Mathfjeld`s samling (09.07.10)

Mye har skjedd siden sist jeg var inne på denne tråden, har dessverre ikke hatt tid/ork til å presenterer mitt nyeste i denne tråden ennå, Panerai 197. Mange har sikkert sett unboxing tråden, så dere vet hva det er snakk om.

Har fått mange positvie tilbakemeldinger om klokken, men en ting som går igjen er at mange synes remmen er litt tacky. Selv synes jeg den var veldig fin, men svak som jeg er fulgte jeg flokken og løp gråtende til Bjerke og bestilte meg en ny rem. I dag fikk jeg sms (fra den søte jenta bak kassen regner jeg med) om at remmen var kommet. Kun to uker etter at jeg bestilte den. Jeg løp innom rett før stengetid og plukket den opp. Hadde dessverre ikke klokken med meg, så jeg satset på å bytte rem selv.

Kom hjem med remmen i sekken og klar for å bytte sko på klokken, fisker frem klokke-verktøyet og setter igang... Helt til jeg ikke har en smal nok skrutrekker... Nedtur... :( Løper til nærmeste urmaker, som har steng for dagen pga. sykdom. Går gråtende hjem igjen, setter fra meg klokken da jeg kommer på, det følger jo med en skrutrekker nettopp for rembytte! Tada! Mye tekst lite bilder sorry...

Med orginal rem
CIMG1129-1.jpg

Med ny rem
CIMG1136.jpg

CIMG1137.jpg

Bildene yter dessverre ikke remmen rettferdighet, den er sykt mye kulere enn på bildene. Sort Orginal Panerai rem med sort stitching(?). Jeg synes klokken ble sykt mye kulere, så jeg er veldig fornøyd! Heldigvis, så slipper jeg å bytt tilbake med det første, for jeg var ganske svett når jeg sitter med en skarp skrutrekker mot en blankpolert kasse av gull.

Grattis med nytt tilbehør, Mathfjeld!
Godt valg av rem.
Jeg supplererer - der det er mulig - alltid med sort rem.
Brunt er classy det, for all del - men sort er for meg litt hakket mer "nice, clean and mean".
Og som du også sier; - den sorte fremhever urets look og detaljer på en veldig annerledes måte.

Tenker det går en stund til du skifter rem nå.....;)

Nice, ble pent det der. Men synes ikke den gamle remmen var spesielt gal heller på bildene jeg har sett :).

Men koselig med noe å bytte på da!

Nice. :D
Skjønner ikke helt hva som var tacky med den gamle reima, men grattis med ny uansett.

Grattis med nytt tilbehør, Mathfjeld!
Godt valg av rem.
Jeg supplererer - der det er mulig - alltid med sort rem.
Brunt er classy det, for all del - men sort er for meg litt hakket mer "nice, clean and mean".
Og som du også sier; - den sorte fremhever urets look og detaljer på en veldig annerledes måte.

Tenker det går en stund til du skifter rem nå.....;)

Takk takk, det ble en helt annen klokke med den nye remmen. På godt og vondt, på en måte liker jeg kontrasten mot rosè kasse, men det fremhever veldig godt at det er en gullklokke jeg har på armen. Ettersom ingen andre smykker er tillatt må man få unne seg litt bling:)

Var på tide synes jeg:D Dritkul rem!
Ja, jeg husker godt hvordan dere mobbet meg på NURK. Takk:)

Nice, ble pent det der. Men synes ikke den gamle remmen var spesielt gal heller på bildene jeg har sett :).

Men koselig med noe å bytte på da!
Den var absolutt ikke gale den heller, men denne gir klokken et litt kulere look.

Nice. :D
Skjønner ikke helt hva som var tacky med den gamle reima, men grattis med ny uansett.
Tacky var kanskje litt feil ord, men klokken ble så snill med den lyse remmen. Nå er den bare kul:) Og det kan jeg like.

Dessverre ble det på bildene stor kontrast mellom skiven og remmen, det er det ikke i virkligheten, skiven virker mye mørkere irl.

Synest heller ikke den gamle reima så spesiellt ukul ut, men den nye er det i alle fall ingen ting å si på!!
Av erfaring vet jeg at det uansett er litt befriende å ha litt flere sko å bytte på.

Og sikker på at reima og ikke minst klokka har svært mye mer kvaliteter enn det Casio-kameraet ditt klarer å yte de. Bullit skulle fått hatt seg en runde med denne ;)

Som lovt kommer noen ord om mitt siste innkjøp, Rolex 5513 meters first fra 1967.
I likhet med regler er også planer lagd for å brytes, jeg har lenge hvert på jakt etter en IWC Big Pilot, sparingen var i gang og pengene begynte å nærme seg hvertfall en halv BP når jeg snublet over en tråd på VRF. En hyggelig amerikaner ved navn Jean hadde funnet frem sin 5513 fra skuffen hvor den har ligget siden starten av 80-årene, han spurte kloke mennesker om hva en restaurering ville koste, det kom inn mange svar. Felles for de alle var at en restaurering for koster 2000 USD om du skal ha ny meters first skive, visere, service av urverk osv. Jeg så mitt snitt i å sende Jean en mail på min ufattelig dårlig engelsk og spørre om han kunne tenke seg å selge klokken i den stand den var i dag, Jean svarte høflig at; joda, han kunne tenke seg å selge klokken. Bra tenkte jeg, dette kan bli en rask handel… Det ble det ikke, Jean var nemlig en kar som likte å gjøre ting etter alle kunstens regler, her skulle priser fra alle fraktselskap innhentes, tredjeparts forsikringer skulle skaffes og pengene skulle naturligvis inn på konto. Det tok litt over to måneder fra jeg tok kontakt til betaling kunne gjennomføres, etter at penge var fremme tok det ennå en uke før klokken var meg i hende.

