Klokkespotting

Dekkes ikke det av studielån??

Helt korrekt. Alt kan dekkes som studielån hvis ønskelig.

La oss ta et lite eksempel for å rette opp i noen faktafeil her @FaensOldemor

Disse runde og fine tallene kommer fra min egen tid på BI.

Mine 3 år kostet totalt 180 000 kr(30 000 pr semester. Rundet litt opp siden det varierte litt fra semester til semester), og betalingen tok Lånekassen seg av. Etter fullført utdanning blir 40 % av totalt studielån gjort om til stipend. De resterende 60 % betales tilbake.

Skulle jeg gjort det samme i dag hadde det kostet 202 600 kr.

Hvis vi legger til dagens pris for en master innen finans som i dag koster 78 600 kr pr. semester ender totalen på 359 800 kr.

Dette gjelder da for en bachelor innen økonomi og administrasjon toppet med en master i finans. 5 år = 359 800 kr.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Helt korrekt. Alt kan dekkes som studielån hvis ønskelig.

La oss ta et lite eksempel for å rette opp i noen faktafeil her @FaensOldemor

Disse runde og fine tallene kommer fra min egen tid på BI.

Mine 3 år kostet totalt 180 000 kr(30 000 pr semester. Rundet litt opp siden det varierte litt fra semester til semester), og betalingen tok Lånekassen seg av. Etter fullført utdanning blir 40 % av totalt studielån gjort om til stipend. De resterende 60 % betales tilbake.

Skulle jeg gjort det samme i dag hadde det kostet 202 600 kr.

Hvis vi legger til dagens pris for en master innen finans som i dag koster 78 600 kr pr. semester ender totalen på 359 800 kr.

Dette gjelder da for en bachelor innen økonomi og administrasjon toppet med en master i finans. 5 år = 359 800 kr.
Så da jeg takket nei til ingeniør-utdanning med full lønn, så var det kanskje ikke så lurt? :p
 
Så da jeg takket nei til ingeniør-utdanning med full lønn, så var det kanskje ikke så lurt? :p

Helt sikker en godt gjennomtenkt beslutning fra deg, men jeg hadde nok takket ja. Kanskje mest fordi jeg jobber ræva av meg til en ingeniørgrad as we speak;)
 
Hvor tror du "de fleste" hoster opp over 400k i rene skolepenger som studiestøtten ikke dekker?

"De fleste" hoster de nok opp fra samme sted som resten. Lånekassen dekker skolepenger på inntil 63 000 årlig, og et år på bachelorstudiene på BI koster mellom 65 000 og 69 000. Med andre ord trenger man ikke være milliardærarving for å dekke differansen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
La oss forsøke å få denne tråden tilbake på rett spor.

Grinebitere og kranglefanter er velkomne til å starte separate tråder i Snikksnakk om studenters finansiering av studieavgift, eller det evig aktuelle temaet "Hvor mye aksepterer jeg i mitt smålige sinn at en arving får bruke på klokke før jeg karakteriserer denne fremmede personen som en fjott som ikke fortjener det".
 
Planerar och budgeterar en restaurang/dinner-klubb i huvudstaden om dagen.
Miljön i lokalen kommer b.la bestå av detta..
IMG_3782.JPG

IMG_3706.JPG

IMG_3707.JPG

IMG_3709.JPG


Ts julbord i januari kanske ;)
 
Hvor tror du "de fleste" hoster opp over 400k i rene skolepenger som studiestøtten ikke dekker?

Som sagt, studielån og stipend.. Jeg har selv tatt en bachelor på privat høyskole og sitter igjen med ca 350.000.- i studielån. Ca 50.000.- ble vel godskrevet som stipend så lenge man består alle fag. Så da er vi oppe i 400.000.-

Ingen støtte til skolepenger fra verken mamma eller pappa, og lommepenger må man tjene selv ved å jobbe ved siden av..

Hvis du ser hvor mange tusen mennesker som går på ulike private høyskoler, folkehøgskole etc i Norge så skjønner du at det ikke er nok pappaer som kan spy ut 500.000.- på ungene sine.. Men det er veldig mange med høyt studielån!

Men denne tråden har vel sporet av for lenge siden, og Witzøe Jr er fortsatt sikkert rikere en alle her inne til sammen.. Digg for han sier no bare jeg!
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis og mr_frodo
Noen som klarte å se hva Erlend Osnes hadde på armen under gårsdagens Nytt på nytt? Jeg tipper svart Submariner, uten dato. Var ikke godt å se.