Et par kniver må man jo ha
Dette er porteføljen pr. i dag - dvs. en Leatherman og en Victorinox lommekniv
fick inte vära med på bild:
Den ene nede til venstre og de to øvre til venstre er spanske Cudeman kniver som jeg fikk billig, da slirene egentlig var en stor vits. De to øvre har jeg derfor laget egne slirer til, og den nedre er i påvente av ny slire (beltefestet er ferdig og henger oppe lengst til venstre). Cudeman knivene er helt ok brukskniver av god kvalitet og to av de har meget pene oliventre skjefter.
Nede til venstre er det også en Herbetz folderkniv.
Videre fra venstre har vi:
Benchmade Combat Survivor. Fin all-round brukskniv som er med en del på tur. Kan brukes til "alt".
Strømeng samekniv. Brukes sjelden.
Hugo Köller Bowie mod. 2364. Gedigen kniv som egner seg mer som huggeredskap enn ordinært knivbruk. Kjøpt tidlig i ten-årene, da størst var "værst", og den har vært med på litt av hvert - og bærer litt preg av det. Produsenten eksisterer ikke lengre, og jeg har registrert at disse virker å være litt ettertraktet på samlermarkedet.
Buck Frontiersman Limited Custom. Høyglanspolert og med stag skjefte skiller denne limiterte custom utgaven seg fra den ordinære Frontiersman. Blir nok hengende til "pynt".
Puma White Hunter mod. 116375. Brukes litt fra tid til annen. White Hunter må jo kunne karakteriseres som en klassiker da den har vært i produksjon siden femtitallet. Jeg er litt usikker på om produksjonen av disse nå er lagt ned, eller ikke. De var ihvertfall en periode ikke tilgjengelig, etter at Puma gikk konkurs. Produksjon og drift ble videreført med ny eierstruktur, men med en noe begrenset bredde i sortimentet. Sjekker man hjemmesiden i dag, så ser det ut til at den fortsatt produseres/leveres.
Puma White Hunter II mod. 116374. Lillebroren til White Hunter. Litt mindre enn storebroren og har ikke sagtennene innerst på bladet. Denne produseres ihvertfall ikke lengre.
Tidligere hadde jeg også en 10-12 andre kniver fra Brusletto, Helle osv, men solgte alle disse i fjor høst.
Det jeg "sikler" litt etter er en håndlaget customkniv etter eget design. Har tegninger, mål og en dummy klar. Det gjenstår bare å finne en til å lage den