Min garasje er fylt med...

"Krengebil" er uttrykket jeg pleier bruke når de suser bedagelig forbi mens jeg står i veikanten og prøver å få følelsen tilbake i de Guzzi-vibrasjonsskade fingrene mine. Fin sykkel ;)
 
er det ikke kjøre og hviletid på sånne kjøretøy da ;) Tok den vitsen på en kolega, som har en gullvinge, og han snøfta bare. Men lekker sykkel.
Min garasje er kun fylt med drømmer den. Eller egentlig er det vell garasjen jeg drømmer om:(
 
Hviletid burde være påbudt på denne type mc. Det finnes ingen annen mc som kan kjøres så langt som en GW uten andre pauser enn bensinfyllinger. Og passasjerkomforten er høyere enn på alt annet, også de feteste Harleyer. Det er ikke uvanlig at passasjeren sovner, selv i friskt tempo.

Jeg kjøpte GW'n for kjerringas skyld og jeg må innrømme at jeg var noe skeptisk til svingegenskapene. Den skepsisen ble gjort grundig til skamme. Sykkelen er utrolig lettkjørt, både i lav og høy hastighet, og akselavstanden til tross, den tar svingene så gnistregn og fothvilere spruter. Det finnes ikke pysekanter igjen på hverken fordekk eller bakdekk. Tyngdepunktet er så lavt at den faktisk er enklere å manøvrere i sakte bytrafikk enn alt annet jeg tidligere har hatt.

Nå er det tid for å bytte bakdekk og denne gangen skal det monteres et bildekk dimensjon 195/55-16 RF. Dette er det tusenvis av amerikanere som gjør og jeg har et par "kompiser" på det internasjonale GW-forumet som forsikrer meg om at forbruket av fothvilere kommer til å bestå selv om jeg monterer bildekk. Bildekk er kun aktuelt bak. Et par av fordelene med bildekk er kostnaden pr km og veigrepet på våt asfalt.

GL1800, som den egentlig heter, har en 1,8 liter boksersekser (flat six), den har ikke mer enn 118 hk, men dreimomentet på ca 170nm bidrar til et bra drag. 0-100 går unna på kortere tid enn med Porsche Turbo, uansett modell, og opp til ca 160 km/t går det både raskt og uanstrengt. 200 km/t er maksfart, men en fin marsjfart er 140 km/t - der det er veier og fartsgrenser til dette. Forbikjøringer er lett som en plett.

Anbefaler alle en prøvetur på noen mil. Dere vil ikke bli skuffet, men overrasket.
 
Hviletid burde være påbudt på denne type mc. Det finnes ingen annen mc som kan kjøres så langt som en GW uten andre pauser enn bensinfyllinger. Og passasjerkomforten er høyere enn på alt annet, også de feteste Harleyer. Det er ikke uvanlig at passasjeren sovner, selv i friskt tempo.

Jeg kjøpte GW'n for kjerringas skyld og jeg må innrømme at jeg var noe skeptisk til svingegenskapene. Den skepsisen ble gjort grundig til skamme. Sykkelen er utrolig lettkjørt, både i lav og høy hastighet, og akselavstanden til tross, den tar svingene så gnistregn og fothvilere spruter. Det finnes ikke pysekanter igjen på hverken fordekk eller bakdekk. Tyngdepunktet er så lavt at den faktisk er enklere å manøvrere i sakte bytrafikk enn alt annet jeg tidligere har hatt.

Nå er det tid for å bytte bakdekk og denne gangen skal det monteres et bildekk dimensjon 195/55-16 RF. Dette er det tusenvis av amerikanere som gjør og jeg har et par "kompiser" på det internasjonale GW-forumet som forsikrer meg om at forbruket av fothvilere kommer til å bestå selv om jeg monterer bildekk. Bildekk er kun aktuelt bak. Et par av fordelene med bildekk er kostnaden pr km og veigrepet på våt asfalt.

GL1800, som den egentlig heter, har en 1,8 liter boksersekser (flat six), den har ikke mer enn 118 hk, men dreimomentet på ca 170nm bidrar til et bra drag. 0-100 går unna på kortere tid enn med Porsche Turbo, uansett modell, og opp til ca 160 km/t går det både raskt og uanstrengt. 200 km/t er maksfart, men en fin marsjfart er 140 km/t - der det er veier og fartsgrenser til dette. Forbikjøringer er lett som en plett.

Anbefaler alle en prøvetur på noen mil. Dere vil ikke bli skuffet, men overrasket.


At GW er noe av det mest behagelige som går på 2 hjul er det vel liten tvil om!
Når det er sagt vil jeg jo anbefale prøvekjøring av en større BMW hvor du får både mye mere hk og høyere dreimoment, samt ellers en hel del nyttig og moderne utstyr og lavere vekt.
BMW`n er også utrolig behagelig, lettkjørt og fremstår som en mer moderne MC!
Hvordan passasjerkomfort er på GW kontra f.eks. K1600GTL vet jeg ikke, har lite erfaring med baksete og kona kjører selv.

Hvis du vurderer bildekk bak så håper jeg du snakker om GW med sidevogn?
Et bildekk har en helt annen konstruksjon/profil enn et dekk for MC og er jo totalt uegnet! (Livsfarlig!)

Uansett: GW er et glimrende tourer-valg og noe av det aller beste som ruller på 2 hjul, men det finnes alternativer, selvom Harley IMO ikke er en av dem!
 
Den eneste aktuelle BMW'en er K1600GTL, men for meg er den ikke verd mellomlegget selv om den både har flere hk, et litt høyere dreimoment og ellers er det råeste som finnes av tursykler på markedet i dag. Men BMW er en sportstourer, uansett hva BMW måtte velge å kalle den.

Jeg har vurdert den, men har i alle fall kommet opp med noen unnskyldninger for å beholde GL'en inntil det kommer en ny:
1. Veldig fornøyd med GL1800
2. BMW inkl nødvendig utstyr koster bortimot 400k - det er mange fine klokker det...
3. Passasjerkomforten er ikke den samme som på GL1800 - ikke så rart egentlig, da GTL er mer sportstourer.
4. Kjerringa og jeg liker ikke så godt designen på den - når toppboksen er montert, vel og merke. Ellers er den fin.
5. Litt høy setehøyde i kombinasjon med høyere tyngdepunkt passer ikke mine korte ben.
osv..
Økonomien styrer uansett en del av det - det får være grenser for hvor mye vi skal bruke på en hektisk sommersesong. GTL er en fantastisk sykkel, den beste tursykkelen på markedet inntil Honda kommer med en ny GL :D GTL er spekket med elektronikk og har fantastiske kjøreegenskaper, den er rask, den har alt...

Bildekk bak gjelder sykkel uten sidevogn. Uavhengig av alle advarsler og alle motforestillinger jeg har møtt skal det prøves i sommer. Av helt naturlige årsaker vil de fleste si at dette er galskap. Det samme gjorde jeg. Men de fleste har heller ikke satt seg inn i hvordan dette fungerer på en stor tursykkel. Det er ikke kjøring på bane vi snakker om, men rask og effektiv landeveiskjøring. Jeg gjør et forsøk og finner jeg meg ikke til rette etter et par mil bytter jeg til mc-dekk.

Sjekk denne linken:
http://gl1800riders.com/forums/forumdisplay.php?f=31&daysprune=-1&order=asc&sort=title

Minuteman, soon to be a Darksider :cool:
 
Er svært spent på dine erfaringer med bildekk bak. Personlig ville jeg nok aldri forsøkt det selv.. Men så er jeg mer en sport tourer type. ;)
 
Jeg er enig med naboen. :p

Sånn umiddelbart så tenker jeg at det er et stort skille på motorveikjøring, lange rettstrek etc og aktiv kjøring på ville vestlandsveier.

Til førstnevnte kan jeg se det fungere, til sistnevnte ville jeg aldri -nesten uansett- forsøkt selv.
 
Jeg ville aldri forsøkt dette på en annen type sykkel, bortsett fra de største HD-tourerne/cruiserne. Ferdig lastet til tur har vi en "match-vekt" på 0,6 tonn :mrgreen:

Takler ikke dekket aktiv kjøring på svingete vestlandsveier er det heller ikke noe for meg. Det er på slike veier jeg liker meg. Og som vår venn i linken sier, det er på sånne veier vi ofrer fothvilere og gnistregn til veigudene :D

Men, og det er stort men, jeg har ikke prøvd dette ennå. Jeg kommer med tilbakemeldinger om noen uker.
 
Satte inn feil link i forrige innlegg - dvs det ble litt vanskeligere å finne dette:

http://lifeisaroad.com/stories/2004/10/27/theDarkSide.html

Ja...., jeg hadde ikke turt.
Kan skjønne at de kan gjøre dette i land med snorrette veier.
På Norske landeveier er jeg mer enn skeptisk og som du selv nevner ligner det galskap for meg.
Med tanke på, sitat: "den tar svingene så gnistregn og fothvilere spruter" hadde jeg aldri tatt sjansen!
Et MC dekk er jo laget slik at anleggsflaten/grepet blir større/bedre når du legger deg over i svingene.
Hva skjer hvis du legger deg over med et bildekk?
Jo, anleggsflate og grep blir minimalt + du er da på en del av dekket som ikke egentlig er beregnet å kjøre på.
Sving på våt asfalt vil jo være livsfarlig, synes jo dette sier seg selv IMO.

