EDIT: Tja, etter at spørsmålet ble redigert virker mitt svar tatt helt ut av luften. Jeg lar det stå for de som har lest det opprinnelige spørsmålet og håper de som ikke har det ikke mistenker meg for uvøren omgang med juleakevitten:
"Veldig inspirert av" er vel her en sterk underdrivelse. I denne tråden kommer du til å få masse svar om fake og kopiprodukter, og innenfor det området er toleransegrensen her på forumet nok vesentlig lavere enn i befolkningen generelt. Selv innser jeg at alt nytt design baserer seg på det eksisterende og slik sett er inspirert av det, men har null respekt for designsnylting som ikke bidrar med noe nytt.
Dersom man ikke har mulighet til å kjøpe det man har mest lyst på finnes det etter mine leveregler tre tilnærminger:
1. Spare
2. Kjøpe brukt
3. Kjøpe et ærlig produkt som koster mindre, men som ikke utgir seg for noe det ikke er og kan stå på sine egne ben.
Noe som likner og som man håper omverdenen vil tro er originalt, vil bare minne en på hva det burde har vært. I tillegg til det har du hele problemstillingen med å støtte en industri du nok ikke vil støtte.
Louis Poulsen lager nydelige klassikere og er priset deretter. Fremtidige klassikere som koster litt mindre finner du hos f.eks. Flos. Foscarini og Artemide har også mye fint.
Lykke til med jakten og glem Lolex!