Det finnes i England. Man blir medlem av en "klokke pool" hvor man kjøper en andel så ettersom hvor stor andel man har så har man tilgang til bestemte klokker og kan bytte hver måned innenfor "range". Jo mer man spytter inn jo finere klokker. Samme for det som for eksklusive sko eller dress, markedet i Norge er vel for lite og for sprett. Men i teori trenger du 11 venner med 11 fine og forskjellige klokker og bytte hver måneder. Utfordringer er forsikring, service og frakt. Blir det noe ut av det så blir jeg med. Og @Hammerfjord, jeg har fine klokker, fin bil og fin hus takk.
Veldig ironisk at jeg av alle mennesker skal lese det du skriver, der du dømmer folk du overhode ikke kjenner og tenker "forbanna Franskmenn". Jeg har nok jobbet hardt og lenge nok for å ikke ha noe å takke banken for, og jeg har råd til en Patek eller to om jeg prioritere dette uten å selge hus eller å gå til banken. Men det må gå an å forstå at enkelte kunne tenke seg å bytte ofte ved å være med i en Pool hvor totalt kostnad er den samme som ved å kjøpe en klokke, bare at man får bytte ofte uten risiko.
Er vel strengt tatt en forskjell mellom folk som leier for å fremstå som mer vellykket enn de er og folk som leier fordi de er genuint interessert. Leiebil er å "leie utseende" da, eller?
Det sentrale er hvilken motivasjon folk har, om en er genuint interessert og liker å prøve ut klokker må det være greit.
Om det ligger en show off faktor i en Calatrava eller en Aquanaut er jeg skeptisk til. De eneste som gjenkjenner min Aquanaut er sonere (og en som jobber på Joe & The Juice på Karenslyst).
De som leier en Rolex derimot faller vel lettere inn i show off kategorien (sten i glasshus, jeg vet det).
Det sentrale er hvilken motivasjon folk har, om en er genuint interessert og liker å prøve ut klokker må det være greit.
Om det ligger en show off faktor i en Calatrava eller en Aquanaut er jeg skeptisk til. De eneste som gjenkjenner min Aquanaut er sonere (og en som jobber på Joe & The Juice på Karenslyst).
De som leier en Rolex derimot faller vel lettere inn i show off kategorien (sten i glasshus, jeg vet det).
Det finnes i England. Man blir medlem av en "klokke pool" hvor man kjøper en andel så ettersom hvor stor andel man har så har man tilgang til bestemte klokker og kan bytte hver måned innenfor "range". Jo mer man spytter inn jo finere klokker. Samme for det som for eksklusive sko eller dress, markedet i Norge er vel for lite og for sprett.
Hadde en diskusjon om den saken der på morgenen i dag, 11k i måneden for en Patek til 300k? I følge mine beregninger kan jeg finansiere en Patek til 300k innunder boliglånet (gitt at det ikke er makset) til 493kr i måneden, altså rentekostnad etter skattefradrag. Eventuelt verditap eller verdistigning kommer selvsagt utenom...
Hadde en diskusjon om den saken der på morgenen i dag, 11k i måneden for en Patek til 300k? I følge mine beregninger kan jeg finansiere en Patek til 300k innunder boliglånet (gitt at det ikke er makset) til 493kr i måneden, altså rentekostnad etter skattefradrag. Eventuelt verditap eller verdistigning kommer selvsagt utenom...
Høres egentlig særdeles lite lurt ut, men sett opp i mot leiekost så er det vel en No brainer.
Men apropos bolig og bolig lån så er det jo mykje meir fornuftig å bruke penger på hobbyer som gir glede fremfor å bu seg ihjel.