Nå vil jeg si at Anonimo hva selve uret angår, ikke kan være noen "least bang for your buck" kandidat. OK - ETA urverk, men kassene er fine synes jeg. Og de var relativt innovative feks. påstås det at de var de første som brukte marin bronse i kassene sine. San Marco'ene er fine, selv har jeg en Drass Militare Automatico jeg bruker mye.
Men.. Det er et stort men, prisingen er helt på trynet - i hvert fall retailpriser. Jeg har sett de til salgs i Norge ny til over 50 K, mens de gikk på Ebay/gråmarkedet langt under det. Greit nok, en slik pris er basert på Nimo sin listepris før selskapet ble solgt ut til Sveits i 2012 (?). Da var forhandlerkjeden deres helt kaputt, og det samme med servicekanalen. Nye sveitsisk-baserte Anonimo vil ikke selge reservedeler til folk som kjøpte ur fra Firenze-perioden, noe som har skapt mye sinne og aggresjon. Så sett i dette perspektivet, er de nærmere pallen - for å si det slik. Men jeg gambler på at et ETA 7750 verk er ukomplisert å få service på, jeg har faktisk snakket med Sutterud om det i dag.
Enig, jeg sagt "Anonimo var mye mer for pengene sammenlignet med ETA Panerai modeller" og er med i at Anonimo ga mye "eksklusive" eller små serieproduksjon for prisen de solgte seg litt overalt: Men mest fordi vi fikk de klokkene til bra pris på det grå markedet.
De prisene i Norge(net frohandler) var den US butikkpris + norske moms: Da gikk det alt for høy for Anonimo og en ETA klokke.
Etter mange år slitt, måte Anonimo gi seg og selge butikken til noen sveitsiske(?) investør: Anonimo solgt ikke bra og mye havnet på grå marked som du sier.
Blant de som forble i Italia etter at Panerai flyttet ti Sveits(Etter Richemont oppkjøp) var også mannen bak Ennebi: Alessandro Bettarini(ex head-Mech-Design Panerai).
http://www.hodinkee.com/blog/2012/2/18/found-one-of-three-panerai-prototypes-from-1984.html
Da har vi igjen Ennebi og fortsatt mannen bak Anonimo som er på banen fordi han ga seg ikke: Han styrer med FullCarbon men jeg vet ikke hvis det fungerer...
http://fullcarbonwatches.com
Det er trist at den "Made in Italy" Anonimo forsvant men sånn er det og etter min mening det skyldes at Anonimo hadde ikke nok fund for å finansere en stor marketing strategi på starten.
Det er ingen problem med å få noen service på Anonimo sine ETA base urverk: Problemet er hovedsakelig i delenes tilgang fordi den ny Anonimo har ikke tatt noe med seg fra Italia(Firenze) til Sveits.
De hadde lyst å starte fullstendig på nytt og de gjorte det på en arrogante måte.
Nå, om hvorfor det er et problem: Gjennom en full service eller urverk rensing må de viserne og tallskiven demonteres og det kan medføre en del skader på disse. Shit happens gjennom handtering...
Hullet hvor hver viser tilpasser seg på urverkets "pinion" eller aksling kan utvide seg, service etter service(inn,ut,inn,ut) fordi den klemmer seg på hver aksling ved trykk og da etter en del service kan det bli at viseren må byttes fordi det blir for mye slakk i hullet.
Det er ofte sånn at en del varemerker bytte viserne på hver service faktisk.
Også en del krone mekaniske lås på noen Anonimo modeller kan knuses ved regelmesige bruk...
Å eier en Anonimo fra Firenze er sikkert gøy: Men det er bare å krysse fingrene for ingenting går galt gjennom hver service.
Redigert: