Den eneste aktuelle BMW'en er K1600GTL, men for meg er den ikke verd mellomlegget selv om den både har flere hk, et litt høyere dreimoment og ellers er det råeste som finnes av tursykler på markedet i dag. Men BMW er en sportstourer, uansett hva BMW måtte velge å kalle den.
Jeg har vurdert den, men har i alle fall kommet opp med noen unnskyldninger for å beholde GL'en inntil det kommer en ny:
1. Veldig fornøyd med GL1800
2. BMW inkl nødvendig utstyr koster bortimot 400k - det er mange fine klokker det...
3. Passasjerkomforten er ikke den samme som på GL1800 - ikke så rart egentlig, da GTL er mer sportstourer.
4. Kjerringa og jeg liker ikke så godt designen på den - når toppboksen er montert, vel og merke. Ellers er den fin.
5. Litt høy setehøyde i kombinasjon med høyere tyngdepunkt passer ikke mine korte ben.
osv..
Økonomien styrer uansett en del av det - det får være grenser for hvor mye vi skal bruke på en hektisk sommersesong. GTL er en fantastisk sykkel, den beste tursykkelen på markedet inntil Honda kommer med en ny GL
GTL er spekket med elektronikk og har fantastiske kjøreegenskaper, den er rask, den har alt...
Bildekk bak gjelder sykkel uten sidevogn. Uavhengig av alle advarsler og alle motforestillinger jeg har møtt skal det prøves i sommer. Av helt naturlige årsaker vil de fleste si at dette er galskap. Det samme gjorde jeg. Men de fleste har heller ikke satt seg inn i hvordan dette fungerer på en stor tursykkel. Det er ikke kjøring på bane vi snakker om, men rask og effektiv landeveiskjøring. Jeg gjør et forsøk og finner jeg meg ikke til rette etter et par mil bytter jeg til mc-dekk.
Sjekk denne linken:
http://gl1800riders.com/forums/forumdisplay.php?f=31&daysprune=-1&order=asc&sort=title
Minuteman, soon to be a Darksider