Lommelykt

Medlem
8. jan. 2008
Sted
Oslo / / Bergen
Høstmørket er allerede svært synlig..(Kan man forresten si at mørket er synlig?)

En god lykt i bilen, i huset m.m. er alltid grei å ha.

Jeg har gjennom tidene vært borti flere typer; halogen, LED og vanlige pærer.
Lithium batterier er blitt anbefalt.
Blir litt forvirret av måten lysstyrken oppgis på, da det virker som om begrepet LUMEN vurderes veldig ulikt fra
produsentene / leverandørene.

Jeg vet det er flere enn meg innpå her som liker slike "duppedingser" og som muligens kan
gi meg noen tips vedr. en maks lyssterk lykt som i tillegg er robust, ikke kinesisk! og har en maks lengde på ca 20-25 cm.

Pr idag har jeg bl.a. en Olight M22 Warrior og en Ledlenser P7, i tillegg flere lengder av gode gamle Maglite :)

Har hørt litt om "The Torch" fra Wicked Lasers,- men den er noe lang og har "gammel" teknologi.....noen bedre (skarpere)?

Takker for innspill!

Ta deg en tur på en dykkebutikk. Der får du solide lykter som skal lyse opp steder som sluker lys. Minuset kan være at enkelte blir varm på land og får begrenset levetid på pærene.

..... en Ledlenser P7.....

Skriver du ikke svaret selv da? :)
Lyssterk som bare det, liten og lett, og går på AAA batterier, så det er enkelt å få tak i nye batterier når den går tom (istedenfor å være avhengig av lader).
Evt. er det jo mye annet snacks i led lenser sin portefølje også.

For min del så hadde jeg Olight Warrior M20 i fjor, ble innlevert da jeg kjøpt meg Silva hodelykt.

Men kjenner at det blir en M22 i år, skal lete lenge etter mer solide lommelykter enn Olight.
Samtidig som lysbilde er helt enormt tatt størrelsen i betraktning

Hei du.

Hvilken prisklasse beveger du deg i? 200,- ? 1000,- ? 5000,- ?

Om trenger en lommelykt til forskjellige oppgaver når du er ute å lufter bikkja, hjemme, i bilen, på hytta etc hadde nok jeg kjøpt en lommelykt med LED-teknologi. Halogenpære fungerer bra, men trekker mer strøm i forhold til lysmengden enn LED. HID-pærer som den Wicked lasers du lenker til er bare tull for folk som skal ha en allroundlykt. Oppstartstiden for pæra er 15-20 sekunder. Pæra tåler ikke å bli skrudd på/av i rask rekkefølge. HID er super for lykter som krever lang kastelengde, til dømes søkelykter, men HID pruduserer også mye varme, så seriøse lykter av denne typen har store lyktehus, kjøleribber og lignende. Her er Polarion PH40 (pris $2200) som blant annet Røde Kors bruker:

PH40002.jpg

Når jeg så ser Wicked Lasers lykt, føler jeg at dette er mer en gimmick laget for nerder som skal ha noe billig og kraftig.
100w lampe inni et Mag-lite hus fungerer ikke i lengden mht bruk.

Halogenlykter gjør jobben veldig bra, men er langt mindre effektive enn lykter med LED-teknologi. Idag er dette for spesielt interesserte. Jeg har en 15 år gammel Surefire 6P som er en innstegsmodell. I 2007 kjøpte jeg en Surefire M6 som gå 500lumens på maks styrke. Meget høy kvalitet på eloksering/materialkvalitet. Støtdempet pære. Ulempen med disse lyktene fra Surefire er at de bruker 3V 123A lithium batterier. Disse kan kjøpes til blodpris i Norge eller ganske billig i bulk i USApå nettsjapper som batteryspace/Batteryjunction.com. Veldig gode batterier. Tåler årevis med lagring uten effekttap, inneholde mye juice, enkle å håndtere. Samt at du får batterier gratis hvis du bruker lykten i forsvaret eller lignende. Det finnes forøvrig oppladbare 123A batterier, men da får du mindre effekt per ladning.
Da er det enklere med lykter som bruker vanlige AA/AAA batterier som man kan kjøpe hvorsomhelst til en OK-pris.

Alternativet er oppladbare lykter. Oppladbare lykter er dyrere i innkjøp, men du slipper å stadig handle mye batterier.

Rolls Roysen blant lykter er nok tyske Lupine. Alle lyktene er oppladbare med egne batterier. Alternativt amerikanske Surefire som leverer meget gode lykter, men du får lav lysstyrke i forhold til antall penger lagt på bordet. Surefire bruker hovedsaklig 123A batterier, men leverer vel noen få lykter med oppladbare batterier.

Angående lysstyrke. Lumens har blitt standaren å måle i. Dette er den totale lysmengden øyet oppfatter som lyskilden gir. Lux og candela brukes ikke. Dette kan forøvrig leses om på wikipedia.

Magicshine MJ880 er en sykkellykt som XXL har solgt i bøtter og spann av grunnet prisen. Typisk Kinaprodukt. Denne skulle gi 800 lumens, men i den virkelige verden ble den målt til nærmere 500 lumens. Surefire/Lupine gir mer lys enn det de selv oppgir; noen få prosent mer.

Redigert:
Skulle jeg først brukt litt penger på en skikkelig lykt, hadde det idag blitt denne. Liten, kraftig, oppladbar. Importeres til Norge av DSG, en fløy av Bertel O Steen.

lupine_piko_tl_minimax_hand.jpg

Lupine har også en finfin serviceordning hvis uhellet skulle være ute. Du leverer din defekte lykt inn og får med en gang en tilsvarende lykt med samme spesifikasjoner tilbake. Din lykt går inn i servicesystemet og ender kanskje opp i Sverige, eller Østerrike når den er ferdig på service.

