Kun én klokke for resten av livet

Enig med Fossdal og mikke- skal man ha en klokke som skal kunne brukes til absolutt alt, kan den hverken være for dyr eller for skjør. Det betyr et solid sportsur. Samtidig må den passe til all slags påkledning, og det mener jeg de fleste sportsur ikke gjør. Jeg er veldig begeistret for Submarineren, men er personlig ikke komfortabel med å bruke dykkerur til dress. Det kan se både fint og passende ut på andre, men for meg føles det like malplassert som skyggelue og turnsko.

Explorer 1 i 36mm er et veldig opplagt valg; tøff nok til allslags bruk, diskret nok til dress, liten nok til å skli pent under mansjetten. Skal man legge litt ekstra i potten, ettersom det tross alt er det eneste uret man skal få kose seg med resten av livet, er Blancpain AquaLung et lekkert alternativ.:

2850B_1130A_64B_front.png

Nydelig Blachpain, Hopalong!

420565d1302577246-fsot-hamilton-200m-jazzmaster-traveler-2-gmt-img_1953.jpg

Jeg kunne faktisk fint klart meg med denne også, at den bare koster 5000,-er ikke et problem for meg når finnishen er bra, den er vanntett til 200m, bygger kun 11mm og har ETA 2893-2.

Men for å gå litt opp igjen føler jeg at denne passer bedre til dress enn en Sub, du har jo en sånn, Hopalong, har du ikke? Jeg er veldig svak for denne Rolexen siden den ikke har de fæle Mercedesviserene...

IMG_0891.jpg

Det må bli en del kompromisser, i min verden er det vanligere med hardt bruk enn kjole og hvitt...

Sier det uten å ha prøvd den på armen men nye no-date suben, 114060, er en perfekt blandning av bruksgjenstand.'c no-nonsense og diskret luksus :)

Hjelper jo på med blå lume

b00b1c46-a5ae-a8fa.jpg

Jeg sier Rolex Submariner! ;)

Hm, kanskje GMT-Master hadde vært noe? Kjørt Pepsi og Coke til hverdags og sort bezelinsert til fest. Jo, en 16710, både robust og stilig.

ac638c2a.jpg

Eller en Nautilus...

kjent tema ja.
Av de jeg har nå så ville den nok vært 14060, og den hadde vært en sterk kandidat uansett budsjett.
Ellers så hadde kanskje en nautilus vært tingen.

Ikke landet på valg enda men en ting kan jeg si til superflippere og det er at det faktisk er ganske tilfredstillende å se ned på armen sin og se beateren sin, den som har värt med på alt, over alt.

@Chronodiver: den uttalelsen har ødelagt nattesøvnen min en del her. Vær natt i det siste har jeg bestemt meg for å selge hele samlignen og kjøpe en klokke. Hver morgen har jeg stått opp gått utt sett på klokken og tenkt "eh nei det skal jeg ikke".

Hvorfor ville du valgt 36 og ikke 39, Hopalong? Vet at noen har et issue ad lengden på viserne, men er det også andre grunner?

Viserne har jeg ikke så mye imot, jeg synes proposjonene er bedre på den mindre utgaven. På mine hyssinghåndledd sitter også 36mm best.

Sier det uten å ha prøvd den på armen men nye no-date suben, 114060, er en perfekt blandning av bruksgjenstand.'c no-nonsense og diskret luksus :)

Hjelper jo på med blå lume

b00b1c46-a5ae-a8fa.jpg

Tull og tøys min venn. Du skal kjøpe mitt ur til høsten når jeg endelig har klart å lande på mitt neste ur. Tenker vi alle manipulerer Adam utover sommeren og høsten slik at han kjøper min kjære Omega Seamaster Professional Chrono titan når jeg endelig bytter etter 10år. Ti år folkens. Og snart er det slutt. Da skal vi ha overtalt Adam til å kjøpe uret jeg tråklet Balkan med og timet min datters ufattelig lange fødsel. Det blir bra. Og hva jeg skal ha da, aner ikke:p

This is a trick question!
Komplett ubarmhjertig problemstilling.

Og jo mer jeg tenker på det, jo verre er tanken om kun 'en klokke.

Men, skulle jeg måtte velge ble det nok noe jeg pt ikke har; - Patek Philippe 5070 eller en A Lange & Sohne Datograph Double Split.
Kanskje.
;)

Men ville du brukt en slik klokke til alt, hele tiden og uansett anledning, Moore?
Her snakker vi om å male hus, mekke bil og mc, pløye mark, skifte hjul på bilen, sage ved til hytta, slå gresset, luke ugress, spa gjødsel osv osv i det uendelige. Ville den kunne brukes til alt dette om den skulle vare livet ut?

Men ville du brukt en slik klokke til alt, hele tiden og uansett anledning, Moore?
Her snakker vi om å male hus, mekke bil og mc, pløye mark, skifte hjul på bilen, sage ved til hytta, slå gresset, luke ugress, spa gjødsel osv osv i det uendelige. Ville den kunne brukes til alt dette om den skulle vare livet ut?

Ikke faen, Minuteman!
Skulle det først bli så ille, så bærer jeg heller klokka og leier folk til den jobben......:p

PS
Unnskyld fransken, men ble litt engasjert nå....

Hmm, hvis jeg til nå har sluppet unna ser jeg ingen grunn til å kjøpe en klokke som skal tåle mekking, pløying eller spa gjødsel, sånn just in case...

Jeg har tenkt på dette i dagesvis, sågar hatt en våkenatt. Det har imidlertid ikke bragt meg nærmere svaret. Det er umulig å svare på. For min del må den tåle vann, en golfrunde og ikke være så dyr at jeg føler den må av når jeg blir lurt med på tilstelninger som ikke tåler dagslys av mine dårlige venner. Den bør heller ikke bli forringet til det ugjennkjennelige av et lite dunk eller slag. Den må ha lenke og det blir et sportsur. Jeg kjøper poenget til Hopalong vedr. sportsur til pent, men jeg får heller tåle litt skjeve blikk i smokingen for et dressur resten av livet rimer dårlig med mine preferanser.

Vintage utgår, for gamle klokker er allerede gamle. Skal jeg ha den resten av livet bør den forhåpentligvis tåle noen tiår til med misbruk...

Mine kandidater så langt:

26170st-00-1000st-01.jpg

BlancpainFiftyFathoms50thAnniversar.jpg

5712_1a_4-736474.jpg

116718LNa.jpg

Jeg føler kanskje det blir å sette det litt på spissen - selv før jeg var klokkegal og bare hadde en klokke jeg mente var fin (POen) tok jeg den jo av når jeg skulle male. Før det når jeg mente Certina DSen var fin tok jeg den av for å male.

Så..

Fortsatt ROC. Selv om sub er et ekstremt godt alternativ ;)