Lampetråden

Den var tøff. Mon tro hvordan den er i hverdagen, har noen glasspendler over spisebordet mitt i en skinne og de kaster jo en god del diffust lys til siden og opp som bidrar mye. Men ser for meg at man kan få en ganske stilig "spotlight" lignende effekt med noe slikt.

Kult med noe såpass anderledes også.
 
Enig med resten ang. kopier. Merkevarebyggingen og historien til produktet skal og har mye å si. De store klassiske designerene som Arne Jacobsen, PH, Wegener, Verner Panton osv blir i dag kopiert verden om. Man finner dem overalt, men uten sjel og historie. Da støtter jeg som flere her inne sier, i å heller gå for noe billigere, men orginalt. Kom til å tenke på denne artikkelen som stod i DN for en tid tilbake siden..http://www.dn.no/d2/design/article2204144.ece

Det er lite som slår en orginal kongle, i kobber med litt grønn patina fra 60-tallet;)

DSC_0192-lampen.jpg

Det er lite som slår de originale designproduktene fra årene de ble laget riktig. Jeg synes kvaliteten på de lisensierte produktene f.eks. Vitra har i dag kjennes så annerledes ut. Da er jeg nesten åpen for å se på tingene som Designers Revolt selger. Kvaliteten ser tilnærmet lik ut det Vitra leverer i dag.

Drømmen er uansett å finne de gode gamle som er produsert slik designeren så det for seg. I riktig materiale og med masse vintage sjarm!
 
Designers Revolt blir vel omtrent som hommage av en milsub.
Det er ikke ulovlig og jeg har ikke så mye i mot det. Men det blir aldri så kult som en ekte (eller helst en vintage)..
 
  • Liker
Reaksjoner: CT1860
Nei, selv om jeg ikke er så glad i hommage synes jeg dette blir mye verre! Møbler og lamper har sjelden logo, da er det kun design igjen. Hvis du vil lure naboen til å tro at du har brukt 60k på lampen fra Kina er du ikke det spor bedre enn de som bærer fake IMO!



Designers Revolt blir vel omtrent som hommage av en milsub.
Det er ikke ulovlig og jeg har ikke så mye i mot det. Men det blir aldri så kult som en ekte (eller helst en vintage)..
 
Nei, selv om jeg ikke er så glad i hommage synes jeg dette blir mye verre! Møbler og lamper har sjelden logo, da er det kun design igjen. Hvis du vil lure naboen til å tro at du har brukt 60k på lampen fra Kina er du ikke det spor bedre enn de som bærer fake IMO!

Det er derfor man blir så skuffet over kvaliteten på de ny produserte lisensierte produktene også. Mange av designerne mente faktisk at materialet og strukturen i materialet også var en del av designet. Bare se på Wegner og hans fantasriske tre produkter og former. Tre er jo som oftest som det skal være, men den dårlige plastikken som brukes i f.eks Vitra sine reproduserte fremfor glassfiberen er jo som en dårlig kopi. Dermed blir jeg enig i at mange av de lisensierte også blir kopier av originalen, og det er derfor man skal ta seg bryet med å jakte noe virkelig originalt. Visst nok skal øst-europa være et supert sted å jakte, da det var en dumpeplass i tiår der designet ikke var "riktig", ellers er det meste ganske stiv i prisen.
 
Nei, selv om jeg ikke er så glad i hommage synes jeg dette blir mye verre! Møbler og lamper har sjelden logo, da er det kun design igjen. Hvis du vil lure naboen til å tro at du har brukt 60k på lampen fra Kina er du ikke det spor bedre enn de som bærer fake IMO!

Det tenkte jeg faktisk ikke over.. Må revurdere hva jeg syntes om de som bruker designers revolt kjenner jeg. :p
Selv ville jeg selvsagt spart og letet på bruktmarkedet. Jakten er halve morroa..
 
