Koffens reise

Medlem
6. feb. 2014
Innlegg
2.006
Sted
Oslo
Jeg synes det er veldig givende å lese andre sine presentasjoner, og gøy å se hvordan veien blir til mens man går. Dette er mitt forsøk på å gi noe tilbake :D

Min første mekaniske:
Fatteren kjøpte i 2001 en Sjöö Sandström Chronolink UTC, og jeg synes at dette var den lekreste klokken jeg noen gang hadde sett. Det at det både var et mekanisk urverk, og et digitalt, var råtøft - og ikke minst at klokken måtte trekkes opp manuelt. Klokken ble tyvlånt med jevne mellomrom, og jeg fikk denne til odel og eie til min 18-års dag.

IMG_3689_zpspfcc07th.jpg


IMG_7249_zpskv0y4kds.jpg



Baume & Mercier Capeland:
Videre ble en Baume & Mercier Capeland anskaffet. Synes klokken var rålekker, men størrelsen på 38 mm ble litt i minste laget for meg. Gikk derfor ut av boksen.
IMG_2289_zpsea050007.jpg



Mitt første store kjøp:
I januar 2013 gjorde jeg mitt første store sprang inn i den horologiske verden. Jeg husker jeg fikk øynene opp for denne klokken da jeg var fjorten år, og hintet sterkt om at dette kanskje var noe som var fint å få til konfirmasjonen. Mamma og pappa delte dessverre ikke disse tankene. Jeg anger enda som en hund på at jeg ikke brukte konfirmasjonspengene mine på denne udødelige klassikeren, men i stedet brente de opp på en scooter - og annen drit som senere har gått i søpla. Uansett, ca 10 år etter svelget jeg dypt, og trakk kortet på denne – og jeg var storveis fornøyd. Min første Rolex var et faktum. Klokken det dreier seg om er en Rolex Submariner, med svart skive og dato – 116610LN. Det skulle allikevel ha seg dit hen at jeg synes denne var litt liten for meg, og den gikk ut av boksen til en GG her inne. Angrer på dette i dag, og har prøvd å få kjøpe den tilbake - uten hell :(

IMG_7437_zpsh6eajhkm.jpg


Turkameraten:
Etter at T-touchen min tok kvelden i 2008, har savnet etter en ny en vært der. Denne kom derfor inn i våres, kjøpt av en good guy her inne. Den får ikke så altfor mye armtid om dagen, men en kjekk turkamerat.

IMG_5548_zps1652815c.jpg





Dårlig impulskontroll:
Jeg har alltid vært litt svak for Tag Heuer Carrera, og i mangel på impulskontroll kom denne inn i høst. Synes denne er utrolig lekker, men den får dessverre ikke så mye armtid som den fortjener, ble derfor solgt.

FullSizeRender-2_zps199e60af.jpg





Keeperen som ble solgt:
Neste klokke inn er et direkte resultat av at suben gikk ut. En massiv sak på 44 mm, med specs som grenser til det ekstreme. 3900 m, og et glass tjukt som få, synes jeg at denne bølletøffe saken var som skapt for meg. Den bygger mye mindre enn først fryktet, og sitter godt på hånden.

Dessverre tok SD4K plassen til DSSD, og da jeg ikke klarte å rettferdiggjøre at den for det meste stod i winderen, ble den solgt i høst.
image_zpskplxwvgw.jpg


IMG_6661_zpskqmqe1sh.jpg



Arveklokka:
Denne gamle omegaen er arvegods etter min farfar. Ikke noe som blir brukt, men den har stor affeksjonsverdi :)

IMG_0167.JPG

IMG_6799_zpsujfwfbhd.jpg



Enda dårligere impulskontroll:
Dette skulle egentlig ha vært en Daytona, men da jeg ikke finner de rette følelsene, kom denne inn i stedet. Jeg hadde egentlig ikke tenkt tanken om at dette var noe jeg ville ha, men etter å ha prøvd den på Bjerke, gikk det vel ca 2 sekunder før jeg bestemte meg. Denne ble kjøpt av en good guy her inne, og solgt tilbake til samme good guy i et svakt øyeblikk. Absolutt en klokke jeg savner!