Skjønner ikke hva dere surrer med.

Skal du ha en god klokke kjøper du Rolex
Skal du ha en god penn kjøper du Monty
Skal du ha en god lighter kjøper du Zippo
Og skal du ha en god lommelykt kjøper du en god gammel MAGLITE

http://www.maglite.com/product.asp?psc=3DCELL

Og ikke kjøp LEDfancyschmancy saker. Gammelt og velprøvd pleier å fungere best! :)

Har dessverre ikke noe tips hvor den kan kjøpes, men vi kjøpte noen "vareprøver" på jobb for tre-fire år siden (ble ikke noe av da de ikke var CE-merket og kun hadde US-støpsel) HID Xenon med 8,5cm lysåpning og 44cm lang. Lyser greit opp husvegger på 6-700 meter, muligens mer på særs mørke steder. Tenkte bare å vise monsteret:
null_zpsbb7f4f2e.jpg

null_zps48721264.jpg

Vet den er fra Kina, men har du prøvd og kjent på Nitecore Tiny Monster TM11 eller TM15?

Lyser veldig bra! Ganske tykk, men virker solid og har rimelig god batterilevetid. Har TM11 selv, og det er like gøy hver gang (haha ja er nok litt lommelyktnerd også) å skru den på. De fleste lar seg overraske over hvor mye lyst det kommer ut av den vesle lykta.

Jeg er fornøyd med mine Magicshine-lykter som jeg har både i bilen og i leiligheten. Lyser utrolig bra! Finnes i flere versjoner og det er alltid kjekt å ha muligheten til å bruke den som hodelykt. :)

kanskje ikke like bra lumen som monsteret postet litt tidligre riktignok. :eek:

Takk

Takker for mange gode innspill og ny kunnskap!

I første omgang har jeg nå en NiteCore TM 11 i bestilling fra norsk leverandør....Spennende!

Den blir vel å regne som årets jule-, bursdags- og farsdagsgave..... :cool:

Takk igjen for alle gode innlegg som har gitt meg mye ny viten! Spesielt en stor takk til @Chalshus som delte sin breddekunnskap :)

Jeg fikk faktisk låne flere ulike lykter av velvillige leverandører og testet dem så langt det var mulig for meg som legmann.
Mine ønskete spesifikasjoner var svært enkle: kunne gå ned i en jakkelomme, (turjakke o.l.) en overkommelig og fornuftig pris, måtte kjennes "solid og seriøs" ut, ha gode referanser på Internett og fra evt. personer jeg kjente, ingen elektronikk/mekanikk problemer mens jeg lånte lykten, samt mulighet for norsk service.

Dette med teknisk/elektroniske problemer, gjaldt for flere av de noe billige kinesiske lyktene.
Jeg erfarte også at det finnes flere norske nettbutikker som importerer og leverer med like vilkår, samme type lykt til svært ulike priser! Faktisk opplevde jeg forskjeller på over 150 % !

En av de klart dyreste, men med muligens best utvalg, er Forside - DSG

Jeg fikk min lykt bestilt og levert av en nettbutikk som har mange type lykter fra ulike produsenter, men som egt. ikke importerte mitt merke. Han ga meg likevel en kjempeservice og en hyggelig pris!
Har nå brukt lykten, NiteCore TM 11, i ca 10 dager og er svært fornøyd!

53EEB373-DDB5-4993-9FED-16CE6EF54B22-10202-0000079C9A357C8A_zps51fa259d.jpg

Redigert av en moderator:
Kan du ikke gi oss en demonstrasjon evt en liten sammenligningstest med bilder i forhold til f.eks Olight M22 warrior (som jeg forøvrig enda ikke har klart å gå til anskaffelse av)

Skjønner ikke hva dere surrer med.

Skal du ha en god klokke kjøper du Rolex
Skal du ha en god penn kjøper du Monty
Skal du ha en god lighter kjøper du Zippo
Og skal du ha en god lommelykt kjøper du en god gammel MAGLITE

3D Cell

Og ikke kjøp LEDfancyschmancy saker. Gammelt og velprøvd pleier å fungere best! :)

Nå er vell ikke Maglite kjent for å være "the best" innenfor sjangeren lykt. Maglite er lite robust, dårlig på lysmengde og pris i forhold til MYE annet. Og hvis du mener gammel og velprøvd Maglite med standar pære er tingen så har du aldri prøvd en LED lykt. (No offense) :)

Flere nevner også LedLenser, helt ok lykter men ikke noe mer. Ikke noe super god elektronikk i disse, og de er overpriset i forhold til hva man får.

Jeg ville tittet på Lupine som nevnt over, Surefire, ArmyTek, Nitecore eller 4Sevens basert på personlig erfaring. Holder dog en knapp på ArmyTek, søk på youtube så ser du hva slags mishandling den blir utsatt for mens den bare fortsetter å yte.

Nå er vell ikke Maglite kjent for å være "the best" innenfor sjangeren lykt. Maglite er lite robust, dårlig på lysmengde og pris i forhold til MYE annet. Og hvis du mener gammel og velprøvd Maglite med standar pære er tingen så har du aldri prøvd en LED lykt. (No offense) :)

Flere nevner også LedLenser, helt ok lykter men ikke noe mer. Ikke noe super god elektronikk i disse, og de er overpriset i forhold til hva man får.

Jeg ville tittet på Lupine som nevnt over, Surefire, ArmyTek, Nitecore eller 4Sevens basert på personlig erfaring. Holder dog en knapp på ArmyTek, søk på youtube så ser du hva slags mishandling den blir utsatt for mens den bare fortsetter å yte.

Hørt om ironi?