Jean var som sagt en mann etter boken og ville ikke gi meg sporingsnummeret på pakken ettersom det ikke var tillatt av ParcelPro som fungerte som tredjeparts forsikring. Dette gjorde naturligvis alt litt mer skummelt, men klokken dukket heldigvis opp. Og flaks er det, Fedex gjorde det virkelig stort da de valgte og levere pakken til resepsjonen på skolen selv om jeg ringte hvertfall to ganger og ba de bekrefte at de skulle ringe før pakken ble utlevert. Jeg fikk en telefon, men det var ikke fra Fedex, Christian i resepsjonen sa han hadde en pakke til meg. Pakken ble som sagt utlevert på skolen, siden jeg ikke klarte å vente ble den pakket opp til himling med øyne og oppgitthet fra klassekamerater.

De fleste har nok sett bilder av klokken, men får legge inn noen for å holde dere våkne
83a8a617.jpg

Her er klokken på en Oysterlenke fra min 14060. Den orginale lenken trenger litt stell.

P1010608.jpg

Selv om det er kjedelig ”å elske med plastikk” kan jeg virkelig elske litt plastikk.

Klokken ble kjøpt av Jean sommeren 1967 da Submariner var den eneste klokken han kunne bruke når han dykket. Klokken var med på ca. 100 dykk før den fant seg en lun skuff. Jean er ikke bare en omstendig mann, men også en mann med et øye for det orginale. Klokken har hatt service hos RSC tre ganger gjennom sin levetid sist i starten av 1980 årene. Ti år senere ble klokken plukket frem fra skuffen og Jean leverte den til RSC for et prisoverslag samt hva en service ville innebære, han fikk da vite at om de tok en service ville de bytte skive, visere, plexi, krone osv. Dette var naturligvis uaktuelt og klokken forsvant ned i skuffen igjen.

Jeg lover herved å gi klokken et godt og lagt liv i min klokkeboks, er ikke sikkert jeg klarer å holde på den i 45 år som Jean gjorde, men jeg skal gjøre mitt beste.

Under følger noen sitater fra selger som gleder en lykkelig 5513 eier.

At the time of original purchase, the Rolex Submariner was the only really waterproof watch on he market. All other brands that I purchased were leaking.

I obtained a servicing quote from RSC Toronto and I declined it.
RCS had in mind to change the dial and hands without any respect to proper period of the replacement parts.

The submariner 5513 worked flawlessly for all dives.

The watch was rarely worn and normally kept in a safe at room temperature, until recently.

Flere bilder vil følge når tiden tillater det. (Ja, ny tube med Polywatch er på vei i posten)

Atter en gang... Nice watch. Og forresten, kjøpte en tube polywatch hos ossur s i tordenskjoldsgate for noen uker siden. Så det stoffet finnes her i landet også hvis noen trenger varen raskt...

Damn, en en eiers Sub fra 1967! Herlig historie, bra at den havnet hos en ekte quad WIS. Dette er en solskinnshistorie:cool:

PS: Min siste tube Polywatch kjøpte jeg på Claes Ohlson

Igjen, gratulerer! Dette uret har litt av en historie, og det er bra det endelig kommer i bruk igjen.

6d7fc515.jpg

Etter en kjapp tur på Clash fant jeg "polywatch".
Klokken ble herlig med polert plexi, lurer på hva jeg skal gjøre med sekundviseren, finne en ny eller "relume".

Forslag?

Spørs om ikke klokken skulle vært en tur hos Bob Ridley før den ble sendt til deg. En av vintageverdens mest anerkjente Rolexskruere iirc. Dessverre kan du ikke sende den til ham nå.

Hva har skjedd med skiven egentlig? Har det vært fukt i klokken?

Tør ikke råde deg om hva du skal gjøre, men kanskje Frodo kan gi den noen pointers til hvor han hadde service på sin MilSub? Tidemann?

Lukka te :cool:

Spørs om ikke klokken skulle vært en tur hos Bob Ridley før den ble sendt til deg. En av vintageverdens mest anerkjente Rolexskruere iirc. Dessverre kan du ikke sende den til ham nå.

Hva har skjedd med skiven egentlig? Har det vært fukt i klokken?

Tør ikke råde deg om hva du skal gjøre, men kanskje Frodo kan gi den noen pointers til hvor han hadde service på sin MilSub? Tidemann?

Lukka te :cool:

Joda, Bob hadde nok hatt mye han kunne ha gjort med klokken, men jeg føler ikke at klokken trenger en restaurering av hans kaliber, selvom bildene kanskje tilsier at den burde hatt det.

Planene for klokken er å fikse opp lenken og ta er service på urverket, om jeg finner en sliten sekundviser kanskje jeg kjøper det.

Etter urverket å bedømme så har det nok ikke vært fuktighet i klokken, men når man ser på skiven kan man jo absolutt få det inntrykket. Plexiglasset har dessverre en ganske stor sprekk klokken 11, så det kan jo hende at det har trukket inn litt fuktighet.

Ja det kan tenkes om den har vært i et miljø med temperaturforandringer (=fukt). Med nytt pleksi og evt sekundviser og rens av urverk og nye pakninger har du det du trenger. Fet klokke :cool:
Og så fra fødselsåret også da.

Til din bestefar ;)