Når det gjelder reperasjoner er det ikke så farlig, den har neppe lengre levetid enn garantitiden uansett... DVD-drive har jeg ikke bruk for, tror jeg har brukt den 1 eller 2 ganger på min MacBook, og det kunne jeg sikkert like gjerne gjort unna på iMacen...
Hva gjør den knotete å skrive på synes du? Den har jo akkurat samme tastaturet som Pro...
Men mener du virkelig at den vil bli merkbart tregere over tid? Dette har jeg ikke hørt om før, er det et kjent problem?
Letthet av reperasjon:
For meg handler det med reperasjon om at jeg ønsker at mine produkter kan services og oppgraderes av meg (eller andre kyndige) så langt det lar seg gjøre. Dermed får en redusert mengden E-avfall og jeg sparer penger på at dataen min virker lenger.
DVD:
Helt enig.
Skriving:
Jeg prøvde den når jeg var vant med min 15'' pro. Den føltes rett og slett tynn og flimsete både på fanget og når den stod på en pult mens jeg skrev. Min helt personlige, uvitenskapelige, observasjon. Dette var en av de første airene, så mulig et eventuelt problem er utbedret også.
Tregere over tid:
Det korte svaret er; ja den blir tregere, og ja det er en kjent problemstilling.
Om du lar vær å fylle harddisken helt opp tar det lenger tid før den blir merkbart tregere enn om du fyller harddisken helt opp.
En -litt- mer teknisk forklaring:
Grunnet til denne tregheten er at en SSD er bygget opp på samme måte som en tradisjonell minnebrikke. Dette gir den veldig høye overføringshastigheter og dataen blir merkbart kjappere.
Problemet ligger i hvordan systemet håndterer slettede data.
Når du på en konvensjonell harddisk sletter en fil gir filsystemet beskjed om at området der denne filen lå lagret nå er tilgjengelig for ny data. Når det er behov for det overskrives dette området slik at den nye filen blir lagret.
For SSD blir dette litt annerledes. For at filen skal slettes fra harddisken og plassen på ny bli tilgjengelig for bruk på "blokkene" denne filen er lagres over nulles ut først. Denne prosessen med at data som slettes nulles vekk fra harddisken kalles TRIM. TRIM funksjonen må bygges inn i filsystemet, og såvidt meg bekjent er windows eneste operativsystemet som helt og holdent støtter dette for øyeblikket.
Now, to the point, om filsystemet i operativsystemet ditt ikke støtter TRIM, alle blokkene på harddisken har blitt skrevet til før, en gang i tiden, og du nå prøver å skrive mer data. Må harddisken for å klare dette gjøre følgende:
Lese blokken - finne ut at denne ikke er i bruk lenger - nullskrive blokken - verifisere nullskrevet blokk - skrive ny data. Dermed er den ikke så kjapp lenger.
Med andre ord, om du gjevnlig, avhengig av bruk, nullskriver hele harddisken og laster inn dataene dine på nytt vil du omgå problemet.. Men det er jo litt tungvindt?
Håper du forstod forklaringen.
Om ikke må du bare spørre så skal jeg prøve å forklare mer/mindre teknisk etter behovet.