Her er mine foldekniver. Har noen slirekniver også, men de ligger spredt i ryggsekker og turbagger og kjellerboder og hvemvet og er et prosjekt for en annen dag.
Spyderco først:
Fra toppen:
Cat i 440C
Manix 2, Sprint Run i XHP stål
Police, tidlig versjon i G2 stål
Cricket i VG10
Calypso Jr., Sprint Run i laminert ZDP 189
Resten:
Fällkniven U2 i SGPS
Benchmade AFCK i 154CM
Buck 110 i S30V
Policen ble kjøpt i Florida i 1993 og er den eldste gjenlevende foldekniven jeg har. Båret daglig i 5 år i USA og den eneste som egentlig har vært mye i bruk. Bladet er tungt nok til å kunne "flippes" åpent uten å være nær bladet, uten at leddet er særlig slarkete.
Da jeg rotet bort Policen kjøpte jeg AFCKen i stedet, som nissen på mallen påstod var en bedre kniv enn Spyderco. Jøssda. Elendige serrateringer, dårlig herdet stål, skranglete konstruksjon, utrygg låsemekanisme, slurvete pålimte dekaler. Tvers igjennom "shoddy" og den eneste Benchmaden jeg har giddet å kjøpe.
Fällknivens U2 ser ut som en genial lommekniv til daglig bruk, og kommer i godt stål, men er latterlig ubehagelig i hånden. Pleier å ligge i jaktsekken som reserve ekstra nødbackup.
Jeg ser at etterhvert som jeg har blitt eldre har knivene mine blitt mindre og mindre i størrelse.