Knivtråden

Min bror (41) ønsker seg "en spikkekniv" til jul.
Noen som vil komme med en konkret anbefaling? :)

En "spikkekniv" i god nordisk tradisjon kan være en av Fallknivene.
Jeg har sans for denne: Fallkniven SK3 Juni Swedish Knife 2.8" 3G Blade, Curly Birch Handles, Leather Sheath - KnifeCenter
Eller så har Spyderco mange spennende modeller, stort sett bra stål og kommer veldig skarpe fra fabrikken.
Hva med denne:
Spyderco FB26GP Bushcraft Survival Knife Fixed 4" Blade, Black G10 Handles Model FB26GP - KnifeCenter

Brusletto har laget en for Husfliden.

Denne er veldig godt egnet som spikkekniv med sitt korte, smale blad. En ekte spikkekniv, enkelt og greit - og veldig rimelig, kun kr 249,-. Samme kniv fra Brusletto koster kr 419,-. Spør ikke meg hvorfor.

• Liker
Reaksjoner: fettstykket
Rart at en som legger ut et dårlig bilde av en diger kviv med en fin klokke oppå får flest likes?

Jeg vil støtte Minutemans forslag her. Det enkle er ofte det beste. Stålet i Brusletto kniven holder seg skarp lenge og er lett å slipe. Til enkel bruk trenger man ikke en grov "survival-"kniv.

Fytterakkern @Celter Den klokka er helt rå!

Synes forresten at vi hører litt lite fra deg om dagen. Må vi ha et lite lag på Champagneria for at du skal "be back in business"?

Redigert av en moderator:
Jeg har spikket mye med vanlige Mora kniver. Disse er billige, og da får man ikke dårlig samvittighet når de kasseres for sløvhet. Klart at en bedre kniv holder lenger, og gi med en slipesten! Det er en stor jobb å slipe. Men en tilfredsstillelse å få det til!

:cool:

Rart at en som legger ut et dårlig bilde av en diger kviv med en fin klokke oppå får flest likes?

Jeg vil støtte Minutemans forslag her. Det enkle er ofte det beste. Stålet i Brusletto kniven holder seg skarp lenge og er lett å slipe. Til enkel bruk trenger man ikke en grov "survival-"kniv.

Ja mon tro hvorfor. Kanskje fordi bilde, kniv og klokke er fordømt fine? :p

Fytterakkern @Celter Den klokka er helt rå!

Synes forresten at vi hører litt lite fra deg om dagen. Må vi ha et lite lag på Champagneria for at du skal "be back in business"?

Ja, du har rett. For å være ærlig ble det litt mye klokke en periode og jeg måtte ta en liten "pause". Har faktisk ikke flippet en klokke på over et år??? Men, jeg er fortsatt med, ikke minst p.g.a. dette forum som er det hyggeligste jeg noen gang har deltatt i.
Og ja, Minuteman, en fuktig kveld på Champagneria er jeg i alle høyeste grad med på:) Champagneria er jo heller ikke farlig for deg, de selger ikke klokker der:D

Redigert av en moderator:
Enkelt og greit: Er Chris Reeve Sebenza verdt verdt 350 dollar + mva + transport?
(Merk den lille, den store er vel 450 Usd)

Redigert:
Har dessverre latt meg inspirere litt av denne tråden og i den forbindelse vurderer jeg et besøk hos ...

J.T.Knives

... når jeg allikevel skal til NYC i februar.

Katalogen/utvalget ser bra ut, men en del er dessverre "out of stock". Prisene virker greie og absolutt konkurransedyktige. Om dette blir noe av og noen av dere ønsker at jeg skal ta med en kniv hjem, så kan vi alltids spare noen kroner. Får greit med et par-tre kniver innenfor mva-fritt beløp.

Jeg vet sånn noenlunde hvilken prisklasse jeg ender i selv, så ved henvendelse pr PM er det fint om du/dere har en tanke om hvilken kniv som ønskes slik at jeg kan si stopp når grensen er nådd. Grenser er forresten til for at de skal krysses ...

Jeg legger ved et bilde av min kjære gamle brevkniv!

Den var kjøpt i Venezia for mange år siden.... ca 1990?
Den har fulgt meg på arbeidsplassen siden '96, og åpnet mange brev. Nå, da det ikke lenger er noen mengde med analog mail, blir det stort sett bare et leketøy!

BrevKniv.jpg

Men; den er veldig hyggelig å "fikle med" om man får lange telefonsamtaler eller må vente på en maskin som jobber....

:cool:

Jeg har lest hele denne tråden - over tid, så det er mulig at dette nettstedet er listet tidligere, men i så fall får folket ha meg unnskyldt.

Arizona Custom Knives

Et utrolig utvalg av custom-kniver er det iallfall.

Er det noen som har erfaring med Custom Scale Division?
Craniotes på Instagram har en del kniver - i tillegg til mange flotte klokker - og han er visst happy med "pimpingen".

Representativt utvalg av samlingen.
Victorinox ligger som regel i lomma. Har flere, men den på bildet er juvelen. Nedarvet fra moren min som døde alt for tidlig.
Barberkniven er fra Ralph Aust og er håndlaget Solingen. Brukes nesten daglig.
Kershaw er greit å ha tilgjengelig, men blir av åpenbare grunner som regel igjen hjemme. Leatherman er med på jobb som en sidekick til victorinox og en Led Lenser.
Så er det konfirmasjonskniven og lappen.
Sistnevnte er donert av en kompis. Kan ikke ta æren for GSV-logoen altså.

IMG_4372_zpsda803171.jpg