Blodstrupmoen
Støttemedlem
wow - hvilken gave - så jeg antar du også er en fin nabo![]()
Han får ta det han finner av trevirke og juletre samt han tar litt ved så huset ikkje gror inne. Men jau . Veldig hyggelig gave.
wow - hvilken gave - så jeg antar du også er en fin nabo![]()
Har hatt Fallkniven og andre kniver, men den eneste som får bli med meg på tur er Strømeng samekniv. Fantastisk redskap og god kvalitetJa hva synes vi egentlig om Fallkniven folkens? Selv om jeg ikke trenger det er muligens ny turkniv på vei inn her etterhvert. Min eneste erfaring med det aktuelle merket var at vi brukte «prodde»utgaven deres til å , ja prodde med. Det skrives mye forskjellig og til dels sprikende om merket. Hvilke erfaringer har TS?
Har hatt Fallkniven og andre kniver, men den eneste som får bli med meg på tur er Strømeng samekniv. Fantastisk redskap og god kvalitet
Artig, her er vi flere med tid i nord.Vis vedlegg 392495
Inn i sitt 26. år er den fortsatt min fremste kandidat til «den eneste ene»!
Fike en slik i gave av min far, det er inngravert navn og årstall 1981. Det beynner å bli noen år, men kniven er like fin.Min Strømeng fra 1983 er sendt videre til neste generasjon, jeg må klare meg med en samekniv fra Helle, men den gjør jo forsåvidt jobben…
Noe av knivbeholdningen på hytta - som man ser ganske tradisjonelt:
Vis vedlegg 392514
Dyre Vaa fra Helle er en flott kniv. Ikke nødvendigvis så praktisk men nydelig design.Fike en slik i gave av min far, det er inngravert navn og årstall 1981. Det beynner å bli noen år, men kniven er like fin.
Vis vedlegg 395493
Buck fra da de ble produsert i USA var stygge som nøkken men hadde godt stål som tålte å brukes. Jeg har en Buck Goliath fra ’97-98, den eneste foldekniven jeg vet som også duger som øks i et knipetak.Vis vedlegg 395491Vis vedlegg 395490Vis vedlegg 395489
Ryddet i garasjen og kom over min gamle betrodde følgesvenn. Det lages vel nyere versjoner av Buck Nighthawk den dag idag. Denne fra slutten av 90-tallet. Alt annet enn fancy/highend på alle måter, men for et brekkjern. Brukt bl.a. som vestkniv/spyd. Grove hairlines på håndtak etter da jeg ble slept etter en bil. Sukk, evig eies kun det skrapte.
ja, ikke akkurat noe fruktfatBuck fra da de ble produsert i USA var stygge som nøkken men hadde godt stål som tålte å brukes. Jeg har en Buck Goliath fra ’97-98, den eneste foldekniven jeg vet som også duger som øks i et knipetak.
Ikke vært borti Buck utover denne. Men altså slik at det har vært en kvalitetsforringelse ifm outsourcing til utlandet? Når skjedde dette og produserer de utelukkende utenfor USA nå?Buck fra da de ble produsert i USA var stygge som nøkken men hadde godt stål som tålte å brukes. Jeg har en Buck Goliath fra ’97-98, den eneste foldekniven jeg vet som også duger som øks i et knipetak.
Har du testet de litt større Opinel mtp. matlaging? Tror det skal funke ganske bra, og får vel en for 300 kr ca. Jeg har en nr. 6 som lommekniv (mest pakker på jobb etc.), men blir for liten til matlaging.Jeg har lenge jaktet på den perfekte kniv i høy kvalitet, kompakt/clean, langt og tynt blad for lett bruk; inkludert matprepping, åpning av emballasje, spikking av pølsepinner...
Har forsåvidt funnet den perfekte, Quiet Carry Waypoint (+ lillebror Quiet Carry iQ som elegant liten EDC).
I tillegg velger jeg gjerne Chris Reeve Sebenza Small til skogen/hagen (hakket kraftigere), eller Bugout Mini når jeg bare skal ha en liten lett kniv i lomma.
Likevel har det kommet et par nye kniver inn siden sist innlegg.
Vis vedlegg 397271
Quiet Carry Waypoint Large:
Denne er nå med på tur (unntatt fly) der det er fare for matlaging og sløve kniver i f.eks. AirBnB.
- Kompakt, men stort blad (3,7", 94mm)
- Tynt blad
- Kvalitet og 110% rustfri
Real Steel G-frame Titanium:
Skulle finne en "hytte/airbnb" kniv til en kompis som testet Waypoint, men litt lavere budsjett. Denne har lignende egenskaper, men er mye rimeligere (99USD vs 340USD). Måtte jo ha en til meg selv også...
Rask levering (sett bort fra Posten som skal bruke 3-4 dager før de ber om mva-dokumentasjon).
- Tynt 2,5mm og relativt langt blad 3,5"/88mm
- Kompakt og lett
- Cleant og enkelt design
Ikke helt der oppe blant Quiet Carry og Chris Reev i feeling, men bedre enn mye annet å fikle med, så til prisen er den helt suveren!
Svært lite å sette fingeren på egentlig, det eneste jeg kommer på et at det kunne vært større enn 6mm torx som kan være litt gambling om man er glad i å demontere.
Her men normal størrrelse Quiet Carry Waypoint:
Vis vedlegg 397272
Vis vedlegg 397273
Vis vedlegg 397274
Og så Quiet Carry familien:
Vis vedlegg 397275
Real Steel G-Frame Titanium vs. Waypoint vs. Waypoint Large:
(linet/sentrert rundt starten på kniveggen for å se reell bladstørrelse)
Vis vedlegg 397276
Real Steel G-Frame Titanium vs. Tudor Pelagos 39mm:
Vis vedlegg 397277
Vis vedlegg 397280
Vis vedlegg 397279
Vis vedlegg 397278
Har du testet de litt større Opinel mtp. matlaging? Tror det skal funke ganske bra, og får vel en for 300 kr ca. Jeg har en nr. 6 som lommekniv (mest pakker på jobb etc.), men blir for liten til matlaging.
![]()
Jeg merker den ikke, og har vel hatt den og en fisher space pen i samme lomme i 5-6 år. Den veier ingenting, og tror det nesten er like viktig.@andres Hvordan "bærer" en Opinel 6 i hverdagen? Liker denne bedre enn de fleste foldekniver, men er redd den tar mye plass i lomma?
Lett å tenke at de flate knivene er bedre, men liker Opinel, er bare redd det blir en stor "bul" i lomma?