Knivtråden

Mottok en Kershaw idag selv, og er så langt storfornøyd. Tror den skal bli en hyggelig kamerat i hverdagen.

image.jpeg
 
Emerson made by Kershaw er helt greit, neste blir en Emerson - forskjellen ligger i stålkvalitet og herdingen.
Tom
Da jeg er en særs uvitende amatør hva kniver angår, hadde det vært interessant å høre hva som ligger til grunn for dine valg av kniver?
Jeg må ærlig innrømme at jeg kjøpte denne mest fordi jeg trengte en mer holdbar og god kvalitetskniv(sett fra en amatørs synspunkt) til bruk i arbeid og hobby.
Vil denne kunne brukes, sammen med noe tungt, til å splitte vedkubber for eksempel?
 
Jeg trenger en rimelig men robust kniv til å ha med på jakt/fjellturer. Bør være ganske kompakt i størrelse, men må kunne kløyve en vedpinne, skjære ett kjøttstykke, kappe små greiner etc. Må tole vær og vind.

Tips? :)

Fällkniven F1?
 
Redigert:
Jeg trenger en rimelig men robust kniv til å ha med på jakt/fjellturer. Bør være ganske kompakt i størrelse, men må kunne kløyve en vedpinne, skjære ett kjøttstykke, kappe små greiner etc. Må tole vær og vind.

Tips? :)

Fällkniven F1?

Fallkniven F1 er nok en kniv som vil dekke behovet ditt perfekt.
Men selvom jeg har 2 stk F1, så er det den lille Fallkniven WM1 som oftest blir med på småturer. Den har en perfekt størrelse til å sprette buken på pølsebrød og åpne plasten på engangsgriller:)
Det er kniver med enkelt utseende, men god kvalitet. Jeg er veldig fornøyd.
 
Da jeg er en særs uvitende amatør hva kniver angår, hadde det vært interessant å høre hva som ligger til grunn for dine valg av kniver?
Jeg må ærlig innrømme at jeg kjøpte denne mest fordi jeg trengte en mer holdbar og god kvalitetskniv(sett fra en amatørs synspunkt) til bruk i arbeid og hobby.
Vil denne kunne brukes, sammen med noe tungt, til å splitte vedkubber for eksempel?
Mine valg av kniv er primært feltbruk, jeg vektlegger stålkvalitet, herding og "brukervennlighet". Det er med kniver som det er med klokker - du får store variasjoner på kvalitet innen samme pris. Jeg hadde ikke splittet kubber med en folder, disse har alle en svakhet i at bladet er hengslet til grepet og tåler ikke ekstreme påkjenninger hverken opp/ned eller vridning, da må du på en fixed blade. Kniven din er en fin allround hobbykniv, kjøp deg en badass fixed blade i tillegg.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth og Preacher
Takk for godt svar. Og selvsagt kan man ikke slå på en folder.

Men som sitatet viser, har jeg liten peiling også her.
Har du et par gode alternativer? Ser det er en Gouch som nevnes som gode greier?
Jeg har noen favoritter som jeg har svært god felt-erfaring med, Busse, Strider og Chris Reeve. Dette er no-nonsense toolknives som er greie å sette opp, prismessig er det ikke av de billigste. Skal du ha value for money kan jeg anbefale Bark River, Fallkniven og Cold Steel Master Hunter. Jeg foretrekker knivblad på 4-5 tommer, ikke for kort- og ikke for langt, lett og bruke samtidig som du kan bruke kniven til mange formål.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg har noen favoritter som jeg har svært god felt-erfaring med, Busse, Strider og Chris Reeve. Dette er no-nonsense toolknives som er greie å sette opp, prismessig er det ikke av de billigste. Skal du ha value for money kan jeg anbefale Bark River, Fallkniven og Cold Steel Master Hunter. Jeg foretrekker knivblad på 4-5 tommer, ikke for kort- og ikke for langt, lett og bruke samtidig som du kan bruke kniven til mange formål.
Tom
Takk for godt svar. Skal google til øyet blir stort og vått.
 
http://ncsilencer.blogspot.no/2015/06/a-review-of-gough-custom-resolute-knife.html

Sånn skal inn. Håper han lager foldekniv snart, da skal jeg ha det og.
Dette ser veldig bra ut og A2 stål er "verktøystål" av fin kvalitet, stålet i seg selv er viktig men herdingen er like viktig, forskjellen ligger i at en god herding medfører at stålet er fleksibelt (bøyelig og seigt) kontra dårlig herding som medfører chipping av eggen og fare for at bladet brekker ved hard sidepåkjenning.
Tom
 
Ja, ser fint ut. Og hva sier dette deg ? Hva sier det deg hvilken hardhet på Rocwellskalaen ditt knivblad er i kvalitet ? Ingenting - det er kun en indikasjon på hvor "hardt" knivbladet er - ikke hvilken kvalitet det er på stål og herding.
Mulig jeg ordlegger meg feil men hvis vi skjeler til klokkeverden har vi jo Sinn som skryter av sine tegimented steel cases, det er jo samme sak - herding av stålet i kassen.
Tom
 
Jeg trenger en rimelig men robust kniv til å ha med på jakt/fjellturer. Bør være ganske kompakt i størrelse, men må kunne kløyve en vedpinne, skjære ett kjøttstykke, kappe små greiner etc. Må tole vær og vind.

Tips? :)

Fällkniven F1?

Kjøpe kniv til 1500 kroner for det der?

Selv liker jeg å holde i treverk. Kanskje en Helle kunne være noe?
http://www.helle.no/products/knives/folkekniven/

Skal du hogge ved, kjøper du deg en liten øks.