Longines Legend Diver - en bløff ??

Trieste klokken

Artig tråd nå som jeg nettopp kom hjem fra ferie. Var på "Uhrenmuseum" (syvende himmel) i kjelleren hos Beyer Chronometrie og så denne Rolexen. Kan se ut som om Longines historien ligger litt tynt an slik det kan se ut. Sorry for crappy kvalitet men jeg mått kjappe meg innimellom horder av knipsegale Japanere.

photostream

photostream

photostream

photostream

Faktisk så crappy at jeg bare ser fire røde kryss.
Eller kanskje dette er de fire kryssene som står nederst på skiva på en enda mer sjelden og berømt og dyrere Sub enn noen noensinne har hørt om... :p

Bildene fungerer ikke, du må skrive
rundt linkene. Men gikk inn å så hva det var bilde av, og ja, LLD kan nok ikke måle seg med historien til den ekte Deep sea.

Små varm i toppen her nå. Tror jeg gir f i hele greia og poster dem på facebook siden til tidssonen, eller så kan dere gå inn på flickr profilen min, brukernavnet er: roysyv:confused:

Artig tråd nå som jeg nettopp kom hjem fra ferie. Var på "Uhrenmuseum" (syvende himmel) i kjelleren hos Beyer Chronometrie og så denne Rolexen. Kan se ut som om Longines historien ligger litt tynt an slik det kan se ut. Sorry for crappy kvalitet men jeg mått kjappe meg innimellom horder av knipsegale Japanere.

photostream

photostream

photostream

photostream

Longines bidro med instrumenteringen av Trieste. De sendte ikke klokker ned med den. Noe de for øvrig kunne gjort da et hvilket som helst ur hadde tålt det. Det var jo inne i en ubåt.

Leser vi Frodos review finner vi at Longines i en forlengelse av blesten rundt Trieste lanserte en diver. Det er denne diveren de nå har "kopiert". I alle fall designmessig.

Longines bidro med instrumenteringen av Trieste. De sendte ikke klokker ned med den. Noe de for øvrig kunne gjort da et hvilket som helst ur hadde tålt det. Det var jo inne i en ubåt.

Leser vi Frodos review finner vi at Longines i en forlengelse av blesten rundt Trieste lanserte en diver. Det er denne diveren de nå har "kopiert". I alle fall designmessig.

Aha, egentlig fornuftig. Må beklage, men Swiss flyverten var særdeles raus med pilsen idag:D

For ordens skyld, som forfatter av ovennevnte artikkel, vil jeg bare nevne at Longines lanserte sin diver flere år etter "Trieste" ekspedisjonen. Som Minuteman påpeker, deltok de kun med deler av instrumenteringen.
Noe de selv er tydelige på. "Trieste" blir av Longines, så langt jeg kan se, kun brukt som en troverdighetsbygger i forhold til sine evner til å produsere instrumenter som tåler vanntrykk og innovasjon.

Morsomt å følge den relativt friske debatten her.

En liten digresjon;
Jeg har en Patek Philippe, Nautilus.
Kan ikke si jeg føler meg skuffet og vonbroten over at PP ikke har hatt noe som helst rolle i forbindelse med hverken Jules Verne´s fiktive ubåt, eller den amerikanske Navy´s høyst virkelige ved samme navn. Det er et bra ur, lell......;)

Javel, da ser det ut til at røyken har fått lagt seg og at de fleste som ønsker å si noe i denne saken har sagt seg ferdig. Kansje jeg som trådstarter da kan få æren av å komme med en oppsummering før vil legger denne ballen død.

Først må jeg få innrømme at det var veldig uventet at både Minuteman og Frodo umiddelbart skulle avsløre inlegget mitt som en provokasjon. Godt gjort. Var det virkelig så innlysende???? Jeg må gjøre en bedre jobb en annen gang ;)

Hvis det fremdeles skulle være noen der ute som ikke helt vet hvilke to klokker vi snakker om, så legges ved noen bilder nedenfor. Først to av orginalen og så to av kopien ("re-make" ?). Bildene er kopiert helt uhemmet ifra nettet.

LonginesDiver1.jpg

LonginesDiver2.jpg

LonginesDiver3.jpg

LonginesDiver4.jpg

Stilig klokke, ikke sant? Kremt, altså - som en oppsummering av den diskusjonen som nylig har funnet sted kan vel de aller fleste enes om:

1) LLD har en stor og trofast tilhengerskare som lovpriser dens estetiske kvaliteter.

2) Navnet Legend Diver ser ut til å være rimelig missvisende da det ikke er blitt påvist eller dokumentert noe "legendarisk" med den orginale modellen.

3) Longines markedsførte den orginale versjonen som en "diver". Dvs. en klokke beregnet på dykkere.

4) Det er foreløpig ikke blitt doumentert at den orginale modellen var spesielt populær blant dykkere. Men det er heller ikke dokumentert at samme modell var direkte upopulær.

5) Når Longines idag markedsfører denne modellen som en "diver" er nok dette mer ment som en nostalgisk beskrivelse av modellen. De aller fleste er idag enige om at LLD ikke innehar samtlige av de nødvendige kvaliteter som det idag stilles til en klokke beregnet for dykkere.

Sånt - da er vi ferdige med den diskusjonen, håper jeg.

Men bare en liten ting. Istedet for å skrive side opp og side ned hvordan et moderne dykkerur bør se ut, så har jeg lagt ved noen bilder jeg tok ikveld. Det er min første "diver" fra tidlig 70'tall mener jeg å huske. Her er det første bildet og alt ser jo rimelig greit ut.

Tidiv1.jpg

Til og med rød sekundviser - he he. Klokka til høyre er Junior's og det er en annen historie.
Men her er de to neste bildene. Nå kommer det klart frem at klokka var fullstendig ubrukelig som diver, enten man dykket med eller uten Speedo - eehhh hansker.

Tidiv2.jpg

Tidiv3.jpg

Frode.

Hvor vidt klokken blir markedsført som en dykker og det er derfor folk kjøper den vet jeg ikke. Eneste jeg stusser over ved denne klokken er dens popularitet. Jeg har prøvd den på armen ved flere anledninger, men den gir meg virkelig ingenting. Den ser grei ut på bilder, men der stopper det for min del.

+1

Men det har sagt om alle Panerai, Speedy Pro og Rolex sub også, så jeg kan sikkert få bite i meg de ordene.

Off... ser for meg en gammel VG reklame når jeg hører speedo... Men Minuteman, whatever rocks your boat. Each to his own ;)

Takk for mentalt bilde av Minuteman i Speedo.

Prøvde en LLD i gull en stund i går og legger ut et par bilder av herligheten her.. Sikkert ikke bra til dykking, men til å se på er den jo konge!
4fa03f3d-04fa-0f89.jpg
4fa03f3d-0515-1844.jpg
4fa03f3d-052a-d628.jpg

Jeg har sett dem live i gull selv.
Etter min oppfatning er den dritlekker!
I forhold til pris, synes jeg den ligger litt høyt.
Men det har kanskje noe med prisen på gull å gjøre?

Jeg har sett dem live i gull selv.
Etter min oppfatning er den dritlekker!
I forhold til pris, synes jeg den ligger litt høyt.
Men det har kanskje noe med prisen på gull å gjøre?

Enig der Frodo, den er lekker i gull, men med en pris på rett over 54k så er det god gull pris om dagen ja;) Vet ikke om forholdet mellom gull og stål her er noe verre enn hos andre merker i bransjen?

Prøvde en LLD i gull en stund i går og legger ut et par bilder av herligheten her.. Sikkert ikke bra til dykking, men til å se på er den jo konge!

Jeg lagde spagetti med pastasaus til junior på torsdag. Da jeg spurte ham hvordan det smakte svarte han: "Helt greit - nesten som barne menyen på danskebåten".

Og litt sånn synes jeg LLD i gull også er. Litt sånn Kaptein Sabeltann eller slik som barne menyen på danskebåten. Trenger jeg å forklare dette ytterligere? Nei, sikkert ikke. Vi vet jo alle at dette handler om følelser. Personlig føler jeg mer for LLD i stål.

Frode.