Noen som har tips om hvor jeg kan sende bort knivene for slip og tlc?
Stoler ikke helt på meg selv med et slipestål.
Gammelt spørsmål, men jeg leverer mine i Hegdahaugens Jernvarehandel. Fungerer bra
Noen som har tips om hvor jeg kan sende bort knivene for slip og tlc?
Stoler ikke helt på meg selv med et slipestål.
Skulle jeg startet på nytt med kniver akkurat nå, ville jeg bestilt rett fra Japan.
Hattori har laget en serie kokkekniver i samarbeid med KnifeForums, med VG10 stål (veldig godt rustfritt) og micartaskaft (ubestridt det beste skaftematerialet, blir seigt når det blir vått) som jeg er spesielt lysten på. Fåes her.
Er litt utenfor budsjettet ditt, men det er andre kniver på denne siden som koster mye mindre, inkl. versjoner i høykarbon (rustende) verktøystål. Antar du trenger en vanlig kokkekniv, en grønnsakskniv og en fruktkniv?
Øks er vel i overkant hardcore?
Hva med en santoku-kniv? Disse er ordinært sett kortere enn europeiske kokkekniver, og har ofte en mye mindre radius på kniveggen (litt som øksen). Fin til hakking!
5 kniver burde dekke de fleste behov: En europeisk (relativt stor) kokkekniv, en santoku, en fleksibel fileteringskniv, en serratert brødkniv og en liten "paring" kniv (vet ikke hva det heter på norsk.. grønnsakskniv?).
Jeg har forøvrig i det siste sett på "Kinas mat", dokumentar på NRK og der ser jeg de bruker noe jeg ville definert som kjøttøks, til absolutt alt av kutting. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Det ser forøvrig veldig behagelig ut med en slik kniv.
Noen som har erfaring med "Shaun premier tim mälzer series"
Link til knivene: KAI Europe Website
Virker å være veldig gode kniver, får mye skryt!
KAI Shi Hou 2 Knife ... denne hadde vært fancy å ha på kjøkkenet
Kom gjerne med en tilbakemelding på knivene når du har prøvd de ut. Er på utkikk etter oppgradering av enkelte kniver og dette ser høyst aktuelt ut.
Gratulerer, et meget godt valg!
Jeg ville kanskje kjøpt en billig kniv på for eksempel IKEA for å øve på sliping (hvis du ikke vil bruke en du har).
Satan, jeg er redd, de er så sykt skarpe! Utrolig gøy å kappe grønnsaker, men må passe fingrene mer enn vanlig. Tror det er et fint start kit.
Takk, veldig gøy. Har noen IKEA kniver som sårt trenger en puss. Er det noen rettningslinjer på hva jeg bruker de forskjellige knivene til? Tipper jeg kommer til å bruke den butte 180 mm mest.