Kronometer eller ikke kronometer, det er spørsmålet...

Medlem
21. jan. 2017
Innlegg
6
Sted
Bryne
Leiker litt med tanken på å skaffe meg ei litt finsleg klokke, til ikkje alt for mange lappar, helst med automatisk drivverk.

No har eg sett litt på m.a. Tissot og Certina, og har då funne ut at spesielt Tissot har kome med ein heil del automatiske modellar, med kronometer-sertifisering. Dette visst nok på grunn av eit nytt, særleg presist drivverk frå Tissot - Powermatic 80. Eit kronometer til under 10 lappar hadde jo kanskje vore noko (?)

Eigentleg fell Certina litt meir inn i min smak. Dei har og fått seg eit kronometer i DS-1-serien, som òg er basert på same drivverket frå Tissot.

Denne, DS-1, Powermatic 80 skulle vel stort sett vere same klokka, men utan kronometer-sertifisering. Er det nokon grunn til å tru at denne står særleg tilbake i presisjon av den grunn?

Når det gjeld klokker som iallfall ligg i nokre-tusenlappar-klassen, er det ikkje grunn til å tru at dette med kronometer-sertifisering berre er brukt som eit salsgimmik, fordi me som kjøparar er villige til å betale ein del meir for denne attesten, fordi det blir litt kuriøst, og litt av eigen forfengelegheit?

Eller får eg eit meir presist ur om eg spyttar i dei ekstra lappane?
 
Kronometer/ikke-kronometer er bare en gimmick i mine øyne. Stort sett de fleste klokker i prisklassen 5000 > holder tiden greit (10 sek eller bedre pr døgn) og kronometer status er + 4/6 (tror jeg). Det er et lite pluss med kronometersertifisering, men bør ikke være en dealbreaker. After all, så er jo de quartz-drevne urene langt mer presise enn noen automatisk klokke, uansett prisklasse. Om presisjon er viktig for deg, ville jeg kanskje tatt en titt på Certina Moonphase med precidrive quartz urverk. Skal visst holde presisjon innenfor 10 sek/år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gubben11
Kronometer/ikke-kronometer er bare en gimmick i mine øyne. Stort sett de fleste klokker i prisklassen 5000 > holder tiden greit (10 sek eller bedre pr døgn) og kronometer status er + 4/6 (tror jeg). Det er et lite pluss med kronometersertifisering, men bør ikke være en dealbreaker. After all, så er jo de quartz-drevne urene langt mer presise enn noen automatisk klokke, uansett prisklasse. Om presisjon er viktig for deg, ville jeg kanskje tatt en titt på Certina Moonphase med precidrive quartz urverk. Skal visst holde presisjon innenfor 10 sek/år.
Vel, har levd godt med quartz-ut i alle år. Har faktisk brukt eit Citizen dykkerur til dagleg i over 25 år. Lånte det ut til poden da han var i militæret for nokre år sidan, og han greidde sjølvsagt å knuse det på første øvinga (...litt paradoksalt, fordi eg sjølv har brukt det i "krigen" i over to år). I det siste har eg hatt eit automatisk billig-dykkar-ur frå Invicta til kr 600 på e-bay, og det funkar greitt, men hastar litt, + 15-16 i døgnet, og har ikkje safir-glas. Presisjonen er eigentleg ikke noko problem. Eg kunne faktisk tenkt meg eit ur UTAN sekundvisar! Me treng ikkje sekund for å bli lukkelege her i verda :) På andre sida er det jo praktisk å ikkje måtte stille klokka i hytt- og p-ver. Det å ikkje måtte vere avhengig av batteri tiltalar meg uansett ein del... :) Certina Moonphase ser digg ut det, men månefasar og slikt er ikkje greia for meg...minst mogleg staffasje :)
 
hei og velkommen til tidssonen! hvis det kunne være aktuelt for deg med et brukt ur, så ville jeg tatt en kikk på kjøp & salg her på sonen - kan fort bli halv pris av nypris da :)
 
Kronometersertifisering er mer enn en salgsgimmick.
Kronometer er ganske enkelt en kvalitetssikring som forteller deg at urverket har bestått en rekke standardiserte tester.
Det betyr at klokken vil med stor sannsynlighet gå innenfor en viss toleranse.
Gjør den ikke det skal urmaker kunne regulere klokken slik at den møter disse toleransene.
Når det er sagt er det mange urverk som lett går innenfor toleransene uten sertifiseringen.
Det betyr ikke nødvendigvis at de over tid vil ligge innenfor, og at de lett kan reguleres til å gjøre det i alle posisjoner.
Et kronometer urverk må derfor være av en viss kvalitet for å møte kravene.
Dessuten, når men først skal nerde seg til med mekaniske ur er det også litt gøy at klokken er så nøyaktig som teoretisk mulig uten at det er en tilfeldighet.;)
 
Redigert:
Hvor viktig er presisjon? Er det viktigst, kjøp quartz. Billige quartz kan være unøyaktig, men de fleste quartz-klokker er mer nøyaktig enn de fleste mekaniske armbåndsur.

