør debatt!:cool:
 
Er det lov å dytte klokkemerker inn i allerede nevnte kategorier :D ?

Burde kanskje vært en for merker som Baume and mercier, Tag Heuer o.l ? Tør ikke lage noe navn tho...
 
Føler at Hublot fortjener en plass under "posørklokker".

Selv er jeg 23 og foretrekker "gubbeklokker" ;)
 
Er det lov å dytte klokkemerker inn i allerede nevnte kategorier :D ?

Burde kanskje vært en for merker som Baume and mercier, Tag Heuer o.l ? Tør ikke lage noe navn tho...

Eehh. Harden the fuck up og kjør på. Hva med å kalle dem "wannabee klokker"? Når du egentlig ønsker deg en IWC eller Glashütte original, men måtte ta til takke med noe kjipere.;)

Av med hanskene gutter. Få se om (selv)ironien har levevilkår her på TS.;):mrgreen:
 
Harryklokker: Rolex. Harry ifølge ikke-WIS delen av befolkningen, og en eller annen tomsete foreleser går det rykter om. Brukere av Rolex er...tja...ofte harry. Er ikke nevneverdig interessert i urverk.

Det er da nok av nok av WISer som også synes Rolex er overprisede maskinproduserte klokker, uten nevneverdig sjel - og blodharry. Selv om de ikke roper høyest på dette forumet;) Så her må nok en omformulering til...:p
 
Rolex passer vel både i posør, gubbe, harry og wannabekategorien. Egentlig i alle kategorier man kan tenke seg, de lager til og med klær!

Så er jo også disse sjelløse vulgaritetene maskinproduserte, i motsetning til de fleste andre highend-merker hvor urmakere over pensjonsalder sitter i kjellerverkstedet i sveitservillaen og får blemmer på fingertuppene av å smi hver enkelt komponent med håndholdte instrumenter. ;)
 
Corum inn i vulgærboksen

Enig! Knallkategori.:) En skam at jeg ikke kom på dette selv.:p

Her trengs flere kategorier UJU. Hvor plasserer du foresten Omega ;)

Omega? Definitivt wannabee-klokke.;) Her troner PO'en høyt.
Her er alle komponentene på plass:
Ubrukelig heliumsventil
Oversize modeller
Upålitelig 2500-verk med utallige garantisaker på samvittigheten.
Elendig og arrogant kundeservice.
Overpriset

Alle Omega-eiere ønsker seg påliteligheten til en Sub innerst inne, men tør ikke å innrømme det;)
 
Man burde dele klokkemerkene i bås for den delen av kolleksjonen som selger mest av. Tag Heuer har jo noen få inhouseverk som er kule og svindyre, men 95% av inntektene er ganske "kjedelige" modeller med ETA/seiko verk. Det er i hovedsak disse modellene de bør bedømmes etter. Samme med Omega, de lager altmulig kult inklusive tourbillons, men hovedmengden er jo PO/SM. Dog finner jeg ikke riktig bås for Omega. De er verken posørklokker, gubbekolkker men kankje litt mer harryklokker?
 
Enig! Knallkategori.:) En skam at jeg ikke kom på dette selv.:p



Omega? Definitivt wannabee-klokke.;) Her troner PO'en høyt.
Her er alle komponentene på plass:
Ubrukelig heliumsventil
Oversize modeller
Upålitelig 2500-verk med utallige garantisaker på samvittigheten.
Elendig og arrogant kundeservice.
Overpriset

Alle Omega-eiere ønsker seg påliteligheten til en Sub innerst inne, men tør ikke å innrømme det;)

Hahahaha spot on. Som den Omegamannen jeg er ønsker jeg at jeg var noe annet. Men ikke Rolexmann, skrapstål hypet verre enn boyband.

Steinhart, Helson og den røkla der fortjener egen boks
 
I denne tråden var det mye tull. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, så jeg gir like godt opp med en gang. Takke meg til hatetråden. Hvor ble den av forresten?
 
Enig! Knallkategori.:) En skam at jeg ikke kom på dette selv.:p

Omega? Definitivt wannabee-klokke.;) Her troner PO'en høyt.
Her er alle komponentene på plass:
Ubrukelig heliumsventil
Oversize modeller
Upålitelig 2500-verk med utallige garantisaker på samvittigheten.
Elendig og arrogant kundeservice.
Overpriset

Alle Omega-eiere ønsker seg påliteligheten til en Sub innerst inne, men tør ikke å innrømme det;)
Hyyyyyyl :cry:

IMG_0456.jpg
 
En kategori jeg har glemt er de sinnsykt dyre hi-tech, futuristiske og halv-trendy.

Denne kategorien inneholder typisk: Richard Mille, Greubel Forsey og tro det eller ei; noen Tag Heuer modeller.
Denne typen er små teknologiske vindundere som de überrike koser seg med ved å kaste dem ned i svømmebassengene sine for å se om de flyter, tar inn vann, etc...
Hvis den triple tourbillon'en skulle slumpe til å gå i stykker etter å ha blitt overkjørt av den gullbeslåtte Hummeren er det jo bare å kjøpe seg en ny. Ikke sant?;)

Er litt usikker på hvilken kategori både klokkene og folkene som kjøper disse klokkene tilhører.:confused:

Men en ting vet jeg. Jeg vil ha en slik klokke, og ha muligheten til å ødelegge den uten å dra på øyenbrynet.:p
Neida. Fra spøk til alvor. Jeg synes faktisk RM er litt kult. Vulgært men kult.:)
 
Wannabe wis klokker f.eks Seiko monster og skx007/009 for de med lite penger og Grand Seiko for de med for mye penger.

Men det jeg lurer på UJU, klarte du å få Anita fra Stovner til sengs med å skrøne om at du var dykker og viftet med en sub? Da er det vel ikke noen tvil om hvilken katagori du hører til;)