Nå er jeg kanskje ikke rette person dersom du leter etter motforestillinger; jeg har hatt Defender av og på siden nittitallet og mener fremdels det er verdens beste bil, men jeg skal forsøke. Basert på egen erfaring kan jeg ihvertfall si at en god del av skrekkhistoriene du hører er betydelig overdrevet. Jeg har hverken hatt mer eller mindre problemer eller kostnader med Defendere enn med menneskebiler. Driftsmessig har det på mange måter vært billigere enn med for eksempel BMWer eller nyere Land Rovere jeg har eid. Jeg tror en del av historiene man hører er fra folk som kjøper en Defender i den tro at den vil oppføre seg som en moderne bil, og ender opp med å bruke en haug med tid og penger på å fikse ting som man bare bør akseptere.
Når det er sagt, er det noen feil som går igjen på disse bilene, som man ikke finner på andre kjøretøyer produsert etter 1965; de har det med å lekke inn vann i skjøtene, noen er notoriske lyspæredrepere, biler med startsperre har i mange tilfeller vært i overkant effektiv, toleransen i dørkarmer og andre tilpassinger måles i cm og ikke mm, osv. Men igjen - endel av disse feilene er bare å leve med, og andre er ikke så dyre å fikse. Det lønner seg ofte å finne et dedikert verksted som kjøper originaldeler rett fra UK heller enn å gå på merkeverksted som lever av Range Rover-kunder.
Jeg har kjørt mange motorvarianter, men foretrekker nok Td5-motoren. Den er sterk nok, har fin gange, er svært pålitelig og tåler en del chiptuning om man ønsker det. 300tdi er litt mer astmatisk. Transit-motoren som er i alle biler laget etter 2007 er nummer to, men litt for knatrete varebildiesel for min smak. Dessuten er den for stor til motorrommet, slik at bilene etter 2007 har vrengt panser og gjensveiste lufteluker under vinduene. V8 bensin-varianter finnes også; de er nydelige å høre på, ikke spesielt effektive.
Som nevnt; kjøper man en Defender og forventer egenskaper som i andre biler, blir man skuffet. Den bråker, har svingradius som en buss, lite komfort og egner seg ikke spesielt godt til langkjøring. Når det er sagt, har jeg kjørt tur-retur Stavanger-Oslo mange ganger, gjerne med tung henger, tre unger, to bikkjer, pulk på taket og barnevogn i bagasjen uten problemer. Lillebror
@morini kjørte til Italia med sin for et par år siden, og det var nok i lengste laget.
https://www.tidssonen.no/forum/threads/dette-har-jeg-drømt-om-lenge.9179/
Men Defenderen er ikke laget for langkjøring på motorvei eller manøvrering i trange bygater. Den ble konstruert som et landbruksinstrument og forble det til siste bil forlot det antikvariske samlebåndet. Det er en bil for bønder, jegere, hestefolk, friluftsentusiaster, hundeeiere og andre som setter stor nok pris på fordelene til at ulempene overses. Den kommer frem overalt, tåler allverdens juling, trekker 3,5 tonn, kan utstyres med alt man kan tenke seg av turjåleri og ser dessuten fantastisk ut. Det er Submarineren før den ble pyntegjenstand. På godt og vondt bærer den preg av å ha blitt sammenskrudd for hånd på en håpløs gammeldags måte, men det betyr også at man slipper alt det unødvendige og irriterende elektromikkmakket man finner på moderne Iphoner på hjul. Også har den mer sjarm enn en bøtte med hundevalper. Det er en grunn til at prisene er latterlig høye og at prosentandelen produserte biler som fremdeles går på veien er høyere enn for de aller fleste andre bilmodeller: Folk liker dem og vil ikke kvitte seg med dem.
Mangler det ikke noen bilder i denne tråden, forresten? Jo.
Vis vedlegg 110530 Vis vedlegg 110531 Vis vedlegg 110532 Vis vedlegg 110533 Vis vedlegg 110534 Vis vedlegg 110535 Vis vedlegg 110536 Vis vedlegg 110538 Vis vedlegg 110539 Vis vedlegg 110540 Vis vedlegg 110542 Vis vedlegg 110543 Vis vedlegg 110544 Vis vedlegg 110545