Betyr COSC at verket er mer nøyaktig enn verk som ikke er det? Nei, ikke i utgangspunktet. Men det betyr at urverket har (under test) vært innenfor COSC-grenseverdiene for en gitt komplikasjon. Eksempelvis vil man for en standard time, minutt, sekund, dato-komplikasjon (eks Datejust) ha testet verket i 5 posisjoner og i tre forskjellige temperaturer; romtemperatur, 4 grader og 36 grader Celsius. Daglig avvik skal da være innenfor +6/-4 sekunder som maksimumsgrense, og gjennomsnittlig avvik skal ikke overstige 2 sekunder pr. dag.

Kan man anta at verket vil yte iht COSC når du får det? Nei, antageligvis ikke. Mye kan ha skjedd etter test som gjør at verket ikke yter innenfor grensene ovenfor. Lager hos produsent, transport, lager i butikk osv. Men tanken er at gitt kvalitet på deler, hvordan verket er bygd osv. vil en urmaker relativt enkelt kunne justere verket til å gå innenfor COSC.

Rolex er det merket som sender flest verk til testing (sist jeg sjekket). Omega er nummer to.

For å sette det i perspektiv: Patek Philippe, JLC, IWC sender ikke sine verk til testing (sist jeg sjekket). De mener at interne tester er like bra (om ikke bedre) enn COSC.

Betaler du ekstra for COSC så betaler du altså for MULIGHETEN for at verket ditt går innenfor grenseverdiene, og at ved en service kan du HA EN FORVENTING om at verket etter justering går innenfor gjeldende COSC-grenseverdier for den gitte komplikasjonen. Så da er det opp til hver enkelt å vurdere hvor mye det er verdt.
 
I denne artikkelen om Tissos' Powermatic 80 står det at konstruksjon og kalibrering nå er så presist, at justering av uret ikkje lenger er nødvendig. Samtidig hevdast det at dei lett kunne ha sendt heile bøtteballetten av disse ura til COSC, om dei hadde villa. Det vil jo gje ein høgare pris då...og det gir ikkje nødvendigvis meir i kassa for Tissot.
 
Tissot T-Classic Powermatic 80 med og uten COSC Chronometer sertifisering er et godt eksempel. Prisforskjellen på Urverket.no er 5195,- vs 7995,-
Jeg kjøpte modellen uten Cosc da den kom og kvalitet og nøyaktighet har vært upåklagelig. Uten at jeg har målt det veldig nøyaktig mener jeg bestemt at presisjonen har vært veldig bra for et ur i denne prisklsssen. At ETA produserer Powermatic80 for Tissot i 2 forskjellige kvalitetssikringsregimer, en for serien som sendes Cosc og en for resten av produksjonen vet jeg ikke, men stiller meg tvilende. Heller til at det er snakk om et grep for å kunne differensiere prisen, og bygge en forventning hos kundene om at modellen uten Cosc er en ekstra god deal . Jeg lot meg overbevise om det, og har vært fornøyd :) Og hvis det er riktig som det hevdes i artikkelen det linkes til at konstruksjonen gjør at behovet for (etter)regulering er mindre vil også risikoen for Cosc relaterte after-sales justeringer og kostnader være mindre.
Teknologisk utvilsomt et flott verk som nå rulles ut i flere og fler Swatch merker. i tillegg til Tissot og Certine, har Hamilton en litt annen versjon , og Mido en versjon med silisium balanse:
Baroncelli-chronometer-mvt-1000.jpg

Man får etterhvert mye avansert teknologi i denne 800-1000 Euro prisklassen. Man kan virkelig lure på (som trådstarter gjør ) hva man betaler ekstra for utover marketing . Det er kanskje derfor Master Chronometer sertifiseringen dukker opp hos Omega og tilsvarende hos Rolex og andre....
 
  • Liker
Reaksjoner: mandler
Her er det allerede mange gode svar, @mandler, så det ender opp med at du bør ta den klokken du liker best og trives best med på hånden. Beholder du også alle papirene, så vil et COSC-papir være artig å legge frem ved et eventuelt salg.

Godt valg!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: mandler
Jo, er vel kva som tiltalar ein mest som har noko å bety når det kjem til stykket :)
Sal av klokke vil nok aldri bli noko spørsmål. Eg plar beholde det eg kjøper til det ikkje lenger er brukande, vere seg bilar, mobilar eller klokker...
 
Den boken har jeg, @Kjell_J!
Den er signert og greier!

(Anbefales til alle klokkeinteresserte! (om den fortsatt er tilgjengelig....)

8
 
"Videre testes halting og prelling, samt amplityde. Haltingen skal ikke overstige 0.7 millisekunder og amplityden skal være minst 270 grader. Prelling må ikke forekomme."

Prelling har jeg aldri hørt om. Hva er det, og hva heter det på engelsk?

Lars Birger