Disse ble vurdert
Testet du M22 Warrior mot den du endte opp med ?
Har du noen sammenligningspunkter å komme med eventuelt ?
Gjennom noen lokale leverandører her på østlandet og med god hjelp av venner med "rett" bakgrunn, fikk jeg anledning til å prøve følgende lykter.
- Lupine Betty TLS, svært lyssterk, lang brukstid, teknisk avansert. Verdens beste? Dyr! Ca kr 5400.- ++
- Olight M22, sterkt anbefalt av min sønn (yrkesmilitær) da denne kan våpen monteres. Fin pris. Liten og hendig. Noe lysmengde svak, ca 950 lumen.
- Nitecore SRT7, flott sak, noe lysmengde svak, ca 960 lumen. Likte ikke av/på funksjonen og for mange funksjonsvalg.
- Nitecore TM 11, kompakt, innenfor mitt lyktebudsjett, lysmengdesterk, ca 2000 lumen, pålitelig i bruk. God driftstid.
- Surefire M6LT, super bitteliten lykt. Lysmengde sterk, ca 1000 lumen. Smal stråle. Solid. Ikke på lager i Norge?
- Surefire E2D Defender, stort sett som M6LT, men kun ca 600 lumen
- CREE 5X T6, utrolig lysmengde sterk, oppgitt til 7000 (!) lumen. Hendig og kompakt. Prisgunstig. Upålitelig elektronikk dessverre.
- CREE XM-L 3XT6, samme som overfor, men oppgitt til ca 5000 lumen.
De to siste er i følge leverandøren "billige kinesiske produkter, med en noe begrenset levetid".
I motsetning til Lupine som opererer med en livslang service garanti. Man bytter inn defekt lykt og får ut en ny. Den defekte repareres og dukker opp som 100% funksjonell byttelykt et eller annet sted på kloden.
I tillegg til å lese brosjyrer og på nettet om spesifikasjoner m.m., ble lyktene også tatt med ut. Bl.a ble størrelsen på belystområde på ulike avstander vurdert, ca 50 m, ca 200 m og ut til rundt 500 m.
Lysstyrken sett fra "målets" ståsted ble også prøvd, avstandene var ca 500 og 1100 m.
Vi prøvde også å måle lysstyrken med en liten bærbar lysmåler,- det ble bare tull!
Batterikostnader, mht muligheter for å kunne bruke annet enn oppladbare batterier, ble ikke vurdert.
Vel, dette er det vi kan huske fra mange mørke kvelder oppi Sørkedalen, en høyst uhøytidelig og personlig test.