Skjærtorsdag
HMT Rajat
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 36mm
Inklusive krone er den 38mm
Tykkelsen er 12mm
Lug til lug er den 39mm, og mellom dem er det 16mm
Rajat er den klart mest vanlige day/date-modellen til HMT, men er også utrolig vanskelig å finne ut av i forhold til om den er original eller ikke. Modellen var i produksjon i veldig mange år med en mengde varianter da det gjelder urskive og visere. Som alltid er det mye nye skiver å finne på eBay, men det er alltid en bunke klokker jeg ikke er i stand til å si om er original eller ikke, samt at det alltid er en og annen som rimelig sikkert er originale. Det er lenge siden jeg har lagt ut en klokke med skive som er byttet, men i dag er dagen for et gjestespill av det slaget. Heldigvis kompenseres den hendelsen med en original klokke.
Jeg hadde nok en Rajat klokke av den samme uoriginale typen som jeg kjøpte i november, og grunnen til kjøpet var at det stod Citizen på rotoren – og at jeg fikk den rimelig billig. Dagens uoriginale ble kjøpt i desember. Som en illustrasjon på hvor vanskelig dette kan være – jeg la ut Citizen-klokka på HMT-samlerforumet på Fb der jeg lurte på dette med den fremmede rotoren samtidig som jeg skrev at jeg regnet med at skiva ikke var original. Det var flere som mente at klokka var original, men jeg fikk et flott svar fra guruen over alle guruer som slo fast at den ikke var original, samt at den originale rotoren sannsynligvis hadde tatt kvelden og man tok det man hadde nærmest for hånden da den ble byttet. Et morsomt poeng er at en kunnskapsrik brite påpekte det samme som jeg la til grunn for at skiva ikke var original – det er alt for mange av den til salgs på eBay. Volum = fake.
Som man kan se står det 6906 på skiva, men dette stod visstnok aldri på denne varianten av HMT Rajat. Men vanligvis er det ikke så lett som dette å slå fast originaliteten, eller mangelen på sådan. Jeg våger forresten påstanden om at HMT Rajat er den modellen med flest originale klokker for salg til enhver tid, men hodepinen er ofte å finne dem – såfremt skiva ikke er litt sliten, for da er det ofte original vare - om enn ikke alltid. Det skal ikke være lett.
Jeg pleier å søke på modellnavnet på en Fb-gruppe og bruker det som en slags fasit på hva som er riktig, men denne typen skive var ikke å finne. Så jeg la den ut med spørsmål om HMT noen gang hadde laget urskiver med dette mønsteret, og bølgen ble tatt. Er visst en mindre vanlig variant, og at jeg fikk en klokke med rimelig strøken urskive for 111,38 er intet mindre enn et under – noe som kan sies å være passende i disse påsketider. Tilfeldigvis er det en tilsvarende klokke til salgs i skrivende øyeblikk – for 1100 kroner.
To blad av 65-serien. (På tide å fatte seg i korthet hvis man skal klare å komme gjennom denne posten før påsken er omme!)
Lignende type reim har jeg hatt æren av å prøve ved flere tidligere anledninger, og en adekvat beskrivelse av den er som følger: møkkareim!
Lenka er i lengste laget, og etter det jeg kan skjønne blir det litt av en jobb å fjerne noen ledd. Mulig jeg tar feil der, men det orker jeg ikke å finne ut av akkurat nå.
Nevnte samlerforumet på Fb er et fint sted å være. Jeg legger også ut de klokkene der jeg er rimelig sikker på at er originale slik at jeg ikke blir den plagsomme nordmannen som bare legger ut noe når han lurer på dette og hint. Og klokka med rotor fra Citizen ble gitt bort til en av forummedlemmene uten noen form for vederlag, og er nå tilbake i India.