IMG_3136_zpstqoeytly.jpg


image_zpsfabc10be.jpg




Beateren:
Da Victorinox INOX ble presentert i høst falt jeg pladask. Kul og solid klokke, som er veldig allsidig. Ble ikke brukt, så gikk derfor ut av boksen.

image_zpsunzlculj.jpg


image_zps27386949.jpg



Den bølletøffe:
Denne har jeg forsøkt å få tak i en stund, men som har vist seg å være veldig populær. De gangene den har blitt lagt ut her på K/S har den blitt solgt fortere enn svint. Selv om jeg ikke skulle kjøpe noe mer etter at exploreren kom i hus, så var dette en klokke jeg bare måtte ha. 45 mm, grønn skive, ETA-urverk og naturlig lekker patina var gode nok grunner til å slå til.

Synes 45 mm. var i største laget, så klokken ble derfor solgt.

image_zps146130c8.jpg



Gullklokka:
Sist ut for denne gang er et merke som det ikke er for mye av her på TS. Ulysse Nardin San Marco i 18k rosegold. Synes denne komplimenterer samlingen, da savnet etter et gullur var der. Virkelig en lekker sak!

image_zps94107d66.jpg


IMG_3703_zpslpzouje2.jpg



Mikke Mus
2015 holdt seg rolig i hele fem dager... Som et direkte resultat av et rimelig impulsivt kjøp på bukta, dukket denne festlige saken opp på døren i dag. Godt humør i klokkeform! :D

Solgt da den ikke fikk noe armtid.

IMG_6252_zps07fdd3f1.jpg


IMG_3858_zpsvtt065cp.jpg



Sommerklokka 2015
Carreraen og Sharkdiveren røk ut i februar, da flippefoten rykket vilt. Rett etter at jeg hadde sendt fra meg Sharkdiveren skjønte jeg at det var et lite gjennomtenkt valg. Inn kom derfor denne - lillebroen på 42 mm, med brun skive. Denne tror jeg ikke ryker ut med det første :confused:





IMG_3763_zpscl6o2jtu.jpg



Dårlig impulskontroll 2.0
Dum som jeg var prøvde jeg en Zenith 36' vph på armen, og falt pladask. Da denne kom ut for salg, så tok jeg en sjefsavgjørelse og kjøpte den. Kul historie, lekkert design, tidsmåling ned til tiendeler - blir ikke stort bedre. Virkelig fornøyd :D

Solgt da den ble litt i "peneste" laget for meg. Absolutt en klokke jeg vil ha igjen!

image_zpsvtjlwrak.jpg



Rykk tilbake til start:
Da Striking 10th-en og Polaren røk ut på impuls, så var det klart at noe måtte inn. Klokkekontoen så på et tidspunkt ganske velfylt ut, og jeg lekte meg et øyeblikk med tanken om å gå for noe virkelig stort. Det ble ble bare med tanken. Våren kom omsider til Bergen, og jeg kjente på savnet etter en klokke som røk ut i høst, nemlig en Sub. Men denne gangen et renere utsende :D

Solgt da SD4K overtok plassen.





Alle gode ting er tre:
Med både Sub-C ND og DSSD i samlingen, så følte jeg vel egentlig at jeg hadde to litt for like klokker. Hva var vel da mer naturlig enn å få inn en SD4K? Har hatt lyst til å prøve denne siden den ble lansert på Basel i fjor, men etter en kjapp prøving på Bjerke, så fant jeg vel ut at den ikke var noe for meg. Slankere lugs enn på maxi-casen til suben, bygget høyere - nei dette var ikke noe for meg. Så feil kan man ta, for i dag er det nettopp det jeg liker best. Også er det sykt kult at glasset ligger over bezelen.






Velger å ta med et sitat fra dama: "Hva i alle dager skal du med tre helt like klokker" :D




Lüm-Tec Combat B19
Denne bølletøffe saken i bronse hadde et relativt kort besøk i samlingen. Har hatt veldig sansen for den helt siden jeg så førstre wristshot av den i ”dagens”, og slo til da den kom for salg. Kul klokke, men fikk dessverre altfor lite armtid.








