MacBook Air vs Pro

Medlem
15. mars 2009
Innlegg
2.253
Sted
Asker
Kort spørsmål til forumets Macbrukere;

Min MacBook er moden for utskiftning, og jeg lurer på om noen er i bestittelse av den nye generasjonen Air?
Hadde egentlig bestemt meg for nye Pro. Men jeg bruker laptop kun til mail, internett og enkel dokumentbehandling og ble litt fristet av tanken på den bittelille maskinen, for jeg synes at en fullsize maskin er litt stor til reising, mens iPaden ikke gjør nytten...

Uansett, noen som har en ny Air og har noen kommentarer, tips eller tilbakemeldinger?
 
Min far hadde samme "dilemma" som deg rett før jul og han endte opp med en macbook air kontra MBP 13" til reiser.
Såvidt jeg husker gikk han for 13" med oppgradert alt så den ble jo noen par tusen dyrere enn en 13" MBP. Det første jeg la merke til da jeg lekte med den var hvor sinnsykt rask den er! Booter opp på ett slikk og ingen ting og programer åpnes før du rekker å tenke over det. Lett er den også. Den veier nesten halvparten av min 15" MBP.
Men så begynte jeg å stusse litt. Det første jeg legger merke til er at den ikke har en CD-drive(eller hva det heter). Litt synd å måtte kjøpe en løs CD-Drive hvis du skal installere programvare du har fra før av. Den har heller ikke Ethernet-ingang noe som vil si at du på punge ut ekstra for en adapter. Ikke det at den koster så mye (rundt 200kr hvis jeg ikke husker helt feil) men det blir mere å drasse på.

Har desverre ikke så mye mer å komme med enn det her, men har sendt en mail til pappa og bedt han om å skrive litt om hva han liker/ikke liker med den osv. Har vel svar iløpet av morgendagen eller onsdag.

Marius

Edit:
Sjekk ut denne review'en her: http://techcrunch.com/2010/10/26/13-inch-macbook-air-review/
 
Har kun MBP selv, men har lekt litt med den nye Air'en og ble ikke veldig imponert. For det første er det de manglene Marius T nevner, men det er noen andre "dårlige" løsninger også. F.eks. er av/på knappen der du er vant til å ha "eject-knappen". Det er også noe feil med designet for min del, med unibodyen rundt skjermen isteden for den sorte blanke flaten som er på MBPen ser skjermen mindre ut, og det kræsjer litt i mine øyne. Den har også kun én USB-port noe som kan være upraktisk..

Det jeg ville gjort (antagelig skal gjøre) er å vente en måned eller to til Apple oppgraderer MBPen så du slipper å rive av deg håret for å ha kjøpt rett før updaten kommer ;) (ref. http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro)
 
Har ikke Air selv, men har en 13" MBP. Meget fornøyd med den, lett og enkel å dra med seg og har god batteritid.

Air har alltid vært veldig.... spesielt for min del.
 
Til slikt bruk høres Air ut som det beste valget. Det er da nok av innganger på denne?
specs_peripheral_11inch_20101020.jpg


Når brukte du sist cdspiller i laptoppen din? Jeg har ikke brukt cdspiller på noen år, og skulle jeg ha behov for å rippe en cd, kan jeg jo gå omveien via en annen maskin. Kjør på med en liten og lett Air..
 
Takk for tilbakemelding så langt, folkens!

Ja, jeg tror at denne vil dekke mitt behov, ellers ville jeg ikke vurdert den. Jeg har en iMac som får de litt tyngre jobbene, så f.eks behov for diskplass og cd/dvdspiller, eller brenner har jeg ikke. Men til sofasurfing har jeg iPad, så den trengs mest til arbeidsmaskin på reiser osv. Med 2 USB og fullt tastatur ser den ut til å klare jobben, men tenkte å høre om noen har sterke innvendinger eller advarsler.

At on/off-knappen er litt rart plassert skal jeg nok klare å leve med;)
 
Se opp for sterke innvendinger og advasler i de kommende linjene.
Har du alt kjøpt, tenkt over det faktum at jeg er inngrodd, gammeldags, fanatisk og appåtil nykonvertert tilbake til windows før du lener deg tilbake med din nye air og gliser fett! :p


Sterke innvendinger og advarsler:
  • Alle komponenter i airen er loddet på hovedkortet. Reperasjon og oppgrading av hardware er enten dyrt eller "umulig". Kanskje ikke så farlig når den er ny, jeg syntes prinsippet med at ting skal gå an å reparere på er viktig..
  • Air er kjapp fordi den har en SSD hardisk. Det kan du få i Pro også. Problemet for begge er at OS X ikke støtter SSD skikkelig enda. Dermed blir SSDen tregere over tid.
  • Air er knotete å skrive på (personlig mening)
  • Air mangler DVD-drive. Ikke at det er så gale, jeg byttet min ut med en ekstra harddisk i proen jeg hadde.
  • Når ble 13'' pro for mye å bære med seg? Den er liten og lett..
  • Air kan ikke levers med matt skjerm. Blank skjerm+dokumentbehandlig på flyplass/møtelokaler med store vindusflater=en kjip opplevelse

Det var vel de jeg kom på i farten. ;)
Jeg hadde, sikkert unødvendig å si, kjøpt en mbp 13''.
 
Når det gjelder reperasjoner er det ikke så farlig, den har neppe lengre levetid enn garantitiden uansett... DVD-drive har jeg ikke bruk for, tror jeg har brukt den 1 eller 2 ganger på min MacBook, og det kunne jeg sikkert like gjerne gjort unna på iMacen...

Hva gjør den knotete å skrive på synes du? Den har jo akkurat samme tastaturet som Pro...

Men mener du virkelig at den vil bli merkbart tregere over tid? Dette har jeg ikke hørt om før, er det et kjent problem?
 
Kjøpte 13" dagen etter lanseringen. Angrer ikke.

Gikk da fra pc m/alt og elsker designet og vekten. Skulle hatt 256 mb men jeg valgte max minne.

Eneste bakdelen er at jeg ikke får brukt den på jobben, vi bruker terminal og det er KUN krypterte pc'er som får kopiere dokumenter til disken, men pytt.

For normal bruk er det mer enn nok krefter.
 
Når det gjelder reperasjoner er det ikke så farlig, den har neppe lengre levetid enn garantitiden uansett... DVD-drive har jeg ikke bruk for, tror jeg har brukt den 1 eller 2 ganger på min MacBook, og det kunne jeg sikkert like gjerne gjort unna på iMacen...

Hva gjør den knotete å skrive på synes du? Den har jo akkurat samme tastaturet som Pro...

Men mener du virkelig at den vil bli merkbart tregere over tid? Dette har jeg ikke hørt om før, er det et kjent problem?

Letthet av reperasjon:
For meg handler det med reperasjon om at jeg ønsker at mine produkter kan services og oppgraderes av meg (eller andre kyndige) så langt det lar seg gjøre. Dermed får en redusert mengden E-avfall og jeg sparer penger på at dataen min virker lenger. ;)

DVD:
Helt enig.

Skriving:
Jeg prøvde den når jeg var vant med min 15'' pro. Den føltes rett og slett tynn og flimsete både på fanget og når den stod på en pult mens jeg skrev. Min helt personlige, uvitenskapelige, observasjon. Dette var en av de første airene, så mulig et eventuelt problem er utbedret også.

Tregere over tid:
Det korte svaret er; ja den blir tregere, og ja det er en kjent problemstilling.
Om du lar vær å fylle harddisken helt opp tar det lenger tid før den blir merkbart tregere enn om du fyller harddisken helt opp.

En -litt- mer teknisk forklaring:
Grunnet til denne tregheten er at en SSD er bygget opp på samme måte som en tradisjonell minnebrikke. Dette gir den veldig høye overføringshastigheter og dataen blir merkbart kjappere.
Problemet ligger i hvordan systemet håndterer slettede data.
Når du på en konvensjonell harddisk sletter en fil gir filsystemet beskjed om at området der denne filen lå lagret nå er tilgjengelig for ny data. Når det er behov for det overskrives dette området slik at den nye filen blir lagret.
For SSD blir dette litt annerledes. For at filen skal slettes fra harddisken og plassen på ny bli tilgjengelig for bruk på "blokkene" denne filen er lagres over nulles ut først. Denne prosessen med at data som slettes nulles vekk fra harddisken kalles TRIM. TRIM funksjonen må bygges inn i filsystemet, og såvidt meg bekjent er windows eneste operativsystemet som helt og holdent støtter dette for øyeblikket.
Now, to the point, om filsystemet i operativsystemet ditt ikke støtter TRIM, alle blokkene på harddisken har blitt skrevet til før, en gang i tiden, og du nå prøver å skrive mer data. Må harddisken for å klare dette gjøre følgende:

Lese blokken - finne ut at denne ikke er i bruk lenger - nullskrive blokken - verifisere nullskrevet blokk - skrive ny data. Dermed er den ikke så kjapp lenger.

Med andre ord, om du gjevnlig, avhengig av bruk, nullskriver hele harddisken og laster inn dataene dine på nytt vil du omgå problemet.. Men det er jo litt tungvindt?

Håper du forstod forklaringen. :p Om ikke må du bare spørre så skal jeg prøve å forklare mer/mindre teknisk etter behovet. ;)
 
Om forklaringen over ble for kompleks kan jeg skyte inn at han har rett i hva han sier.

Air har sine bruksområder, men jeg synes virkelig ikke de knappe 2 kg er for mye som mbp 13" veier.
 
Om du lar vær å fylle harddisken helt opp tar det lenger tid før den blir merkbart tregere enn om du fyller harddisken helt opp.

Har du lest noen rapporter på hvor lang tid vi snakker om her egentlig? Utvikler på MBP 13" som jeg satte en X25 SSD i, og et halvt år etter merker jeg ikke noe ytelsedegradering. Regner med at jeg bytter til en ny og raskere maskin eller ny og raskere disk før jeg merker dårligere ytelse.
 
haha, her er svaret jeg fikk fra pappa. Vet ikke om det er så veldig nyttig..

Marius,
Den er lekker, lett og tynn. Meget bra hvis du er på farten. Veier 1.32 kg. Jeg har den beste utgaven og den funker perfekt for meg og vil kjøpe den igjen.
Pappa
 
Har du lest noen rapporter på hvor lang tid vi snakker om her egentlig? Utvikler på MBP 13" som jeg satte en X25 SSD i, og et halvt år etter merker jeg ikke noe ytelsedegradering. Regner med at jeg bytter til en ny og raskere maskin eller ny og raskere disk før jeg merker dårligere ytelse.

det kommer helt an på mengden data du skriver til disken i forhold til kapasiteten på denne. Fyller du disken 100% akuratt nå vil ytelsen være redusert når du frigjør plassen og begynner å skrive til disken igjen. Om du fortsatt ikke merker en forskjell betyr det at workflowen din ikke har den helt store effekten av hastighetsfortrinnet SSD gir. Det kan f.eks bety at du stort sett leser filer. Som du ser over er det skrivehastighastigheten som er rammet. Med tanke på hvor mye ytelsen reduseres har jeg sett mye forskjellige tall. De værste viser at disken blir godt tregere enn en 5400rpm disk, de beste at den fortsatt er raskere enn en 7200rpm disk. Jeg tror måten disken blir testet på kan være utslagsgivende her. Uten at jeg vet noe som helst sikkert.

Er også verdt å merke seg at mye av testresultatene som ligger ute er foretatt av privatpersoner.
 
Har ikke mac selv. Ser at flere nevner at den blir tregere med tiden, ettersom Hd'en blir fyllt opp. Kan man bare ikke formatere og installere på nytt, slik som pc/win ?
Eller går ikke dette med mac ? :D
 
Hehe, eazy124, ser du ikke gar lest nok til å forstå hva problemstillingen egentlig er. :D

Ved en konvensjonel HD setup har ikke mac problemet med fulle registre spekket med feik som windows fort kan få. Som er problemstillingen du tenker på.
 
Rosup, kan du linke til (seriøse) tidsskrifter som beskriver det du prøver og få frem?

Apple er kjent for å tenke "nytt" og jeg føler meg trygg på at de har kontroll på dette og/eller det faktisk ikke er et relevant problem som jeg forstår Anders's erfaring tilsier.

Selv er jeg så "treig" at jeg ikke merker noe...
 
Dette er bare et problem med SSD-disker i kombinasjon med OS-X, altså ikke med MAC eller OS X generelt.

Mangel på trim-støtte i OS X er i høyeste grad et reellt problem, men som roups nevner fyller jeg nok aldri opp disken tilstrekkelig for å merke det. Dessuten er det sjelden jeg beholder en laptop i langt tid.

Jeg er en tung bruker, så jeg hadde egentlig forventet problemer :) Men det vil likevel være verdt det, oppstart med SSD er så behagelig raskt. Jeg vet ikke hva slags SSD Apple benytter om dagen, men Intels X25 SSD kan jeg anbefale. (Det var det hotteste da jeg installerte for et halvt år siden, mulig noe annet er bedre nå.)

ArthurF: Seriøse tidsskrifter vet jeg ikke, men her er en link om problemet. Konklusjonene varierer dog kraftig.

http://www.bit-tech.net/hardware/apple/2010/07/01/mac-ssd-performance-trim-in-osx/1