Vel, så står jeg her igjen: må ut å kjøpe bil. Noen var borte i den ene bilen vår. Ikke mye så det ut som i mine øyne, men bilen ble kondemnert. Etter et runde "forhandlinger" med forsikringsselskapet så følte jeg at jeg kom rimelig bra ut av dette til slutt. Summen jeg fikk utbetalt var helt i øvre sjiktet når jeg sjekket med Finn.no
Men, det betyr også at jeg må til med noe av det jeg hater meste etter å fjerne ugress: handle bil.
Merkelig hvordan det er blitt med årene. Jo eldre jeg har blitt, jo mindre bryr jeg meg om bil. Faktisk synes jeg hele bil-greien er et irritasjonsmoment. Jeg vil bare fra A til B tryggest og billigst mulig.
(Hadde det vært MC derimot
Har siden jeg var 18 år stort sett hatt 1-4 Harley og Ducati stående (var innom Racing en stund, men det har jeg vokst fra )).
Interessen var jo større når jeg var yngre og jeg har gått gjennom klassikere som Ascona og Manta via flere BMW'er, Mercedes, Audi, Porsche, Golf, Volvo og mye jeg ikke husker til der hvor jeg står i dag med en elbil og et vrak som må byttes.
Opprinnelig var tanken min at neste bil skulle bli en pickup. En stor del av fritiden min bruker jeg utenfor asfalt med skyting, jakt, fjellturer og annen moro. I fjor klarte jeg rive av bunnplata og mye annet snacks under bilen som beløpet seg til 18k å fikse.
I tillegg ligger huset vårt oppe i en bakke med det som er nær en 180 graders bakke i bunnen som gjør at du mister farten, og mang en vinterdag har vi måtte la bilene stå igjen i bunnen av bakken.
Så jeg var klar for at nå skal jeg ha bakkeklaring. Hvert fall litt mer enn før.
Men pickup blir det ikke. Kona brukte veto-kortet sitt. Ikke pokker om hun skulle bli sett i en pickup eller kjør en, og ikke engang skulle vi ha noe slik styggedom parkert foran huset. Folk ville jo tro at vi var rednecks eller bygdebønder
Så da blir en eller annen type "SUV" et kompromiss. Jeg har hatt X5 og Q7 før og er forbi det stadiet hvor jeg gidder å legge så mye penger i bil. Og noe gammel mekke-prosjekt er uaktuelt.
Så jeg havner på en eller annen Japansk bil.
Har en god bekjent som er bilekspert. Ja, han er faktisk bilekspert. Av typen som blir invitert av forhandlere og produsenter for å kjøre biler på isen på Geilo eller bane i Tyskland. Rally har han også drevet med. Helt sikkert noen som kan mer enn han, men ikke som jeg kjenner.
Han var kjapt ute med å ekskludere Mazda, Mitsubishi og VW.
Etter litt om og men stod vi igjen med litt forskjellig Toyota, Honda og Subaru.
Etter mye testing og kjøring denne uken så tror jeg at jeg havner på en Subaru Forester.
Jeg har også observert at de kjenner som kjører Subaru kjøper de om igjen og om igjen. Et godt tegn?
Noen klokkefolk med erfaring med Foresteren?