Når det gjelder min anbefaling av BMW så tenker jeg jo mest på eventuelle kjøpere av ny touring- MC som en anbefaling.
At ikke du vil bytte ut ditt "glis" skjønner jeg godt, er jo som sagt en av de aller beste milslukere på 2 hjul. (Ihvertfall med dedikerte dekk) :)

Hvis du velger å prøve bildekk så vær ihvertfall forsiktig, er redd dette kan gi en og annen overraskelse særlig i svinger.
Vi har jo ikke ønske om å miste noen her på TS og særlig ikke nå som du er så godt i gang med ny Seamaster og greier! :D
Er ikke for å blande meg bort i noe jeg ikke har noe med, men jeg har kjørt MC i 32 år, 34 år medregnet 100ccm og innbiller meg derfor at jeg har noe å bidra med. ;)
 
Enig i at bildekk høres helt villt ut. Du får jo en knekk ved nedlegg der bakvognen i praksis løfter seg, og berøringspunktet med bakken vil plutselig flytte seg ut på kanten i motsetning til fordekket der det skjer en mindre og gradvis forflytning av kontaktpunkt. Min egen erfaring, dog med en smule mindre sykkel, er at bare det blir antydning til utflating i slitebanen blir dekket ubrukelig å kjøre på. Har også gått ned fra 190 til 180 med ett hakk høyere profil på min ZX-7, noe som førte til stor endring i kjøreegenskaper: Mye kvikkere sving, noe det lokomotivet trenger. Når den lille endringen gir så store forskjeller, så tenker jeg at bildekk er no-go uansett, men det er jo bare en måte å finne det ut sikkert på. Bare husk å følg Helsvetts råd og vær forsiktig.
 
Jeg har ikke noe behov for å overbevise noen om noe jeg ikke er hundre prosent overbevist om selv. Men hvis dere leser hele den siste linken jeg har lagt ut vil dere se at de fleste spørsmål og skeptiske påstander blir blir besvart. Myter er til for å bevises/motbevises :D

Det er IKKE slik at man kjører på siden av bildekket i sving. Ikke engang de små trådene som er øverst på kanten av nye bildekk blir borte. Anleggsflaten blir mye, mye større enn med et motorsykkeldekk. Ifølge "ekspertene" er det dekkets oppbygging/profil som gjør det slik. Dekket "gir seg" på en måte slik at halvparten av dekkets anleggsflate alltid er på veien.

Det er heller ikke slik at mc-dekkets anleggsflate blir større jo mer man legger seg over. Anlegsflaten er bare noen millimiter - ok, centimeter da. Men det er slik at marktrykket(kg/cm2) blir større. Marktrykket med et bildekk blir mindre, noe jeg er litt skeptisk til, men jeg tror det mer enn oppveies av anleggsflaten som også har mønster, i motsetning til mc-dekket som bare har noen få mønsterstriper med langt mellomrom.

Diskusjonen rundt dette er svært heftig, noe man ser på de internasjonale nettsidene. Tusenvis er overbevist om at "darkriding" er det beste, og dette er for en stor del motorsyklister som har kjørt mange hundretusen på mc.

Erfaring på tohjuling har jeg i massevis. Men om man er aldri så mye ekspert på noe vil det alltid være en eller annen som finner på noe nytt - og som kanskje har rett. Ref uttalelsen om at nå er alt oppfunnet som kan oppfinnes, var det rundt 1900 en anerkjent vitenskapsmann sa noe sånt?

Jeg takker for rådene om å være forsiktig, og tro meg, det kommer jeg til å være. Som sagt er dette noe jeg vil teste og jeg kommer tilbake med erfaringer etter hvert.

Og tro gjerne at jeg er gal, men jeg er i godt selskap (ikke her altså, bortsett fra når det gjelder klokker, men blant Darksiderne i USA)
 
Jeg sier kjør på, hadde ingen prøvd noe nytt hadde vi fortsatt bodd i huler! :)
Husk å ta av Seamasteren i tilfelle det blir rekordforsøk i aking på asfalt :p
 
Interessant! Kunne tenkt meg å prøve et slikt beist uansett, med eller uten bildekk.
 
Sjelden jeg er i Bergen, Tore, men det er snakk om en tur med Hurtigruten i sommer og da blir det ombordstigning i Bergen. Du får gjerne prøve min en tur hvis det passer seg slik.
 
Gi en lyd her, så ser vi om det passer. Det hadde vært artig! Så kan du få prøve en første generasjons ZX-7 (1996) med chassi a-la 2011.
 
Gi en lyd her, så ser vi om det passer. Det hadde vært artig! Så kan du få prøve en første generasjons ZX-7 (1996) med chassi a-la 2011.

Tror du får ha ZX'n i fred, jeg er ikke skapt for den slags. Prøvde en S1000RR i fjor sommer - fra Bergen den også, men jeg holdt nesten ikke på å få føttene opp på fothvilerne og når jeg først var i gang så gikk det så inn i hampen fort at jeg bestemte meg der og da for at jeg er for gammel for den slags kjøretøy :D
 
Litt spesiell historie som førte til at jeg endte opp med denne, men egentlig er den ikke noe for mitt bruk heller. Siden jeg bruker sykkelen mest til bykjøring så burde jeg hatt en supermotard. Skal ta den med på bane når jeg får sjansen, så den får strekke litt på beina.

Vi må treffes for en tur en dag i sommer Tore!

Jeg er klar. Er det forresten flere TS-medlemmer med sykkel i Bergen?