Grønnskolling
Ny her på sonen, snublet over dette eminente forumet da jeg skulle sjekke om min fars vintage Omega Geneve ur var verdt å koste på en service. Askeland i Kristiansand antydet 3-4000, jeg syntes umiddelbart det hørtes veldig dyrt ut men skjønner jo etter noe lesning her at et automatisk ur trenger service år om annet. Klokken er fra ca 1976, aner ikke om det har vært servet tidligere. Min far klaget på at det ikke holdt tiden, var derfor spørsmålet om service kom på banen. Etter å ha brukt uret selv en ukes tid kom jeg til at det går perfekt men at min far på sine gamle dager er blitt så stillesittende at klokken ikke trekkes skikkelig opp, og derfor går feil. klokken er i gull double (antar jeg siden den har stål baklokk) og er en honnør gave til min fra fra hans arbeidsgiver gjennom en mannsalder, selvsagt med passende inskripsjon på baklokket. Er derfor vel verdt å ta vare på.
Jeg er en voksen kar fra Kristiansand, for så vidt alltid vært besnæret av flotte klokker (mye windowshopping opp i gjennom årene) men aldri latt lystene ta overhånd. Etter noen ukers lesning her så ser jeg jo at jeg har gått glipp av mye……
Har holdt meg til quarts ur frem til nå men inspirert av sonen så har jeg nettopp mottatt mitt første automatiske ur. Ikke så mye å skryte av, jeg starter meget forsiktig med en Seiko 5 Sport Khaki. Og har underveis fra Russland (tar laaang tid) mitt andre mekaniske ur, en enda rimeligere Vostok Scuba Dude.
Det tredje uret kan kanskje bli en Hamilton, jeg må si jeg liker designet på mange av modellene. Og det vil jo være et skritt opp i kvalitet. Men lurer litt på dette med ”limited edition”, jo mer jeg googler og leser jo flere såkalte limited edition modeller ser det ut til at Hamilton har gitt ut. For eksempel denne
Khaki X-Fuel Auto Chronograph,
eller denne
Hamilton Aqua Riva
Er det ”greit” med slike limited edition modeller eller blir det ansett som litt vel kommersielt? Bør man holde seg til ”standard editions” som er produsert over flere år?
For en som meg som er ny i ”klokkeverdenen” så ser man jo fort at det selvsagt finnes en egen jargong her inne, hadde vært veldig ok om noen kunne laget en ordbok over de mange forkortelser som brukes, feks WIS, AD osv, osv.. En rask innføring i de ulike begreper og faguttrykk rundt en klokkes bestanddeler og funksjon hadde vært veldig nyttig. Anyone? Evt. link?
Kommer nok til å tilbringe altfor mange timer her inne utover høsten…..