Det er lite som slår de originale designproduktene fra årene de ble laget riktig. Jeg synes kvaliteten på de lisensierte produktene f.eks. Vitra har i dag kjennes så annerledes ut. Da er jeg nesten åpen for å se på tingene som Designers Revolt selger. Kvaliteten ser tilnærmet lik ut det Vitra leverer i dag.

Drømmen er uansett å finne de gode gamle som er produsert slik designeren så det for seg. I riktig materiale og med masse vintage sjarm!

Du sier noe der. Jeg har et litt annet forhold til original/fake når det gjelder møbler og interiør enn når det gjelder klokker, men det kommer veldig an på hvilke produkter det er (som oftest er kopiene boss). Vitra og spesielt Herman Miller kan ta seg i ..... for måten de forvalter arven fra Eames på. Jeg har en billig kopi av et Eames sidebord, rett og slett fordi det er det jeg har funnet som er mest tro mot originalen. De lisensierte fra moderne tid er laget feil. Har lett i årevis etter en fin vintage uten hell. For ikke å snakke om ESU og EDU (storage unit og desk). De har blitt maltraktert av Vitra og Miller. Jeg fant en ærlig hardtarbeidende møbelsnekker utenfor New Orleans som lager kopier av disse, eller kopier? Han lager det Charles Eames tegnet slik Eames ville. Prisen er fornuftig og håndtverket upåklagelig, og han lager de mest nøyaktige og mest tro mot de opprinnelige som du finner på markedet i dag. Eames brukte flere produsenter, så det går ikke noen stabil linje på produksjonen av disse møblene uansett. De er basert på enkle prinsipper og burde være unødvendig å kludre til eller modernisere (?) Og så de fæle plastskallene som glassfibermøblene har fått...

Lounge chair derimot har de tatt på alvor. Der finnes det bare dårlige kopier, og heller ingen grunn til å kjøpe de når originalen er skikkelig. Lounge chair var en luksustol og skal koste. ESU og en del andre produkter var derimot designet for å gi fornuftige og vakre løsninger til folk flest for en rimelig penge. Lave produksjons- og transportkostnader. Nå tar de 60-70 000 for en Sofa Compact. Eames snur seg i graven :roll:
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Lamper faktisk... Men det verste er at etter å ha lest gjennom tråden så kjenner jeg en viss kløe som ber meg sjekke hvilke lamper jeg har, og om det er mulig å oppgradere. Helst med solcellepanel slik at den kan gå av seg selv, men solcellene bør være lagd av de som har lagd lampen.
 
Skal du først kjøre in-house, adio, så vil jeg anbefale deg å legge i litt ekstra å få en indikator for gangreserve.
 
haha, nå snakker vi. Og så en jour & nuit indikator som forteller om lyset skal være av eller på. Jeg er miljøskadet av mine siste innkjøp.
 
Noen andre komplikasjoner jeg bør se etter for å ha the shit av the shit?
 
jepp en tur ut til øyene helt ytterst i lofoten dær rorbuene e festa med stålvaier til vår moder jord, måler vinstyrken i korr mye lysekrona svaier i stua. whesky e min venn nu, så du må muligens se det selv,etcetaera etcetera

men ta deg faen på att det e sant. :cool:
 
Drar opp denne fra glemselen.
Her man vet alt:
Skal ha en PH5 og en Oslo-lampe (og muligens en snowball) hvor får jeg tak i dette billigst? (Gjerne på nett)
 
Gira på Oslo selv. Om vi får rabatt ved å slå oss sammen og kjøpe flere, si ifra alle som vil ha da?

Så et dansk program på tv forleden, om en som drev å samlet på lamper... hva pokkern het det igjen da?
 
@schmelck syns disse er likt priset overalt, men kjøper du dem på illums får du 10% tilbake i form av en gavesjekk som kan brukes der.
 
Redigert av en moderator:
Lampetråd???? Nå må dere ta dere kraftig sammen og heller bruke penger på en Patek..
 
@Havvo haha! etter å ha lest dresstråden, interiør og oppussingtråden, skotråden, støvletråden og nå lampetråden har jeg brukt så mye penger at det ikke blir pp noen år eller ti. :)
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin