Månedens HMT

August 2021

HMT Vikram
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 40mm, og mellom dem er det 18mm

Forrige måned
var det stor fest da HMT Sweekar var månedens klokke, men etter fest kommer det hverdag, og siden det har vært fest er man gjerne ikke helt på høyden på nevnte hverdag, så derfor er det passende med en litt småsliten klokke som ikke akkurat oser noe annet en sliten hverdag.
DSC01932a.jpg

Dagens klokkekasse er at det enkleste slaget med relativt lange og slanke remfester, og siden jeg har det med å like denne typen enkle klokkekasser blir det en voldsom mengde med tomler opp.
DSC01936a.jpg
DSC01937a.jpg

Man skal ikke ha fulgt så voldsomt nøye med i denne tråden for å ha oberservert den typen med reim som dagens klokke har blitt tilgodesett med. Dette er fortsatt noe av det bedre fra den delen av utlandet som India utgjør, så da er det bare velstand, om enn moderat, å spore.
DSC01933a.jpg

Enkel klokkekasse, og enkel klokkeskive. Designen er i hvert fall gjennomført. Og som ofte før er viserne i korteste laget. Alt er med andre ord som det skal. En veldig positiv ting er at det ikke er noe som helst gullaktig å spore noe sted.
DSC01935a.jpg

To rader med tall på dagens klokke. 2092759 på øverste rad, og 34-02 på nederste rad. Jeg tviler ikke et sekund på at det er et vell av informasjon man kan lese ut av dette, men redd jeg ikke har så veldig mye å komme med. Men tar jeg ikke feil er årstallet å finne mot slutten av første rad, og hvis dette stemmer er 1975 året da klokke så dagens lys.
DSC01934a.jpg

Som så mange ganger før er det et eksemplar av 0231 man kan finne under baklokket. Dagens eksemplar av arten har for sikkerhets skyld denne tallkombinasjonen preget inn på den metalldingsen som er å finne under balansen.
DSC01938a.jpg

Og som mange ganger før blir det til slutt noen bilder som er tatt ute i kulda. August har vært uvanlig kald i år.
DSC01939a.jpg
DSC01941a.jpg
DSC01940a.jpg

September 2021

HMT Sahar
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 42mm, og mellom dem er det 18mm

Som forrige måned blir det også denne gangen en sliten hverdag da det gjelder månedens HMT. Den store festen for et par måneder siden sitter fortsatt i såpass at man må ta enda litt mer tid til hjelp for å komme seg. Dagens klokke er tydeligvis ikke en så vanlig modell. På min alltid foretrukne Fb-side får man bare to treff på HMT Sahar. Den ene er lik min, men enda mer sliten, og den andre har en veldig forskjellig skive i tillegg til at kassa er minst like forskjellig. Må si at det var veldig betryggende at den ene hadde samme skive, kasse og visere som min slik at jeg kan være rimelig sikker på at jeg har en original klokke.
DSC01945a.jpg
DSC01943a.jpg

Igjen en klokkekasse med skjulte remfester, og igjen en klokkekasse jeg har det med å like. Blir ikke noe særlig drama siden det er så langt mellom klokkekassene jeg ikke liker, men på den annen side er det veldig greit da man kan bruke klokkene uten å gå i frø hver gang man skal se hva klokka er.
DSC01949a.jpg
DSC01950a.jpg

Dagens klokke er bestykket med en original lenke, noe vi har det med å like. Lenka er rimelig godt brukt da det ikke er noe spenst i den noe som helst sted, noe som gjør at man ikke kan få til noen spenstige lenkebilder, men den fungerer utmerket der den skal fungere utmerket – på hånda.
DSC01947a.jpg
DSC01944a.jpg

Som man kan se er skiva på dagens klokke en av de mest slitne vi har sett i denne tråden. Jeg synes at designen er relativt vellykket, og selv om jeg ikke har det med å være kjempefan av noe gullaktig, synes jeg dette fungerer som bare det på dagens klokke. Fiffig med den sorte ytterringen med minuttmarkører og lume, men lumen er selvfølgelig like død som det den berømte silda har det med å være. De som har det med å se jærtegn bak de fleste buskene vil muligens slå fast at verden ikke vil stå til påske da viserne denne gang har det med å ha relativt riktig lengde.
DSC01946a.jpg

Som sist måned er det to rader med tall på dagens klokke. 2092721 på øverste rad, og 19-05 på nederste rad. Jeg har ikke noe mer å komme med enn det jeg hadde sist – ingen anelse hva dette kan fortelle oss, og som sist håper jeg at årsstallet å finne mot slutten av første rad, noe som i så fall betyr at det stod 1972 på bordkalenderen.
DSC01948a.jpg

Når lokket er borte kan man se at klokka har vært med en stund da stålet ikke akkurat skinner som stål gjerne skinner, men selve urverket ser i hvert fall bra ut. Og det er selvfølgelig ingen overraskelse at urverket er av typen 0231.
DSC01951a.jpg

September, og det er snø i mengder. Det lukter fimbulvinter lang vei.
DSC01952a.jpg
DSC01953a.jpg
DSC01955a.jpg

Redigert:
Oktober 2021

HMT Karthik
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37mm
Inklusive krone er den 39mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 39mm, og mellom dem er det 18mm

Selv om det i virkeligheten er Palmesøndag, er det oktober i denne tråden, så derfor benytter jeg anledningen til nok en gang å presentere et litt slitent eksemplar av arten HMT. Hadde det vært Palmesøndag hadde det vel vært på sin plass med noen hakk mer staselig.
DSC01983a.jpg

Denne gang er det noen som glemte å ta noen moderat feiende flotte bilder av urkassa. Jeg har ikke konkludert med hvem man kan skylde på da det gjelder denne forglemmelsen, men jeg heller til at det må være samfunnets skyld. Uansett – det som er litt dumt ved at man ikke får sett kassa litt fra siden er at den gir et godt inntrykk fra den vinkelen, mens sett forfra gir den et litt klumpete inntrykk. Ingen favoritt hos meg med andre ord, men på ingen måte ille heller slik at det er uproblematisk å bruke den.
DSC01981a.jpg

Nok en gang har jeg blitt tilgodesett med en original lenke, men på tross av at det er Wandayke som har laget den er jeg redd den kommer litt ned på kvalitetsskalaen da det gjelder originale lenker.
DSC01984a.jpg
DSC01982a.jpg

Ikke så vanskelig å se at skiva er småsliten litt over alt, men heldigvis er dette ikke så lett å se i levende live. Disse oppblåste bildene er ikke akkurat flatterende, men det får stå sin prøve. Selv om det ikke er så lett å se på akkurat dette bildet, er dagens skive gullfarget. Designen er ikke av det enkleste slaget, noe vi har det med å like, selv om vi har det med å også like de med en design av det enkleste slaget, og jeg synes designavdelingen hos HMT greit har landet på beina da det gjelder dagens skive. Og når viserne for en gang skyld har det med å være lange nok er det mye velstand å spore.
DSC01988a.jpg

For tredje måned på rad er det to rader med tall på dagens klokke. 2092737 på øverste rad, og 33-01 på nederste rad. Jeg satser igjen på at man finner årstallet mot slutten av tallrad én, og hvis dette stemmer er 1973 fødselsåret til dagens klokke. Det er nok ikke tilfeldig at alle de tre småslitne klokkene jeg nå lempet ut på rad ble produsert på 70-tallet.
DSC01985a.jpg

Gammel klokke, men ureverket ser fortsatt bra ut. Og det er selvfølgelig vår gammel traver 0231 som har det med å gjemme seg bak baklokket.
DSC01986a.jpg

Mens vi er inne på baklokket – andre gang jeg har fått en klokke der noen har skriblet noen skriblerier, og det ser ut til å være samme person som sist.
DSC01987a.jpg

Solen skinner, og med 4-5 dager på rad med plussgrader smelter snøen som bare det, så jeg var muligens litt rask da jeg i forrige måned mumlet noe om fimbulvinter.
DSC01989a.jpg
DSC01990a.jpg
DSC01992a.jpg
DSC01994a.jpg

Redigert:
November 2021

HMT Sameer
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 36mm
Tykkelsen er 9mm
Fra remfeste til remfeste er den 39mm, og mellom dem er det 18mm

Om det ikke er nok firkantede klokker i denne tråden, eller at det er for mange firkantede klokker i denne tråden, overlater jeg til andre å filosofere over, men uansett om man synes det er for mange firkantede klokker i denne tråden, eller om man synes det er for få firkantede klokker i tråden, er tiden igjen kommet til en firkantet klokke. Hvordan dette vil slå ut for de som synes det er passe mange firkantede klokker i denne tråden er mer enn uvisst.
DSC02001a.jpg
DSC01996a.jpg

Hva kan man si om dagens klokkekasse? Det er mulig den fra siden tenderer noe mot å være noe klumpete, men jeg tror det skyldes at remfestene er veldig korte samt at de ikke svinger ned på undersien i forhold til selve urkassa. Men innsvinget på remfestene samt at de svinger en smule ned på oversiden jobber i motsatt retning i forhold til det klumpete, så totalen heller nok mot det ikke uelegante. Men jeg er veldig usikker på hva jeg synes om trappene på langsidene av kassa. Ser ut til at det eneste som er sikkert i dag er at jeg er usikker.
DSC02004a.jpg
DSC01997a.jpg

De som husker tilbake til forrige måned vil kunne erindre at forrige måneds HMT var bestykket med en original lenke av det litt mer stusselige slaget. Dagens klokke er like bestykket med original lenke, men heldigvis er kvaliteten denne gang mange hakk bedre, så i dag er det bare velstand på lenkefronten.
DSC02002a.jpg
DSC01998a.jpg

Etter mange slitne hverdager i det siste er det på tide med en klokke med en skive som ikke bærer preg av et levd liv. Men alt er ikke bare velstand, for 8 over halv er det en vannrett ripe i glasset som er så dyp at det er umulig å polere den bort. Man kan tydeligvis ikke få alt her i livet. Da det gjelder designen er det første som slår en at man har brukt de fleste typer av timemarkører man kan finne i boka. Hva man tenkte med da man fant ut at man måtte trykke prikker innenfor lumeprikkene skal være uvisst, men redd jeg synes det ser rimelig dust ut. Hva greia med den malte ringen på innsiden av glasset er fortsatt like uvisst som sist gang temaet var oppe. Heldigvis er ringen rimelig smal slik at den ikke er så voldsomt til stede, men det hadde vært noen hakk bedre hvis dens nærvær var av det mer fraværende slaget. Heldigvis har man på denne klokka klart å plante visere som er passe lange. Siden alt er firkantet blir selvfølgelig lengden et kompromiss, men tommel opp i dag.
DSC01999a.jpg

Etter noen måneder med litt håpløse tallkoder er vi tilbake i kjent terreng. 05 69 95 kan de som står på hodet avlese, og 05 betyr som alltid at klokka er produsert på Ranibaghfabrikken i Uttaranchal, og dette skjedde i det moderat interessante året 1995.
DSC02003a.jpg

Firkantet kasse eller ikke – 0231 svikter aldri med sin tilstedeværelse. At dette bildet er mer råttent enn vanlig, og påfallende dårligere enn de andre i dag, skyldes at jeg, igjen, glemte å ta et bilde av urverket, og når jeg først oppdaget dette var solen borte vekk. Men jeg burde uansett fått til noe bedre enn dette, men det får bli en annen gang.
DSC02011a.jpg

Ikke opplagt at solen skal skinne en høstdag som dette, men når den først finner det opportunt å skinne i vei på en lørdag som dette er det lite man kan finne på å klage over.
DSC02005a.jpg
DSC02007a.jpg
DSC02009a.jpg

Redigert:
Desember 2021

HMT Ranjit
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 34mm
Tykkelsen er 11mm

Desember er over oss igjen, noe som betyr at julen lusker rundt ett og annet hjørne, og dermed er det på sin plass med en klokke av det mer gullglimrende slaget. Men la oss starte med et moderat feiende flott bilde av en svært lite moderat feiende flott plastoppbevaringsgreie av displaytypen. Jeg regner med at det er mange der ute som har savnet at månedens HMT starter med en plastoppbevaringsgreie av displaytypen, så siden det er jul er det på sin plass med et gjensyn av en plastoppbevaringsgreie av displaytypen, og som man kan se er dagens plastoppbevaringsgreie av displaytypen en helt ny variant i forhold til de andre plastoppbevaringsgreiene av displaytypen som til nå har funnet veien til denne tråden, men uheldigvis er dagens plastoppbevaringsgreie av displaytypen den mest slitne plastoppbevaringsgreia av displaytypen vi til nå har sett der det i tillegg til sprekker i mengder også mangler den dingsen som man fester klokka til slik at dagens plastoppbevaringsgreie av displaytypen må nytes tom.
DSC02014a.jpg

De som har fulgt med en stund har med stor glede eller sorg kunnet glede eller grue seg over mengder av klokker av det mer gullbefengte slaget, men dagens klokke virker på meg som den mest gullglitrende til nå på tross av at skiva ikke akkurat er av den gullbefengte typen. Men en skive som er hvitere enn den hviteste julesnø i tillegg til en kraftig og skinnende gulllenke gjør at jeg tør påstå at vi har en foreløpig gullglitrende vinner.
DSC02015a.jpg

Mens vi er inne på vinnere synes jeg at dagens klokkekasse er av vinnertypen, selv om jeg har det med å foretrekke stålkasser. Slanke rene linjer samt lange avsmalende remfester er alt som skal til før tomlene fyker i været.
DSC02017a.jpg
DSC02018a.jpg

Vanligvis er de originale lenkene fra HMT av det mer godkjente slaget, selv om vi hadde et kjedelig unntak tilbake i oktober, men selv om lenkene har hatt det med å være innenfor har de nok ikke vært helt oppe på Rolexnivå kvalitetsmessig sett – ikke det at jeg noen gang har satt min fot i en Rolexlenke, men dagens originallenke er i en helt annen liga enn det jeg til nå har blitt tilgodesett med på lenkefronten. Lenka er mye kraftigere enn vanlig, og gir et solid inntrykk, og selv om låsen er av den typen jeg har det med å mislike da den vanligvis er utrolig fiklete å bruke, er låsen på dagens klokke en drøm å bruke i forhold til det denne typen vanligvis er. Ingen tvil om at også på låsen er kvaliteten en annen enn det jeg er vant til å få på originallenkene. Sjeldent mye velstand med andre ord.
DSC02019a.jpg
DSC02023a.jpg

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes at designen på dagens klokke er veldig innenfor. Den er ren og enkel, men ikke kjedelig. Romertallene, som noen ikke har det med å like noe som fortsatt er rimelig gåtefullt for undertegnede, har en størrelse og tykkelse som virker bra gjennomtenkt. Et problem er kanskje at man bør velge om man vil ha romertall eller arabiske tall på en skive, og ikke gå for begge, men siden de arabiske tallen er så små gjør de ikke en katt fortred. Viserne klarer å akkurat jobbe seg forbi romertallene, så tommel opp her også. Så på tross av alt det gullaktige blir det mange tomler opp i dag. Det er helt klart snart jul.
DSC02016a.jpg

Etter mye velstand på forsiden av klokka er det bare å konstatere at velstanden fortsetter på baksiden. Koden er av det forståelige slaget – 63 01 98 – der 01 forteller oss at klokka ble produsert på den ene fabrikken HMT hadde i Bangalore, og de to siste tallene indikerer rimelig sterkt at så skjedde i 1998.
DSC02020a.jpg

Nok en gang er det et automatisk urverk i 65-serien som skjuler seg bak baklokket på en HMT-klokke med automatisk opptrekk. Hva har da skjedd med 69-serien som jeg til nå har bablet om? Juryen er fortsatt ute, men det virker som at det er 65 som er riktig noe som sannsynligvis betyr at jeg bør gå tilbake å endre på tidligere poster (Edit: Herved gjort!), men da åpenbarer det seg et problem om hva 690X betyr på de urskivene som har dette påtrykket der vi ofte ser 0231 på de manuelle klokkene? Redd jeg ikke har noe svar å komme med, så dette vil sannsynligvis legge en demper på årets juleglede.
DSC02021a.jpg
DSC02022a.jpg

Avslutter som vanlig med noen bilder av klokka i sitt rette element, samt en der den ikke er i sitt rette element – stoler ikke det minste på at baklokket snakker sant om at klokka er vanntett.
DSC02024a.jpg
DSC02028a.jpg
DSC02027a.jpg
DSC02029a.jpg

Redigert:
Januar 2022

HMT Amrut
Mekanisk
Manuelt opptrekk

Gammel modell

Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 44mm, og mellom dem er det 18mm

Ikke fullt så gammel modell

Kassa er 35mm
Tykkelsen er 10mm

Som jeg så småfint sa det for ett år siden - det er nytt år, og dermed nye muligheter, men i stedet for å gripe fatt i hva som måtte være av nye muligheter i det nye året benytter jeg heller anledningen til å tørrprate i en tråd som bærer mer preg av gamle, og muligens mindre spennende muligheter, enn av nye, og muligens mer spennende muligheter. Nå er det lenge siden jeg har lagt ut mer enn én klokke av gangen i denne tråden, så et stusselig forsøk på å gjøre den første setningen til skamme er å bruke muligheten det nye året gir til å legge ut mer enn én klokke i denne tråden. Den øverste klokka er den gamle modellen, mens den nederste er den ikke fullt så gamle modellen.
DSC02031a.jpg

Selv om kassene ikke er like er det helt klart at de slekter tungt på hverandre. Må si at begge kasse ser helt greie ut fra siden, mens forfra er den gamle modellen rimelig datert – noe den sikkert var allerede da den kom – og ikke påfallende elegant. Jeg har det med å like børstet stål, men selv dette er ikke i nærheten av nok til at jeg ikke synes den blir datert så det holder. Men det er heldigvis langt fra så ille at jeg ikke orker å bruke klokka.
DSC02036a.jpg

DSC02035a.jpg
DSC02037a.jpg
DSC02038a.jpg

Ikke noe originalt med dagens reimer. Denne typen har vi sett mang en gang før, og som alltid er de helt greie til å være generisk vare fra India. Dog er den øverste reima stivere enn det denne typen pleier å være, men det vil gå seg til etter litt bruk. Problemet er at mengden indiske klokker i mitt eie har nådd et nivå der litt bruk er vanskelig å få til, så det at jeg skrev at det vil gå seg til etter litt bruk er å anse som lite annet enn mager trøst.
DSC02033a.jpg

Designen på dagens klokke er av det aller enkleste slaget. Kan man si at det er av det simpleste slaget? Vel, det er litt stygt å antyde at det er av det simpleste slaget, men det jeg kan si er at romertallene på den gamle klokka (til venstre) er i kraftigste laget, og det er tydelig at det var flere som mente det samme slik at at den ikke fullt så gamle varianten (til høyre) så dagens lys.
DSC02032a.jpg

På baklokket til den gamle klokka kan man lese 2092743, og på den ikke fullt så gamle står det 03 07 81. Dette bør bety at den gamle klokka er produsert i 1974, mens den ikke fullt så gamle så dagens lys i 1981. Hvor fabrikkoden er gjemt på den gamle klokka har jeg ingen anelse om, men 03 på den ikke fullt så gamle klokka forteller oss at det er Chinar-fabrikken i Srinagar i Jammu and Kashmir som er synderen.
DSC02034a.jpg

Bak baklokkene finner vi to stykk 0231 som tikker i vei, og mer skal ikke til før øynene blir tårefylte. Hvorfor den gamle klokka (til venstre) på venstre side har en skrue som ikke har flatt hode er uvisst siden de andre er flate som bare det, men det er sikkert er grunn til det. Kanskje det var den siste av sorten man hadde igjen da man konverterte til flate skruer? Rimelig sikkert ikke, men det var det eneste jeg klarte å komme opp med på spekulasjonsfronten.
DSC02039a.jpg

Ingen sol i dag, men heldigvis er ikke lyset så veldig flatt.
DSC02040a.jpg
DSC02041a.jpg
DSC02044a.jpg
DSC02045a.jpg
DSC02047a.jpg
DSC02048a.jpg
DSC02049a.jpg

Redigert:
Fantastisk som alltid! Min HMT som eg vann i denne tråden får seg titt og ofte ein luftetur enda. Spesielt når vi skal ete indisk. :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: PJO
Fantastisk som alltid! Min HMT som eg vann i denne tråden får seg titt og ofte ein luftetur enda. Spesielt når vi skal ete indisk. :rolleyes:
Det er selvfølgelig genialt å bruke en HMT når man spiser indisk. Hvorfor har ikke jeg kommet på dette selv?

@PJO Synes faktisk den eldste er penest med tanke på dimensjoner mm. :)
Jeg måtte ta en ekstra runde etter meldingen din, men synes fortsatt den nyere modellene er den peneste. Den eldste har vært i mitt eie i over ett år, mens den nyere kom meg i hende i februar i år, så det har seg ikke slik at den jeg har hatt lengst også er vinneren i mine øyne. Men for all del - jeg tåler også den eldste, og er veldig fornøyd med å ha den i samlingen.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Det er selvfølgelig genialt å bruke en HMT når man spiser indisk. Hvorfor har ikke jeg kommet på dette selv?
Mulig du er for opptatt med plastoppbevaringsgreier av displaytypen? Og nei, eg jobbar ikkje med å vekke hanen, men eg jobbar natt halve året. ;)

• Liker
Reaksjoner: PJO
Februar 2022

HMT Siddarth
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 30mm
Inklusive krone er den 33mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 35mm, og mellom dem er det 20mm

Selv om det ikke har vært så mange plastoppbevaringsgreier av displaytypen å se i denne tråden i det siste er det ingen hemmelighet at jeg har sans for plastoppbevaringsgreier av displaytypen fra HMT selv om kvaliteten på plastoppbevaringsgreiene av displaytypen mildt sagt ikke er så bra som man kunne ønske. Som en kjedelig konsekvens av at jeg har vært noe opphengt i disse plastoppbevaringsgreiene av displaytypen er at jeg tydeligvis ikke klarer å komme på svært så opplagte ting som andre tar som en selvfølge, men heldigvis påpekte @ErlingSG det opplagte for meg slik at jeg kan ta rev i seilene mens det enda er tid til å ta rev i seilene, og spare de klokkene som kom i plastoppbevaringsgreier av displaytypen som jeg foreløpig ikke har lagt ut i denne tråden til en senere anledning når plastoppbevaringsgreier av displaytypen ikke betyr like mye lenger. Men SJEKK ut den GULE til høyre... ...jeg mener – dette er klokkene jeg foreløpig har igjen som kom i en plastoppbevaringsgreie av displaytypen – som ikke lenger betyr noe for meg, og de vil komme ved noen passende anledninger i en fremtid nær deg.
DSC02051a.jpg

Det har vært mang en klokke i denne tråden som tåler å bli brukt sammen med en dress, men dette er det første rene dressuret jeg har dratt opp av ermet, og for en skuffelse av en klokke.
DSC02052a.jpg

Hva kan man si on dagens klokkekasse? Tror intetsigende er et rimelig dekkende ord. Jeg synes ikke det er noen elementer som man kan trekke fram som positivt – eller negativt, så da sitter man igjen med noe intetsigende. Men det passer kanskje bra for et dressur?
DSC02058a.jpg
DSC02059a.jpg

Uheldigvis er ikke klokka utstyrt med originalvare på reimfronten, og reimer som ser ut som denne på baksiden har det med å komme i en eller annen kategori som har ordet søppel i seg, men reima er faktisk veldig bra i forhold til hva jeg er vant til da det gjelder uoriginal vare på klokker fra India. Den er tynn, myk og smidig, noe som muligens er litt irriterende da jeg var i en fin stim med negativitet. Selv om klokka sannsynligvis er den smaleste til nå i denne tråden – selv HMT Sachin som er en knøttliten klokke er på massive 32 mm – er den utstyrt med lærvarer som er 20 mm bred. Den eneste klokka som foreløpig har vært å se i denne tråden som er 20 mm mellom remfestene er en latterlig quartz-klokke vi kunne se en dag jeg hadde bursdag.
DSC02060a.jpg

Vi har sett mang en klokke i denne tråden der designen er av det aller enkleste slaget, men dagens klokke tar det som måtte være av kake. Selv om det er en selvmotsigelse med tanke på at noen faktisk må ha gjort noe, bærer dagens skive preg av at det ikke har vært noen som har designet noe som helst. Man skal jobbe litt for å kunne lage noe mer intetsigende. Bytte ut den røde sekundviseren vil selvfølgelig gjøre susen, noe som bringer meg elegant over til noe man har fått til. Viserne er veldig riktig for denne klokka, og lengden er utsøkt eksemplarisk
DSC02064a.jpg

Det er litt mer fart på baksiden av klokka. Baklokket inneholder en halv roman, og der kan man bl.a finne tallrekka 05 04 94. Jeg satser tungt på at fabrikknummeret er de to første sifrene, noe som i så fall betyr at klokka ble produsert på Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og så skjedde i 1994.
DSC02061a.jpg

Selv om både klokke og baklokk er av det mer firkantete slaget hindrer det ikke vår venn 0231 å sørge for at de ikke så verst perfekt lange viserne beveger seg slik som visere skal bevege seg.
DSC02062a.jpg

Solen er tilbake, og våren går sin gang, men fortsatt er det snø som må smelte i vei før man kan begynne å speide etter sommeren.
DSC02068a.jpg
DSC02070a.jpg
DSC02071a.jpg

Redigert:
Mars 2022

HMT Rachana
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 30mm
Inklusive krone er den 33mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 35mm, og mellom dem er det 20mm

Forrige måned
hadde vi i denne tråden den lettere tvilsomme opplevelsen å kunne beskue en rimelig døv utgave av en dressklokke, så for å rette opp det inntrykket kjører jeg på med nok en dressklokke. Nå er heller ikke denne månedens utgave noe å ta så voldsomt mange bølger av, men den er i hvert fall mange hakk bedre.
DSC02072a.jpg

Siden klokkekassa er den samme som i forrige måned kjører jeg en etterspurt og populær reprise: Hva kan man si on dagens klokkekasse? Tror intetsigende er et rimelig dekkende ord. Jeg synes ikke det er noen elementer som man kan trekke fram som positivt – eller negativt, så da sitter man igjen med noe intetsigende. Men det passer kanskje bra for et dressur?
DSC02075a.jpg
DSC02076a.jpg

Da det gjelder klokkereima er det snakk om akkurat samme type som forrige måned, så det blir mye repriser denne gang. Eneste forskjellen fra sist er fargen. Konklusjonen blir uansett rimelig forutsigbar, nemlig at reima er rimelig bra i forhold til man vanligvis blir tilgodesett med at uoriginal vare fra India.
DSC02073a.jpg

Designen på HMT Siddarth som vi hadde den tvilsomme æren av å hvile øynene på i forrige måned var av det mer fraværende slaget, men denne gang har man klart å tilgodese skiva med en mengde romertall der proporsjonen er helt grei. Kontrasten mellom skive og trykk kunne med hell vært noen hakk bedre, men som vanlig kan man tydeligvis ikke få alt. Heldigvis har dagens klokke samme type visere som sist, og de er både riktig i forhold til klokka samt at de har det med å ha en lengde som man kan gi en og annen tommel opp for.
DSC02077a.jpg

Bortsett fra detaljer som at det som står på dagens baklokk er lettere skeivt samt at det som står øverst er rimelig slitt, er teksten på dagens baklokk helt lik den vi kunne lese oss gjennom forrige måned. Tallrekka 05 04 94 kan oversettes ved at 05 betyr at klokka ble produsert på Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og året så skjedde var 1994.
DSC02074a.jpg

Som vanlig er det ingen overraskelser å finne på fremdriftsfronten, så der vi forventer i finne et urverk av typen 0231 finner vi et urverk av typen 0231.
DSC02078a.jpg

Nok en vårdag med sol i sikte, og nok en vårdag der det fortsatt er snø i sikte, men en uke til bør gjøre susen i forhold til at det ikke lenger blir noe snø i sikte.
DSC02079a.jpg
DSC02081a.jpg
DSC02083a.jpg
DSC02085a.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og netrom71
April 2022

HMT Vinay
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37mm
Inklusive krone er den 40mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 44mm, og mellom dem er det 18mm

Det er allerede siste dagen i april, så det var på håret at jeg rakk å legge ut aprilklokka i april. Det ville sett rimelig teit ut hvis aprilklokka hadde kommet f.eks i mai. Uansett – etter et par måneder med lettere uspenstige dressur er det igjen på tide med litt hverdag at det litt mer slitne slaget – noe som passer bra på en blåmandag som dette.
DSC02089a.jpg

Jeg må innrømme at det nok ett eller flere steder der ute i verden er større fans av klokkekassa enn meg. Sett fra siden, som jeg nå ser jeg burde tatt et bilde av i tillegg til halvprofilene, synes jeg at designen er relativt vellykket, men jeg får ikke helt fot når jeg ser på den forfra. Det er nesten slik at designen er fraværende – man har bare tatt et metallstykke og rundet av hjørnene. Men man har i hvert fall klart å lage noe veldig anderledes i forhold til de klokkekassene vi til nå har kunnet beskue i denne tråden, og det er da noe.
DSC02093a.jpg
DSC02094a.jpg

Denne typen med klokkereim har vi sett mang en gang før, og selv om den foreløpig er litt stiv er den av en helt grei kvalitet med tanke på hvor jeg fikk den fra.
DSC02090a.jpg

Som man kan se er skiva lettere sliten, men som vanlig ser det mye verre ut på oppblåste bilder som dette enn i det virkelige livet. Som den lettere nærsynte og middelaldrende fyren jeg er ser skiva helt grei ut ved vanlig bruk. Som man også kan se er designen på skiva av det aller enkleste slaget. Gullfarget med sort trykk, og det var det. Etter et par dressur der viserne hadde det med å ha riktig lengde, er vi skikkelig tilbake til viserhverdagen der lengden med hell kunne vært mindre korte. Men det er tross alt blåmandag.
DSC02092a.jpg

Igjen kan man beskue et baklokk som ligner veldig mange av de andre baklokkene vi har sett i denne tråden. Tallkoden 04 06 05 er av det litt dumme slaget da alle tallen er et årstall som fungerer, og tallene på ytterkantene kan være fabrikknumre, men jeg satser tungt på at som ofte før er fabrikknummeret først, og 04 peker i så fall ut Tumkurfabrikken i Tumkur Karnataka som den skyldige for at denne klokka har blitt produsert, og hvis jeg satser like tungt på at årstallet er det siste nummeret er året 2005.
DSC02091a.jpg

Nok en gang er det ingen overraskelser å finne under baklokket, og passende nok på en blåmandag som dette er det en litt mer sliten utgave av 0231 som tikker i vei på dagens klokke.
DSC02095a.jpg

Kan opplyse om at det i dag er den første dagens jeg ikke kan skimte snø noe sted. I går var det fortsatt et par små flekker å skimte i skyggen. Vel, nede i veien er det fortsatt noen tonn i en haug etter vinterens brøyting, men ute av syne ute av sinn.
DSC02097a.jpg
DSC02098a.jpg
DSC02099a.jpg

Redigert:
  • Liker
Mai 2022

HMT Bharat
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Tykkelsen er 11mm
Fra remfeste til remfeste er den 38mm, og mellom dem er det 16mm

Titter man ut er det bare å konstatere at det er mai. Hva jeg skal bruke den observasjonen til er mer enn uvisst, men jeg får grunne litt på det ved en passende anledning. For å korte tiden til nevnte anledning, i tillegg til å få nok en klokke ut av en tilsynelatende endeløs kø av klokker som venter på å få sine 15 minutter i denne tråden, passer det utmerket å presentere månedens HMT for mai med tanke på at jeg innledningsvis nevnte at mai er å finne ute. En tanke som slo meg tidligere i dag er at jeg strengt tatt burde gjøre en innsats for å finne ut hva modellnavnene på klokkene betyr siden jeg faktisk vet hva modellnavnet på dagens klokke betyr, men jeg tror det foreløpig får bli med tanken siden det litt for ofte vil kreve en del innsats, dvs spørre en inder. Uansett – Bharat er IndiaHindi.
DSC02103a.jpg

De som orker å scrolle seg gjennom denne tråden vil se at vi ved flere anledninger har sett lignende klokkekasser som den dagens klokke er utstyrt med. Det er ikke den mest spennende kassa der ute, men jeg synes den er helt innenfor. Enkel, nett og ukomplisert.
DSC02108a.jpg
DSC02111a.jpg

Dette blir skikkelig hakk i plata, for dagens klokkereim er av den samme typen som vi kunne hvile øynene på forrige måned. Kvaliteten er helt grei, og som vanlig er den noe stiv – noe som nok lett lar seg masere til dersom man gjør en innsats – noe jeg foreløpig ikke har gjort. Det er verd å merke seg at dagens klokke bare er 16 mm mellom remfestene, og ikke de sedvanlig 18 mm som den store majoriteten av HMT-klokker er utstyrt med.
DSC02105a.jpg

Det opprinnelige bildet jeg tok av skiva var helt ubrukelig, så jeg måtte ta et nytt, men jeg fikk ikke med meg at viserne var i overkant samlet. Nå er heller ikke dette bildet verdig å havne i denne tråden, men som vi har konstatert kjedelig mange ganger i denne tråden kan man tydeligvis ikke få alt her i livet. Da det gjelder designen har dagens skive mer for seg enn det vi vanligvis er tilgodesett med i denne tråden. Jeg vet ikke om tallene er fra en spesifikk font, men jeg tar det litt for gitt at det er det. Konsekvensen er i så fall litt uheldig da snurren på 2-tallet ser litt voldsom ut sammenlignet med de andre tallen. Men på tross av den voldsomme snurren har jeg det med å like dagens skive, og at viserne i tillegg har en lengde som kan kalles passe lange gjør ikke klokka mindre likbar.
DSC02119a.jpg

Dagens baklokk beskues best av de som driver med den friskere enden av yogaøvelser, men vi som ikke driver med den slags klarer å få med oss at dagens tallkode er 05 10 91 selv om man i prosessen risikerer en lei kink i nakken. 05 forteller oss at klokka er produsert i Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og dette skjedde i det over gjennomsnittet spennende året 1991.
DSC02106a.jpg

Ingen spennende yogaøvelser kreves for at man til det fulle skal kunne nyte synet av et velpleid eksemplar av urverket vi kjenner som 0231.
DSC02107a.jpg

Til slutt noen avsluttende bilder fra årets første dag iført kun t-skjorte på den øvre delen av torsoen.
DSC02113a.jpg
DSC02114a.jpg
DSC02117a.jpg

Utrolig variasjon i design, både av kasse, urskiver, navn og siffer! Det er noe av det som gjør hmt-klokker og denne tråden interessant. :)

Det høres ut som det er veldig mange fabrikker som har laget hmt-ur? Har de hatt en aktiv desentraliseringspolitikk?

Det høres ut som det er veldig mange fabrikker som har laget hmt-ur? Har de hatt en aktiv desentraliseringspolitikk?
India har hatt, og har, en voldsom mengde statsbedrifter, i tillegg til hva de forskjellige statene måtte eie, og det er ikke vanskelig å tenke seg at de forskjellige statene vil ha sin del av kaka. Nå var, vel er, ikke HMT bare klokker, men også traktorer (sjekk ut utvalget), kulelagre, offset-presser mm, CNC-maskiner mm, meierimaskiner mm, og sikkert noe mer på toppen. Sidene til HMT er veldig kaotisk, så det er bare å lete. Og sidene er vel ikke akkurat de mest oppdaterte siden man ikke har fjernet klokkene på kartet under, og hvor er meierimaskinene? Vel, for alt jeg vet har meierimaskinene gått samme vei som klokkene.
SitesHMT.jpg

• Liker
Juni 2022

HMT Misuni
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 35,0 mm
Inklusive krone er den 37,5 mm
Tykkelsen er 10,8 mm
Fra remfeste til remfeste er den 43,0 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Oppdaget at man må tilbake til desember i fjor for å finne en D/D-klokke i denne tråden, så da var det bare å finne fram noe passende for en strålende sommerdag som denne. Nå var det ikke helt meningen at klokka skulle komme fra den litt mer øvre delen av kvalitetshylla, men jeg tok den første og beste jeg fant fram. Ikke at jeg har så veldig mange D/D-varianter som står i kø for denne tråden, så man får strengt tatt ta det man får. Siden klokka kom i en moderat feiende flott boks er det rimelig gitt hva som er hovedfokus i det første bildet.
DSC02146a.jpg
DSC02147a.jpg

Selv om jeg har litt vondt for klokker som blir veldig gullaktig har jeg forbausende få problemer med denne. Fravær av gullaktig lenke hjelper veldig på at det hele blir veldig innenfor.
DSC02149a.jpg

Igjen en kasse av det enkle slaget med rene og pene linjer, men man har gjort litt mer flid f.eks ved at remfestene har en mer feiende og flott bue enn vanlig, og at overflaten har to fasetter. Det er fint lite å mislike da det gjelder dagens kasse.
DSC02154a.jpg
DSC02155a.jpg

Som alltid er det hyggelig med en original reim, og akkurat denne typen er helt klart i det øvre sjiktet av reimer med HMT preget inn i læret. En mer enn litt påfallende ting er at den delen av reima med spenna er lettere brukt, i tillegg til at en eller annen form for gnager har spist av reima ved remfestet, mens den andre delen av reima er fullstendig ubrukt. Rare greier.
DSC02152a.jpg

Designen av skiva må vel kunne sies å være av det enkle slaget, men jeg synes den er relativt vellykket. En enkel sirkel innenfor indeksene, og en bråte med minuttmarkører utenfor indeksene, og man er i boks. Dette er vel første klokka i denne tråden med en eller annen form for gotisk skrift. Nå er jeg mildt sagt ingen typegraf, men ser ikke ut til å være noen av de klassiske variantene som Schwabacher, Fraktur, Tekstur eller Rotunda, men en eller annen Blackletter-variant. Denne Old English-varianten ligner voldsomt, men jeg har ingen anelse hva den heter. Til slutt er det bare å konstatere at viserne i god HMT-stil er mindre lange enn det man kunne ønske.
DSC02151a.jpg

Konstruksjonsmessig virker dagens klokke til å være bedre enn veldig mange andre klokker fra HMT, og jeg antar at det skyldes at dette er en nyere modell fra HMT sin side – på tross av at modellen oppstod på 90-tallet. Bare ved å skru av og på baklokket merker man at presisjonen i konstruksjonen er noen hakk bedre enn det man er vant til for brorparten av klokkene. Det samme inntrykket får man da det gjelder hvordan teksten på baklokket ser ut, og man ser lett at 63 01 00 er dagens tallkode. 01 betyr at klokka er laget på en av to fabrikker HMT hadde i Bangalore, og at dette skjedde i det siste året av det andre millenniet - 2000. Og nei, jeg orker ikke en ny runde med diskusjon lik den vi hadde i 1999, men jeg oppfordrer de som er uenige til å lese dette! Nå vil de som er uenige fortsatt kunne påstå at de har rett, men de som følger år angitt med grunntall i denne sammenheng kan ta seg en pille.
DSC02153a.jpg

De som leste seg gjennom setningene om urverket på forrige D/D-klokke i denne tråden fikk slengt i trynet at det er et urverk i 65-serien som skjulte seg bak baklokket. Jeg har brukt noen minutter på å finne ut av dette, men får fullstendig hodepine av det hele. Det kan se ut til at dette urverket heter 6500 eller 6501 - begge brukes av kjennere, mens jeg har vanskelig for å tro at det finnes to forskjellige varianter, så jeg tror 65-serien er det jeg vil bruke inntil videre.
DSC02156a.jpg

DSC02157a.jpg

Heldigvis er det ingen hodepine å spore i de siste bildene der klokka er i sitt rette element.
DSC02158a.jpg
DSC02159a.jpg
DSC02161a.jpg
DSC02162a.jpg

Redigert: