Imponerende, DJM!
Hvordan var det?
Har glemt å svare på denne
Jeg er ikke egentlig noen fan av så veldig fine restauranter som serverer slike langttrekkende menyer med utallige retter, men The French Laundry var i alle fall en svært hyggelig opplevelse.
Jeg betalte ikke av egen lomme, så mitt intrykk må tolkes i lys av det!
Betjeningen var avslappet og hyggelig, lokalet og det øvrige klientellet likeså. Inntrykket var ikke av et stivt og jålete etablissement, tvert imot.
Valget stod mellom en kjøttmeny og en grønnsaksmeny. Jeg var litt tradisjonell og kjedelig og valgte kjøttmenyen. Den inneholdt blant annet biter av ribeye, fisk, deriblant stør, og mye annet godt. Totalt stod tolv retter på menyen, men det ble nok noe mer enn det.
Jeg tror vi satt ved bordet fra kl 21 til 0030, og hadde i prinsippet ikke mye dødtid. Det kom stadig noe nytt på bordet. Sågar den gode loffen vi ble servert til en av rettene ble byttet ut underveis, for å hele tiden svare til kokkens krav om sprøhet, varme og smak
Jeg var sjåfør og drakk ikke vin, et lite offer for meg, da jeg strengt tatt aldri drikker vin. Her gikk jeg sikkert glipp av mye, og nøyde meg med et lite glass champagne før maten og en smak av den første hvitvinen. Når jeg tenker meg om drakk jeg også noen glass av et eller annet mindre kjent belgisk øl.. Hadde nesten glemt at jeg var sjåfør...
Men veiene i USA er jo relativt brede.
Vi var innom flere gode restauranter i Napa Valley. The French Laundry var helt klart den med best mat, men det var utvilsomt mest trivelig og nesten like velsmakende på
Press, en mer uformell og høylytt restaurant i en moderne ombygget låve langs hovedveien i St. Helena. Her smakte det ufattelig godt med en USDA prime aged ribeye, stekt medium rå i vedfyrt ovn.