Javel, da ser det ut til at røyken har fått lagt seg og at de fleste som ønsker å si noe i denne saken har sagt seg ferdig. Kansje jeg som trådstarter da kan få æren av å komme med en oppsummering før vil legger denne ballen død.
Først må jeg få innrømme at det var veldig uventet at både Minuteman og Frodo umiddelbart skulle avsløre inlegget mitt som en provokasjon. Godt gjort. Var det virkelig så innlysende???? Jeg må gjøre en bedre jobb en annen gang
Hvis det fremdeles skulle være noen der ute som ikke helt vet hvilke to klokker vi snakker om, så legges ved noen bilder nedenfor. Først to av orginalen og så to av kopien ("re-make" ?). Bildene er kopiert helt uhemmet ifra nettet.
Stilig klokke, ikke sant? Kremt, altså - som en oppsummering av den diskusjonen som nylig har funnet sted kan vel de aller fleste enes om:
1) LLD har en stor og trofast tilhengerskare som lovpriser dens estetiske kvaliteter.
2) Navnet Legend Diver ser ut til å være rimelig missvisende da det ikke er blitt påvist eller dokumentert noe "legendarisk" med den orginale modellen.
3) Longines markedsførte den orginale versjonen som en "diver". Dvs. en klokke beregnet på dykkere.
4) Det er foreløpig ikke blitt doumentert at den orginale modellen var spesielt populær blant dykkere. Men det er heller ikke dokumentert at samme modell var direkte upopulær.
5) Når Longines idag markedsfører denne modellen som en "diver" er nok dette mer ment som en nostalgisk beskrivelse av modellen. De aller fleste er idag enige om at LLD ikke innehar samtlige av de nødvendige kvaliteter som det idag stilles til en klokke beregnet for dykkere.
Sånt - da er vi ferdige med den diskusjonen, håper jeg.
Men bare en liten ting. Istedet for å skrive side opp og side ned hvordan et moderne dykkerur bør se ut, så har jeg lagt ved noen bilder jeg tok ikveld. Det er min første "diver" fra tidlig 70'tall mener jeg å huske. Her er det første bildet og alt ser jo rimelig greit ut.
Til og med rød sekundviser - he he. Klokka til høyre er Junior's og det er en annen historie.
Men her er de to neste bildene. Nå kommer det klart frem at klokka var fullstendig ubrukelig som diver, enten man dykket med eller uten Speedo - eehhh hansker.
Frode.