Kopier/fakes på Finn.no


Jeg var i kontakt med selger. Mailkorrespodansen ble gjennomført på plettfritt engelsk (hvertfall fra hennes side), hun var innflytter til Norge. Ingenting skurret i mine øyne/ører, but then again, jeg kan være lettlurt. Selger var villig til å ta den med til Askeland, verifisere at det er en ekte klokke fra riktig årstall, for så å sende den til meg med finn betalingsgaranti. Det var hvertfall det som ble avtalt på mail. Enten var det BS for å lure andre videre, eller så ble den faktisk solgt dyrere da at jeg ikke fulgte med på budrunden mot slutten. Og jeg som ville ha Rolex til dama...
 
Høres over snittet spesielt ut ja. Er Ingen ekspert på om det er ekte eller ikke men.

Som kommentert på andre tråder her, så kal Bjerke lage sine "skriblerier" på "lugs'ene". Dette skal være et nummer som inngår i dere liste. Denne klokken bør da ha et slikt nummer/krussedull på ene lugs'en.

Så... kanskje det er et godt kjøp?
Ikke de beste bilder, så det er ikke så lett å se på bildene...

:cool:
 
Jeg var i kontakt med selger. Mailkorrespodansen ble gjennomført på plettfritt engelsk (hvertfall fra hennes side), hun var innflytter til Norge. Ingenting skurret i mine øyne/ører, but then again, jeg kan være lettlurt. Selger var villig til å ta den med til Askeland, verifisere at det er en ekte klokke fra riktig årstall, for så å sende den til meg med finn betalingsgaranti. Det var hvertfall det som ble avtalt på mail. Enten var det BS for å lure andre videre, eller så ble den faktisk solgt dyrere da at jeg ikke fulgte med på budrunden mot slutten. Og jeg som ville ha Rolex til dama...

Må innrømme jeg ikke så noe galt med annonsen utover at det er en litt odd modell og språket er engelsk. I slike tilfeller er det bare to ting som gjelder: F2F og hjelp til å verifisere atd et er en Rolex.

@Thomas84: ikke noe å gråte over, hun fortjener en sportsmodell:) Evnt en Expl I (er det forresten en sportsmodell?).
 
Redigert av en moderator:
Jeg forstår virkelig ikke FINN, når de skriver replika i annonsen krever det vel ikke mye innsikt å stoppe noe sådan!

Annonsen er jo skrevet på engelsk... Da er Finn.no tilgitt... Da blir det vanskelig å forstå hva som står der...

8-P

Edit. Han skriver "..our repilca watches...". Det betyr nok at Askar kommer med mer....
 
Redigert:
At ordet «replica» forekommer i en annonse betyr ikke automatisk at noe er tvilsomt. Skriver man bare ordet «replica» i søkefeltet får man mange eksempler på det, felger, bildeler og møbler kommer opp. Det kan godt hende at mye av dette også er tvilsomt, men slett ikke alt. Dette er for eksempel en Martin-gitar (gitarverdenens Rolex om man vil, når man snakker om akustiske stålstrengsgitarer) hvor fabrikken har laget en replica av en modell de selv lagde før krigen. Ikke så greit for finn.no å ha forstand på slikt. Derfor er de nok til en viss grad avhengige av innspill fra folk med kunnskap på de forskjellige områder.
 
At ordet «replica» forekommer i en annonse betyr ikke automatisk at noe er tvilsomt. Skriver man bare ordet «replica» i søkefeltet får man mange eksempler på det, felger, bildeler og møbler kommer opp. Det kan godt hende at mye av dette også er tvilsomt, men slett ikke alt. Dette er for eksempel en Martin-gitar (gitarverdenens Rolex om man vil, når man snakker om akustiske stålstrengsgitarer) hvor fabrikken har laget en replica av en modell de selv lagde før krigen. Ikke så greit for finn.no å ha forstand på slikt. Derfor er de nok til en viss grad avhengige av innspill fra folk med kunnskap på de forskjellige områder.

Da er det ikke en rekplika men en "re-issue". Gibson, Martin mf trenger ikke å ty til replika når de gjenlansere gamle modeller. Replika er i min verden en kopi av noe man i utgangspunktet ikke besitter noen rettighet eller forbindelse til.
 
Da er det ikke en rekplika men en "re-issue". Gibson, Martin mf trenger ikke å ty til replika når de gjenlansere gamle modeller. Replika er i min verden en kopi av noe man i utgangspunktet ikke besitter noen rettighet eller forbindelse til.

Helt enig. Nekter å tro at Martin kaller den replica?
 
Helt enig. Nekter å tro at Martin kaller den replica?
I stand corrected, du har helt rett, det gjør de ikke, de bruker hverken replica eller re-issue. Dét var det finn-annonsøren som gjorde, men det er ingen grunn til å stoppe annonsen selv om annonsøren har brukt et ord Martin ikke har brukt, det ER en Martin. Dét er jo poenget mitt her; det er ingen automatikk i at annonser som inneholder ordet replica skal stoppes. Wikipedias definisjon synes også videre enn vi klokke-entusiaster praktiserer.
 
Replica er et mye brukt ord for "finere modeller av fake" innenfor klokker.
Andre bransjer har sin terminologi.

Min 1966 Morris Cooper S, var en ombygget 1966 Morris Mini Minor 850. Kun et trenet øye kunne se at dette ikke var en fabrikkny Cooper S. Bilen var bygget opp med kun original deler. Selv crome-listene var fra 1966. I England ble den bilen omtalt som modifisert. I Norge ville en modifisert bil vært utstyrt med spoilere og brede felger. Den ombygging som min bil hadde fått ble i Norge omtalt som "replica". En restaurering kan kun bestå av deler som er maksimum to år nyere, eller eldre.

Overført til (norsk) klokke verden ville bilen min vært en "franken" av høy klasse.

Klokke replicaer er vel vanligvis "høy klasse av kinesisk arbeidskraft". Klokker som beskrives om "replica" anser (misstenker) jeg som "fake" inntil det motsatte er bevist.
(Hvis jeg ikke har missforstått for mye!)

(Bil-replicaer er godtatt! Gjelder også kit-cars!) 8-D

:cool:
 
Sertifikat har riktig kode for Norge, 242. Sn på hang-tag stemmer,men det er ikke sikkert at samme sn står på kassen. Uansett så er skriveriet i teksten under lavmål... Bruk av punktum og mellomrom hever ikke kvaliteten her.

Begrepet Franken tillegger jeg fake siden. Hvis dette er (var) en ekte Submariner så må vel dette bli en modifisert, stylet, sammensurium... Fantasi klokke?
Er det ikke en 16616 den skal etterligne?

:cool:
 
Selgeren har vel ikke så høy stjerne her på TS. Han har hatt noen tvilsomme klokker/annonser og har blitt diskutert her en del ganger før.

Jeg har sett at han skriver i noen av annonsene sine at han er medlem her. Noen som kjenner til han?
 
Edit: Da jeg muligens tar feil, fjerner jeg innlegget;)

Selgeren har vel ikke så høy stjerne her på TS. Han har hatt noen tvilsomme klokker/annonser og har blitt diskutert her en del ganger før.

Jeg har sett at han skriver i noen av annonsene sine at han er medlem her. Noen som kjenner til han?
 
Redigert: