Macrobilder

Da prøver jeg med et lite bidrag. Først et oversiktsbilde, litt inspirert av Bullitt:
TBE_8723.jpg


Så noen nærbilder. Noen av de er så nære utsnitt at det blir abstrakt, men de var fine synes jeg. Skarpheten kan bli bedre. Må øve litt mer på det. Det er en utfordring å bruke dette objektivet. Pga brennvidde 200 er fokusområdet minimalt. Samtidig liker det dårlig nedblending forbi 11-13. Når det klaffer er det utrolig skarpt, så her må skills finslipes :)

TBE_8727.jpg


TBE_8727-3.jpg


TBE_8724.jpg


TBE_8727-4.jpg
 

Syntes bildet over oppsummerer mye av hvorfor jeg er klokkeinterresert..

Presisjonen i mønsteret på 24 timer subdialen er fantastisk. Bare se hvordan timeindikatoren på subdialen matcher opp i skillet. Det lille aviket viser hvorfor vi drømmer om en Patek Phillipe! :p
 
Nikon D300. Har mye greier liggende til den. I dette tilfellet var det en micro-nikkor 200 f/4 og et Velbon karbonstativ med Really Right Stuff kulehode.

Har blitt så utrolig lat at jeg sjelden bruker fotoutstyret, og når jeg kommer over gode motiver har jeg det i hvert fall ikke med. Løsningen på det ble å kjøpe en liten Leica kompakt, d-lux 5. Det er den jeg tar de fleste klokkebildene med og den er alltid med meg. Den kan gjøre 90% av det resten av utstyret mitt klarer.
 
Jeg vurderer å kjøpe meg et Leica d-lux 5 om dagen, har du noen cons and pro`s?

For min del synes jeg Leica d-lux 5 blir litt fort dyrt. Jeg havnet på en Panasonic LX5 når jeg kjøpte meg kamera nå og måtte ut med ca 4000 inkl 8 GB brikke. Bortsett fra prisen er det ikke mye som skiller de to men, vil du ha Leica så kjøper du Leica :)
 
lx5 får du vel under 3 lapper om dagen og det er samme kameraet som leicaen bare uten adobe lightroom og med 2 års garanti i steden for 3 års garanti.

Kjenner at jeg ikke hadde betalt 2x så mye for leica logoen når kameraene er identiske ;)
 
Hallo??? Jeg trodde alle klokkomane var estetikk-junkies og hadde et forkvaklet forhold til fornuftig prising :mrgreen:

Valget burde være enkelt:

Panasonic-Lumix-LX5.jpg


leica-d-lux-4.jpg


Bestiller du rette stedene er ikke prisforskjellen all verden, i hvert fall ikke dobbelt så dyrt. Jeg tror menyene er bedre på Leicaen, og kanskje programmeringen av lysmåler osv også er bedre, men i bunn og grunn er det samme kamera, så på ren bang for the buck kjøper du selvsagt Pannyen. Vil du ha noe som gjør deg glad når du bruker det velger du Leicaen.

Jeg vurderer å kjøpe meg et Leica d-lux 5 om dagen, har du noen cons and pro`s?

Ingen cons tror jeg. Ikke i denne størrelsesklassen. Kameraet er helt genialt og har en svært anvendelig og god videofunksjon. Det eneste jeg MÅ til det proffe utstyret for å oppnå er først og fremst mindre fokusområde, f.eks til portretter, og noe mer zoom i begge ender. Oppløsning og skarphet holder minst til A3-bilder. En meget fin egenskap ved d-lux 5 (som avskriver d-lux 4 som et alternativ) er 1x1 formatet. Det er et format jeg bruker ofte, og noe av poenget med et slikt kamera er å ta bilder som du slipper å beskjære og kjøre gjennom lightroom e.l. etterpå.

Kom på en con: Litt rotete og uforståelige menyer, men det gjelder bare i starten. Når du har funnet ut av de så er tilgangen kjapp og grei.
 
Speedy pro

Tok noen bilder av Speedmaster Pro`en min i går, med min nyss ankomne macro linse til mobilen. Ikke forvent rare kvaliteten slik klokken fortjener, dette var bare en liten test :)

IMAG0918.jpg

IMAG0895.jpg

IMAG0919.jpg

IMAG0923.jpg

IMAG0924.jpg

IMAG0939.jpg

IMAG0941.jpg

IMAG0945.jpg

IMAG0881.jpg
 
Kul tråd med masse bra bilder, Bullit imponerer (som vanlig) virkelig ;)
Jeg derimot kan ikke ta bilder, men prøver likevel ;)
Kan ikke komme nærmere med kameraet jeg bruker, ser frem til å få ett nytt i safety award fra jobben :) kanskje det er bedre:confused:
God helg :cool:
P4290007.jpg

P4290012.jpg

P4290015.jpg

P4290017.jpg

P4290018.jpg

P4290019.jpg

P4290020.jpg

P4290023.jpg

P4290027.jpg

P4290028.jpg

P4290029.jpg
 
Her var det mye inspirasjon å hente...

I mangel av en bedre fotomodell var det Orienten (New Mako) som måtte i ilden!

Canon 400D m/ Canon EF-S 60mm F2,8

IMG_0358.jpg


IMG_0342.jpg


IMG_0365.jpg


IMG_0373.jpg


IMG_0369.jpg
 
Da jeg holdt på å ta "familiebilde" til en annen tråd fant jeg tilfeldigvis ut at jeg hadde macro funksjon på kamera mitt.. Har sett alle de utrolig fine macro bildene som ligger her og prøvde meg på noen selv også :D

P7114268.jpg


P7114269.jpg


P7114282.jpg


P7114295.jpg


P7114301.jpg


P7114304.jpg


P7114286.jpg


P7114279.jpg


P7114273.jpg


P7114277.jpg
 
Tenkte bare jeg skulle vise et triks dere kan bruke for å ta ekstreme macro bilder, uten macro objektiv;)......

Ta 2 stk objektiver og sett dem mot hverandre, med linse mot linse...

IMG_1158.jpg


Fest med f.eks gaffatape...

IMG_1160.jpg


Viser her noen bilder jeg tok raskt i dag. Ville dele denne teknikken i kveld, så hadde ikke så god tid. Man kan få langt bedre resultater enn dette.....

IMG_6753.jpg


IMG_8822.jpg


IMG_88321.jpg


IMG_88511.jpg
 
PS: Husk godt lys, lav blender, og zoomen kan man justere ettersom hvor stor brennvidde man ønsker. Og dette er selvsagt ikke en teknikk som egner seg godt utendørs, ettersom linsen står meget utsatt;)