Kobold

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Hola!

Noen som har erfaringer med Kobold? Jeg synes de kanskje er litt overpriset, men de har et ekstremt godt rykte på seg på utenlandske forum. Kvaliteten skal vistnok være veldig bra. Setter spørsmålstegn til en klokke til $5000 som har et ETA 2824-2 non-cosc da.

Vet ikke om det er snakk om et godt justert top grade eller et standard grade som ikke er særlig justert. Vet ingenting. Har bare sett litt på de på diverse fora.

Seal USA har et amerikansk/tysk urverk kalt K.2651. Et stort beist dette her, men med litt modifisering på bezelen så kan det bli et godt dykkerur IMHO. Det sies at Kobold yter veldig god kundeservice, så det skal være mulig å få gjort noen modifikasjoner. Personlig ville jeg fått lume på alle markørene på bezelen og gjort markørene litt mer synlige i dagslys.

Her er et bilde av råtassen Seal USA

seal_evo.png

For $5000 hadde jeg kjøpt meg en Helson og en brukt Rolex i stedet for det der...;)

Hehe... I hear ya..!

Klokken har potensial, men det faller mellom to steiner både økonomisk og praktisk.

Økonomisk så er den litt overpriset da den tydeligvis er i samme prisjiktet som Planet Ocean og Breitling dykkere.

Praktisk så er den litt for stor og bulky til deskdiving, og litt for dårlig lesbarhet på bezel til å kunne brukes til dykking.

Uten videre kjenskap til Seal modellene og Kobold, så ser det ut for meg som den burde kostet det samme som DOXA Sub og Sinn U1.

Men som sagt, den har potensial...

Jeg har virkelig forsøkt å forstå Kobold, men har gitt opp. De er for dyre for hva de er. De er basically (i mitt hode) en microprodusent som har hatt litt flaks og forsøker å ta seg betalt som om produktene deres var noe annet enn de er.

Med flaks mener jeg at en del kjente folk har brukt klokkene deres, blant annet skuespilleren som spillte Tony Soprano gav bort en kobold til alle på settet når serien var ferdig.

Slikt som dette koster penger:

http://www.koboldwatch.com/action/whowears.php

Det gjør også slike ting:

http://www.koboldwatch.com/action/feature.php

Jeg vet ikke helt jeg, kanskje er de fremtidens Rolex, men har ikke dette allerede blitt gjort av nettopp Rolex?

For $5000 hadde jeg kjøpt meg en Helson og en brukt Rolex i stedet for det der...;)

Ja, for brukte Rolex er rimelig eksotisk;););)

Hva med å se etter en brukt Kobold? Jeg synes de er kule (riktignok ikke kule nok til at jeg har kjøpt meg en selv, men det er heller ikke en hauggammal DJ...):D:D:D No offence, anyone:rolleyes:

Tror Jack Bauer også brukte Kobold i de første sesongene.

Om jeg ikke husker feil så hadde joepete en Kobold Arctic Diver. Skulle likt å hørt hans synspunkter.

Skal man først kjøpe en klokke til $5000 med et ETA verk og en minimalistisk skive ville nå i hvert fall jeg ha kjøpt en slik:

http://www.mih-watch.ch/

Da har du noe sjeldent, stilig, funksjonelt og spennende som er satt sammen for hånd av en av verdens beste, nålevende urmakere.

Men det er nå engang meg ;)

Edit; ok den koster 5000 sveitsiske gærninger og ikke 5000 monopolpenger, men like vel.... :p

Jeg er også litt interessert i Kobold og synes de har mange flotte klokker i sortimentet.
Kan dog ikke bidra noe i diskusjonen om kvaliteten/moddingen av ETA-verkene.

Jeg vet at danske ClausT hadde en Kobold Arctic Diver. Det er en av klokkene jeg godt kunne tenkt meg på et eller annet tidspunkt.

Gjenruk av tråd!

Hei, er glad i Hawaii Five 0 og der er det mye Phantom Black Ops.

Har nå hatt Sinn U1 i 2 mnd. og er fortsatt glad i den stilen med tøffe klokker.

Kobold er jo i den samme gaten, for oss som ikke har et tøft yrke. :D

Har noen her inne sett Phantom Black Ops og vil dele sine inntrykk?

http://store.koboldwatch.com/products/phantom

Evt. hvor stort vil tapet være om jeg bruker 4650,- dollar på en slik og senere angrer? Regner med at det kan være brutalt...

Skal til USA i mai for faglig påfyll og kanskje litt shopping!

God helg!

Skal jeg gjette vil jeg tro tapet vil være astronomisk... står fortsatt ved hva jeg har sagt tidligere i denne tråden.

Synes Kobold Arctic Diver er en knallfet klokke, dog litt stor for mine håndledd desverre.

kad01-1.jpg

Jeg kjenner ikke merket noe særlig og kan derfor ikke bidra noe på det tekniske plan. Estetisk syntes jeg ikke noe særlig om urene. Blir det feil å si at det virket som en billig finnish på dem? Tok meg en god runde gjennom produktene og konstaterer at det ikke er billig moro å kjøpe seg et Koboldur. Ville mye heller hatt en Sinn som jeg av en eller annen grunn velger å sammenligne dem med. Mye heller. At Tony Soprano liker Kobold tar jeg meg ikke nær av, alle vet jo at han er korrupt:cool:

James Gandolfini bruker blant annet Omega Seamaster 2254.50 på fritiden ;)

Han liker nok også Kobold. Tror ikke han gjør reklame for pengenes skyld. En WIS?

spl189925_001.jpg

Til Mikke's store fornøyelse så må jeg arrestere meg selv ang mine uttalelser om skinnrem på dykkerur. Det var faktisk ikke så forferdelig combo på den arcticen ovenfor :D

Men la nå Rolex sine dykkerur få være i fred :p

Jeg synes særlig Artic Diver er en rå klokke, men jeg synes nok at de i alle fall kunne puttet i et 2892. I realiteten er Submariner en marginalt bedre klokke, så bortsett fra annenhåndsverdien er ikke den ene særlig mer verdt enn den andre i mine øyne. Men altså mye mer enn jeg har lyst å gi for en klokke. Jeg vil ha mest mulig kvalitet for lavest mulig pris, og da faller både Rolex og Kobold ut.

Jeg synes særlig Artic Diver er en rå klokke, men jeg synes nok at de i alle fall kunne puttet i et 2892. I realiteten er Submariner en marginalt bedre klokke, så bortsett fra annenhåndsverdien er ikke den ene særlig mer verdt enn den andre i mine øyne. Men altså mye mer enn jeg har lyst å gi for en klokke. Jeg vil ha mest mulig kvalitet for lavest mulig pris, og da faller både Rolex og Kobold ut.

Ikke for å avspore fra Kobold men hva faller da innenfor for deg?