Hamilton Pan Europ Chrono

Skikkelig kul retro-klokke som har inspirasjon fra sin forgjenger født på 70-tallet. Ble dessverre litt i største laget, og jeg synes den hadde vært hakket kulere i blått.









Omega Seamaster Aquaterra TT
Min første two tone. Var litt smånervøs for at denne kombinasjonen var forbeholdt bruktbilselgere, men klokken innfridde absolutt. Kom inn på impuls, og gikk ut igjen likeså.




Omega Seamaster Aquaterra
Denne kom inn via en byttehandel. Utrolig lekker klokke, med et fantastisk spill i skiven. Gikk ut av boksen til fordel for ny moro.





Helson Shark Diver Brass MOP
Impulskjøp med stor I. Morsom skive, men perlemor er nok dessverre ikke noe for meg :D



Swatch Sistem51
Morsom klokke som måtte prøves. Da den sorte ble solgt til bruttern, klinte jeg til og kjøpte en blå til meg selv :D





Omega Speedmaster Pro
Var vel opplagt at denne måtte innom boksen på et tidspunkt. Kult å ha prøvd den, men ga meg dessverre ikke godfølelsen. Kommer helt sikkert inn igjen på et senere tidspunkt.





Omega PO 8500
En skikkelig fargeklatt som jeg har blitt overaksende glad i. Har skaffet gummi i tillegg til lenke, som jeg synes er et kult og behagelig alternativ.










Seiko SKX007, Yobokies mod.
Min første SKX – med en skikkelig kul mod IMO. Perfekt beater!





Tudor Blackbay
Har vel egentlig aldri hatt helt feelingen for denne, men den som intet våger intet vinner! Sykt kul klokke, med en fantastisk bærekomfort.





Armida A8 Brass
image-jpeg.1743


Longines Legend Diver
img_4260-jpg.980


Seiko SBDX001 MarineMaster
img_6323-jpg.7285


Seiko SBDC003 "Blumo"
img_6302-jpg.7284


IWC Mark XVII
img_7284-jpg.9565


Breitling SuperOcean Steelfish
img_7452-jpg.9980


Omega Grey Side Of The Moon
img_7208-jpg.10464

img_5877-jpg.10459

img_5705-jpg.10458

img_7551-jpg.10466


Seiko SABR035
4355FEBF-D3B7-427C-B46B-9BD6E3B25D2F.JPG



Tissot Visodate
43941BB2-7E67-4211-8CF7-B893E8C970CD.jpg


Seiko PADI

IMG_0078.JPG



Rolex Sea-Dweller Deepsea D-Blue
16069_633fe6cce25f776b50f0094ce782bc23.JPG


Tudor Pelagos
9A5DA021-80EC-4E47-8ECA-EEE2EE01BE30.jpg


Panerai PAM233
IMG_0109.JPG


IMG_0046.JPG


C1AFD563-FF82-4C3B-8032-555300B00302.jpg


60986D3A-B446-46E4-A2F3-47290EFB1913.jpg


IMG_0053.JPG


Takk for titten! :D
 
Redigert:
Hyggelig og fin presentasjon av en reise som har resultert i en flott samling. Kjekt å lese.

Har også en Sector liggende et eller annet sted, husker jeg synes det var verdens tøffeste klokke..
 
Flotte ur, og fin lesning :)

Har også en GUL liggende et eller annet sted, mener å huske at broder'n ødela glasset og så borte vekk...!?

PS: Grei far du har da! Her i gården får jeg knapt tafse på fattern's GMT Pepsi fra 1994 :(
 
Redigert:
Takk for hyggelige ord og likes alle sammen!

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves @netrom71 :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Hei!

For en reise, du har vært innom ganske mye rart. Jeg er enig, den Zenith'en er virkelig fin. Har du noen planer om videre utvidelser nå i 2015?

Det "rolige" klokkeåret 2015 fortsetter. Reisen er oppdatert med to nye godbiter :mrgreen:
image_zpsyoacplnx.jpg
 
Takk for det @Futen!

Jeg tror boksen er satt for en god stund nå. Hvis noe nytt skal inn, så må nok noe ut - og det har jeg ikke lyst til :mrgreen:
 
Redigert av en moderator: