Mathfjeld gjør ting han ikke har gjort før del 2

Hvordan går det med dette prosjektet?

Om dette uret kjøpes for neste passaround(sånn at flest mulig får klådd litt), så melder jeg meg opp;)

Jeg hentet prosjektet hjem her om dagen. Samtidig som jeg bestilte nye deler ettersom han jeg kjøpte først av ikke leverte.

Tror nok ikke det blir noen pasaround kanidat, men den blir nok med på de gtg jeg kommer på :)

Jeg slenger meg inn i rekken av nesegruse beundrere på dette prosjektet. Jeg er imponert over presisjonsarbeidet og venter spent på fortsettelsen og resultatet :D

Jeg slenger meg inn i rekken av nesegruse beundrere på dette prosjektet. Jeg er imponert over presisjonsarbeidet og venter spent på fortsettelsen og resultatet :D

Tusen takk, hyggelig at du bruker førsteposten din i denne tråden :)

Etter en lang pause har jeg i dag tafset litt på prosjektet igjen. Ble dessverre ingen bilder da det ikke er så synlig det jeg har gjort.

Jeg har "forsket" litt på børsting av kassen, kom fort frem til at jeg ikke hadde det utstyret som trengtes, Endte derfor opp med tre handler på ebay. Så litt fremskritt har vi her heldigvis. Jeg kommer til å kjøre børstet kasse hele veien.

Skille.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en krone? Bare krone med innvendig gjenger som passer på eta 6497 stemmet. Planen var å lage krona selv også, men har verken tid eller utstyret som trengs om dagen.

Om jeg ikke har glemt noe vesentlig så har jeg alle delene som trengs for å fullføre prosjektet (minus krone) på vei i posten.

Hei på deg, Matfjeld! Såpass underholdning hadde jeg ikke trodd jeg skulle få her inne! Dette var veldig morro for en gammel børsemaker! Kjenner meg godt igjen fra yngre år med panneklasking for hvorfor man ikke planla bedre osv :) Du har gått i lære hos bra folk, ikke mange steder folk lærer såpass maskinarbeid i dag! Alfa og Omega for slikt arbeid er oppspenning, oppspenning, oppspenning. Du gjør en bra jobb! Aluminium er såpass mykt at mange oppspenninger fort deformerer om man ikke gjør det rett. At du klarer deg gjennom hele prosjektet uten å måtte skrote deler synes jeg er morro å se! Har du fått fixet hullet der fresen knakk? Selv ville jeg frest ut til 6mm, satt i en plugg på presspassning med en dråpe superlim i bunn, borret og gjenget på nytt og frest de utvendige flatene til slutt. Stort kudos for idè, pågangsmot og gjennomføring! Men du har såpass peiling at jeg anbefaler å gå rett på rustfritt på neste prosjekt! Takk for inspirasjonen, jeg skal hjem og starte maskinparken! :D

Hei på deg, Matfjeld! Såpass underholdning hadde jeg ikke trodd jeg skulle få her inne! Dette var veldig morro for en gammel børsemaker! Kjenner meg godt igjen fra yngre år med panneklasking for hvorfor man ikke planla bedre osv :) Du har gått i lære hos bra folk, ikke mange steder folk lærer såpass maskinarbeid i dag! Alfa og Omega for slikt arbeid er oppspenning, oppspenning, oppspenning. Du gjør en bra jobb! Aluminium er såpass mykt at mange oppspenninger fort deformerer om man ikke gjør det rett. At du klarer deg gjennom hele prosjektet uten å måtte skrote deler synes jeg er morro å se! Har du fått fixet hullet der fresen knakk? Selv ville jeg frest ut til 6mm, satt i en plugg på presspassning med en dråpe superlim i bunn, borret og gjenget på nytt og frest de utvendige flatene til slutt. Stort kudos for idè, pågangsmot og gjennomføring! Men du har såpass peiling at jeg anbefaler å gå rett på rustfritt på neste prosjekt! Takk for inspirasjonen, jeg skal hjem og starte maskinparken! :D

Hei Fossdal.

Hyggelig at tråden og arbeidet mitt faller i smak. Som maskiningeniørstudent er jeg evig takknemlig for at jeg valgte yrkesfag på vgs og fikk muligheten til å lære meg et utrolig morsomt håndverk. Dessverre er det færre og færre som gjør som meg. De fleste i min klasse på skolen kommer enten rett fra vgs almen fag, eller almenfag og så noen år med jobb i mellom. Det gjør nok dessverre litt med kreativiteten og mulighetene en ingeniør ser i en maskinpark.

Jeg har vurdert frem og tilbake om hva jeg skulle gjøre med hullet der den knekte gjengetappen satt. Gjengetappen fikk jeg jo frest vekk med en hardmetall fres på 2 mm. Som naturligvis resulterte i et hull på 2 mm. Jeg tror jeg har kommet frem til en løsning hvor jeg limer en skrue fast i bezelen. Ettersom skruen går klar av hullet er det ikke så farlig at den ikke har funksjonen til en skrue, men at den bare "henger" i hullet.

Neste prosjekt blir helt klart i et mindre "simpelt" materiale. Finnes mye gøy der ute. Kunne egentlig tenkt meg å lage en fattigmanns RM56 i plexiglass.

Dette er garantert ikke mitt siste bygg hvertfall.

Takk for krone-tipset, skal sjekke det ut.

Oppdatering!

Jeg må bare beklage den negative retningen dette prosjektet har tatt, jeg forventet å bli ferdig før skolen begynte igjen. Dette gjorde jeg dessverre ikke, derfor har jeg mindre tilgang til maskiner og jeg har mindre tid til overs.

Men, nå håper jeg at jeg har skjerpet meg nok til å ro dette i land. Jeg har "slitt" litt med en eBay selger som ikke leverte så ventetiden ble lenger enn selv jeg hadde forventet.

I går kom ihvertfall en pakke jeg har ventet på lenge. Skruer.

Dette er A2 M2x6 mm unbrako skruer. Og gjett hva? De passet!

5C0EE7A5-C03F-4506-9083-4B3EC5237998-1225-00000126B6462969.jpg

Perfekt på plass i hullet i bezelen, både med tanke på diameter og høyde.

A013DD4D-3A8F-40F2-B8C1-B29F1145A501-1225-00000126D3E50E6B.jpg

230D9A3C-868A-4920-84A1-6A3C4D4D5421-1225-00000126C8F932DC.jpg

Her har jeg fått den ønske effekten at man skal kunne se skruene inn fra siden. Eneste som mangler nå er polering innvendig i hullene slik at det ikke blir så tåkete.

1CEE4EA1-B4BB-4695-8CC6-B3B0EC33491B-1225-00000126CE71C0BC-1.jpg

BA4828A1-0143-4F17-857E-2AB1A5621245-1225-00000126C22770CD.jpg

Her sammen med tunfisken. (som for øyeblikket er spring bar donor)

E204680C-F385-4569-8D84-91E6FB0D3FC8-1225-00000126D9E55533.jpg

Takk for titten.

Takk for krone-tipset, skal sjekke det ut.

Oppdatering!

Jeg må bare beklage den negative retningen dette prosjektet har tatt, jeg forventet å bli ferdig før skolen begynte igjen. Dette gjorde jeg dessverre ikke, derfor har jeg mindre tilgang til maskiner og jeg har mindre tid til overs.

Men, nå håper jeg at jeg har skjerpet meg nok til å ro dette i land. Jeg har "slitt" litt med en eBay selger som ikke leverte så ventetiden ble lenger enn selv jeg hadde forventet.

I går kom ihvertfall en pakke jeg har ventet på lenge. Skruer.

Dette er A2 M2x6 mm unbrako skruer. Og gjett hva? De passet!

5C0EE7A5-C03F-4506-9083-4B3EC5237998-1225-00000126B6462969.jpg

Perfekt på plass i hullet i bezelen, både med tanke på diameter og høyde.

A013DD4D-3A8F-40F2-B8C1-B29F1145A501-1225-00000126D3E50E6B.jpg

230D9A3C-868A-4920-84A1-6A3C4D4D5421-1225-00000126C8F932DC.jpg

Her har jeg fått den ønske effekten at man skal kunne se skruene inn fra siden. Eneste som mangler nå er polering innvendig i hullene slik at det ikke blir så tåkete.

1CEE4EA1-B4BB-4695-8CC6-B3B0EC33491B-1225-00000126CE71C0BC-1.jpg

BA4828A1-0143-4F17-857E-2AB1A5621245-1225-00000126C22770CD.jpg

Her sammen med tunfisken. (som for øyeblikket er spring bar donor)

E204680C-F385-4569-8D84-91E6FB0D3FC8-1225-00000126D9E55533.jpg

Takk for titten.

Utrolig flott dette her. En virkelig beater. Du kan foresten begynne å bygge "kasser" til folk slik at de endelig kan gå med urene sine utendørs. Inni en slik rugg ligger det meste trygt. Tar av meg hatten.

Utrolig flott dette her. En virkelig beater. Du kan foresten begynne å bygge "kasser" til folk slik at de endelig kan gå med urene sine utendørs. Inni en slik rugg ligger det meste trygt. Tar av meg hatten.

Takk for det. Det blir en rugg av dimensjoner.

Dessverre er det et firma som i ganske mange år har lagd en ganske vellykket kasse etter inspirasjon av det du nevner. Tror de heter Rolex. Det er jo grunnen til at oyster kassene heter oyster. Da klokkene ikke var vanntette lagde de en vanntett kasse som man la klokken i.

Dette er det råeste jeg har sett her inne... Er grønn av misunnelse over kunnskapene samt evnene du har til å gjennomføre et slikt prosjekt. Respekt. :)

Har brukt morgenen til å lese hele tråden, utrolig artig (og godt dokumentert) prosjekt. Hvis vi engang får et "Tidssonen Classics" underforum hører denne hjemme på topp. Spent på det ferdige resultatet! :)

Takk igjen for hyggelige ord folkens! Betyr masse!

Etter en langhelg på fjellet kom jeg hjem til tre pakker i posten. Sandpapir (grid 2k, 2,5k og 3k), visere, stem og baretter.

Sandpapiret skal brukes for å fjerne det som er igjen av oppspenningsmerker på kassen, visere er jo visere. Stemmet trenger jeg egentlig ikke, men det er greit å ha et til overs ettersom jeg må kappe det orginale, og det kan jo gå så som så.

Her er bildet av de nye viserne liggende på den ene skiven. Synes resultatet ble mye bedre enn med de sorte viseren.

25754388-1B7A-490A-B19E-547F3BDC6DC5-795-0000005A052F3C66.jpg