Least bang per buck!

Nå vil jeg si at Anonimo hva selve uret angår, ikke kan være noen "least bang for your buck" kandidat. OK - ETA urverk, men kassene er fine synes jeg. Og de var relativt innovative feks. påstås det at de var de første som brukte marin bronse i kassene sine. San Marco'ene er fine, selv har jeg en Drass Militare Automatico jeg bruker mye.

Men.. Det er et stort men, prisingen er helt på trynet - i hvert fall retailpriser. Jeg har sett de til salgs i Norge ny til over 50 K, mens de gikk på Ebay/gråmarkedet langt under det. Greit nok, en slik pris er basert på Nimo sin listepris før selskapet ble solgt ut til Sveits i 2012 (?). Da var forhandlerkjeden deres helt kaputt, og det samme med servicekanalen. Nye sveitsisk-baserte Anonimo vil ikke selge reservedeler til folk som kjøpte ur fra Firenze-perioden, noe som har skapt mye sinne og aggresjon. Så sett i dette perspektivet, er de nærmere pallen - for å si det slik. Men jeg gambler på at et ETA 7750 verk er ukomplisert å få service på, jeg har faktisk snakket med Sutterud om det i dag.

Enig, jeg sagt "Anonimo var mye mer for pengene sammenlignet med ETA Panerai modeller" og er med i at Anonimo ga mye "eksklusive" eller små serieproduksjon for prisen de solgte seg litt overalt: Men mest fordi vi fikk de klokkene til bra pris på det grå markedet.
De prisene i Norge(net frohandler) var den US butikkpris + norske moms: Da gikk det alt for høy for Anonimo og en ETA klokke.

Etter mange år slitt, måte Anonimo gi seg og selge butikken til noen sveitsiske(?) investør: Anonimo solgt ikke bra og mye havnet på grå marked som du sier.
Blant de som forble i Italia etter at Panerai flyttet ti Sveits(Etter Richemont oppkjøp) var også mannen bak Ennebi: Alessandro Bettarini(ex head-Mech-Design Panerai).
http://www.hodinkee.com/blog/2012/2/18/found-one-of-three-panerai-prototypes-from-1984.html
Da har vi igjen Ennebi og fortsatt mannen bak Anonimo som er på banen fordi han ga seg ikke: Han styrer med FullCarbon men jeg vet ikke hvis det fungerer...
http://fullcarbonwatches.com

Det er trist at den "Made in Italy" Anonimo forsvant men sånn er det og etter min mening det skyldes at Anonimo hadde ikke nok fund for å finansere en stor marketing strategi på starten.
Det er ingen problem med å få noen service på Anonimo sine ETA base urverk: Problemet er hovedsakelig i delenes tilgang fordi den ny Anonimo har ikke tatt noe med seg fra Italia(Firenze) til Sveits.
De hadde lyst å starte fullstendig på nytt og de gjorte det på en arrogante måte.

Nå, om hvorfor det er et problem: Gjennom en full service eller urverk rensing må de viserne og tallskiven demonteres og det kan medføre en del skader på disse. Shit happens gjennom handtering...
Hullet hvor hver viser tilpasser seg på urverkets "pinion" eller aksling kan utvide seg, service etter service(inn,ut,inn,ut) fordi den klemmer seg på hver aksling ved trykk og da etter en del service kan det bli at viseren må byttes fordi det blir for mye slakk i hullet.
Det er ofte sånn at en del varemerker bytte viserne på hver service faktisk.
Også en del krone mekaniske lås på noen Anonimo modeller kan knuses ved regelmesige bruk...
Å eier en Anonimo fra Firenze er sikkert gøy: Men det er bare å krysse fingrene for ingenting går galt gjennom hver service.

Redigert:
Enig, jeg sagt "Anonimo var mye mer for pengene sammenlignet med ETA Panerai modeller" og er med i at Anonimo ga mye "eksklusive" eller små serieproduksjon for prisen de solgte seg litt overalt: Men mest fordi vi fikk de klokkene til bra pris på det grå markedet.
De prisene i Norge(net frohandler) var den US butikkpris + norske moms: Da gikk det alt for høy for Anonimo og en ETA klokke.

Etter mange år slitt, måte Anonimo gi seg og selge butikken til noen sveitsiske(?) investør: Anonimo solgt ikke bra og mye havnet på grå marked som du sier.
Blant de som forble i Italia etter at Panerai flyttet ti Sveits(Etter Richemont oppkjøp) var også mannen bak Ennebi: Alessandro Bettarini(ex head-Mech-Design Panerai).
http://www.hodinkee.com/blog/2012/2/18/found-one-of-three-panerai-prototypes-from-1984.html
Da har vi igjen Ennebi og fortsatt mannen bak Anonimo som er på banen fordi han ga seg ikke: Han styrer med FullCarbon men jeg vet ikke hvis det fungerer...
http://fullcarbonwatches.com

Det er trist at den "Made in Italy" Anonimo forsvant men sånn er det og etter min mening det skyldes at Anonimo hadde ikke nok fund for å finansere en stor marketing strategi på starten.
Det er ingen problem med å få noen service på Anonimo sine ETA base urverk: Problemet er hovedsakelig i delenes tilgang fordi den ny Anonimo har ikke tatt noe med seg fra Italia(Firenze) til Sveits.
De hadde lyst å starte fullstendig på nytt og de gjorte det på en arrogante måte.

Nå, om hvorfor det er et problem: Gjennom en full service eller urverk rensing må de viserne og tallskiven demonteres og det kan medføre en del skader på disse. Shit happens gjennom handtering...
Hullet hvor hver viser tilpasser seg på urverkets "pinion" eller aksling kan utvide seg, service etter service(inn,ut,inn,ut) fordi den klemmer seg på hver aksling ved trykk og da etter en del service kan det bli at viseren må byttes fordi det blir for mye slakk i hullet.
Det er ofte sånn at en del varemerker bytte viserne på hver service faktisk.
Også en del krone mekaniske lås på noen Anonimo modeller kan knuses ved regelmesige bruk...
Å eier en Anonimo fra Firenze er sikkert gøy: Men det er bare å krysse fingrene for ingenting går galt gjennom hver service.

Vedrørende FullCarbon så synes jeg den nettsiden var too much, for å si det sånn. "The master is back" my ass. Jeg kan like kjeramiske kasser, med karbon blir ikke min greie. Det ser litt billig ut, synes jeg. Jeg får ikke godfølelsen av det.

Når det gjelder service, så setter jeg min lit til Sutterud. Men jeg ber til urgudene om at krystallen ikke ryker. Den skal være svært vanskelig å skifte, har jeg hørt. Og svært vanskelig å få tak i.

Vedrørende FullCarbon så synes jeg den nettsiden var too much, for å si det sånn. "The master is back" my ass. Jeg kan like kjeramiske kasser, med karbon blir ikke min greie. Det ser litt billig ut, synes jeg. Jeg får ikke godfølelsen av det.

Når det gjelder service, så setter jeg min lit til Sutterud. Men jeg ber til urgudene om at krystallen ikke ryker. Den skal være svært vanskelig å skifte, har jeg hørt. Og svært vanskelig å få tak i.

Anonimo var allerede bort i carbon i fra før med den Carbon-Diver: Bezel og tallskive i karbon.
Audemars Piguet, Hublot, IWC, Bell&Ross etc har gjort sin carbon kasser og mange andre har brukt carbon på tallskive&bezel.
Hver sin smak. Hvis klokkene hadde vært bare laget metaller, folk hadde sikkert klagget om mangel på innovasjon.

Hvorfor krystallen skulle ryke??

Anonimo var allerede bort i carbon i fra før med den Carbon-Diver: Bezel og tallskive i karbon.
Audemars Piguet, Hublot, IWC, Bell&Ross etc har gjort sin carbon kasser og mange andre har brukt carbon på tallskive&bezel.
Hver sin smak. Hvis klokkene hadde vært bare laget metaller, folk hadde sikkert klagget om mangel på innovasjon.

Hvorfor krystallen skulle ryke??

Skrekkscenariet er hvis min yngste sønn på to og et halvt klarer å få tak i den, og mister den med glasset ned på baderomsgulvet, betong-gulvet på verandaen eller kaster den over rekkverket. Han er troendes til alt dette. Jeg har vanligvis god kontroll på urene mine, men av og til glipper det... Og da..

Skrekkscenariet er hvis min yngste sønn på to og et halvt klarer å få tak i den, og mister den med glasset ned på baderomsgulvet, betong-gulvet på verandaen eller kaster den over rekkverket. Han er troendes til alt dette. Jeg har vanligvis god kontroll på urene mine, men av og til glipper det... Og da..

De må lagres i en utilgjengelig boks med en gang du tar de av;)

Interessant tråd dette. Siden den går rett inn i et hovedtema i et forum som dette: Hva mener folk er gode klokkevalg?

For egen del har jeg i større og større grad, og etter hvert nesten fullstendig, lagt til side dette hensynet.

I min omgangskrets anser de fleste at jeg har både en og to skruer løs når jeg velger å kjøpe en klokke til ca. 100K. Det gjorde jeg nylig, en Rolex Yatch-master. For meg har det vært mitt beste kjøp noen sinne. Så riktig var denne klokken for meg at jeg saktens hadde betalt enda mer om prisen hadde vært høyere. Og angående omgangskretsen så er vel det faktum at det var en Rolex det eneste som hindret dem i å foreslå tvangsinnleggelse. Rolex er tross alt er et merke de kjenner. Hadde jeg kommet med en Patek eller Audemars så vet jeg sannelig ikke.

Så for meg er Rolex noe av det beste som kan skaffes, mens de to sistnevnte er et hav unna å gi valuta for pengene. Og det er ikke på grunn av omgangskretsens oppfatninger, men ganske enkelt fordi min kriterieliste når det gjelder klokker eliminerer begge to på et veldig tidlig stadium av prosessen.

Her inne har de selvsagt tilhengere. Og det forstår jeg. Ganske enkelt fordi vi alle er forskjellige, og legger vekt på vidt forskjellige ting når klokker anskaffes.

Om min interesse for klokker hadde vært av nyere dato, ville summen av oppfatninger her inne garantert hatt større innflytelse på mine valg. Når det er sagt må jeg jo understreke at jeg faktisk bryr meg om og er takknemlig for all kunnskap som kan hentes her. Det er gull verdt å lese brukererfaringer for modeller man vurderer, og en god del faktaopplysninger finnes bare på fora som dette.

For min del er kriterier av typen "holder klokken seg godt i verdi", "er det et anerkjent merke på sonen" eller "er det et in-house urverk" ikke vesentlige.

For eksempel har jeg en Bremont MB II til ca 30K i siktet for tiden.

image1MB.png

Et merke som får en del pepper i denne tråden. Men denne modellen innfrir langt på vei alle (mine) krav til en klokke. Så jeg vil ikke nøle med å si at prisen gir god klokkeverdi. Største ulempe er at det (så vidt jeg vet) ikke finnes noen norsk AD.

Men som kjent, klokken som innfrir på alle områder finnes jo ikke. Så vi får se.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Kudos for å trekke denne tråden frem igjen.:)
Etter å ha tenkt litt over hva som er dårlig kvalitet for pengene har jeg kommet frem til følgende:
Dyrt å ha på service.
Lang servicetid.
Ikke spesielt robust. (Jada, jeg vet at enhver tourbillon ville havnet i denne kategorien...Men, her snakker jeg ikke om overkompliserte urverk.)

Ellers spiller jo eksklusivitet inn.
Litt kjipt å betale en premium for hyllevare urverk.
Men, klokken trenger ikke være av dårlig kvalitet av den grunn. IWC anyone?

• Liker
Reaksjoner: Skug, aksgro og Auto
Etter å ha tenkt litt over hva som er dårlig kvalitet for pengene har jeg kommet frem til følgende:
Dyrt å ha på service.
Lang servicetid.

Jepp. Og siden bang også omfatter bucks i eieperioden og ikke bare isolert sett kun til innkjøpet, så blir disse viktigere og viktigere.

Uten sammmenligning forøvrig bringer jeg inn dette eksempelet på en analytisk tilnærming til denne diskusjonen, nemlig et forsøk på å avgjøre en tilsvarende diskusjon om hvilken bilmodell som gir mest 'Kul för pengarna'. Vi kan jo bytte ut 'kul' med 'glede' for vårt formål. Budskapet er at fler kategorier enn smak og pengar må til for å få et svar på om Rolex troner øverst :) Som dere ser dukker den første Porschen opp på 6.plass...
KPF080514.pdf

Se kolonnen "Totalkostnad" - så er den omtrent sammenfallende med rangeringen...

Uten sammmenligning forøvrig bringer jeg inn dette eksempelet på en analytisk tilnærming til denne diskusjonen, nemlig et forsøk på å avgjøre en tilsvarende diskusjon om hvilken bilmodell som gir mest 'Kul för pengarna'. Vi kan jo bytte ut 'kul' med 'glede' for vårt formål. Budskapet er at fler kategorier enn smak og pengar må til for å få et svar på om Rolex troner øverst :) Som dere ser dukker den første Porschen opp på 6.plass...
KPF080514.pdf

KPF080514.pdf
velger meg lotus elise 111r, jeg :)