Ahh..digg at det er flere sushi fanatikere her da
Selv smakte jeg vel det første gang for ca ti år siden. Spiste det endel ute, men da vi flyttet fra hovedstaden for 3 år siden ble det dårlig med sushi på by'n. Måtte da ta saken i egne hender og meldte meg på et kurs på Kulinarisk Akademi for noen måneder siden (har vært der en rekke ganger før med andre tema, men dette var altså sushi). Anbefales! Beste vi lagde var en variant med andebryst og gåselever (sushi er ikke det samme som rå fisk, nei
)
Tips for annerledes ingefær som gjør seg på fatet (for sushi er jo presentasjon også veldig viktig) - legg den i rødbet saft - sånn en får på helsesjapper. Herlig rødfarge - og smaken er uforandret (oppe til høyre i bildet)
Nå lager vi det så ofte som mulig, men ikke for ofte....som rikingen fra Heisan Montebello sa til Birger (aka Otto Jespersen) - "Man blir lei av indrefilet også om man spiser det hver da, ser De")
Lager helst maki, futomaki (litt større maki med mer fyll), ura-maki (vrengte maki), nigiri og enkelte ganger de litt mer avanserte rullene (med 'fancy' mønster), lakserogn og scampi. Av og til en guncan eller tre også. Sashimi er også helt vanvittig bra.
Salma er selvskreven, men får også tak i frossen tunfisk og av og til river en i levende kamskjell (som er selve juvelen mht til fisk og skalldyr).
Ved neste anledning skal jeg lage japansk omelett også som en av fillings'ene til rullene.
Spennende tråd - skal se nærmere på knivene i linken til Mogens her.
Personlig har jeg Victory Knox. De gjør jobben ok de.