Ja...., jeg hadde ikke turt.
Kan skjønne at de kan gjøre dette i land med snorrette veier.
På Norske landeveier er jeg mer enn skeptisk og som du selv nevner ligner det galskap for meg.
Med tanke på, sitat: "den tar svingene så gnistregn og fothvilere spruter" hadde jeg aldri tatt sjansen!
Et MC dekk er jo laget slik at anleggsflaten/grepet blir større/bedre når du legger deg over i svingene.
Hva skjer hvis du legger deg over med et bildekk?
Jo, anleggsflate og grep blir minimalt + du er da på en del av dekket som ikke egentlig er beregnet å kjøre på.
Sving på våt asfalt vil jo være livsfarlig, synes jo dette sier seg selv IMO.
Når det gjelder min anbefaling av BMW så tenker jeg jo mest på eventuelle kjøpere av ny touring- MC som en anbefaling.
At ikke du vil bytte ut ditt "glis" skjønner jeg godt, er jo som sagt en av de aller beste milslukere på 2 hjul. (Ihvertfall med dedikerte dekk)
Hvis du velger å prøve bildekk så vær ihvertfall forsiktig, er redd dette kan gi en og annen overraskelse særlig i svinger.
Vi har jo ikke ønske om å miste noen her på TS og særlig ikke nå som du er så godt i gang med ny Seamaster og greier!
Er ikke for å blande meg bort i noe jeg ikke har noe med, men jeg har kjørt MC i 32 år, 34 år medregnet 100ccm og innbiller meg derfor at jeg har noe å bidra med.
Den rød er solgt, men den andre er i garasjen 73 Bertone coupe
Har nå kjørt ca 150 mil med Avon 195/55-16 på Goldwingen.
Kort oppsummert kan jeg si det slik:
Sporer veldig i krypfart om det er f.eks. litt lurvete betongdekke foran bensinpumper og den slags, men ved kjøring på revnet, norsk asfaltvei oppfører den seg glimrende. Sporingen i krypfart er ikke noe problem, men kan føles litt ubehagelig de første par gangene.
Liker seg ikke så veldig godt om jeg klyver på kanten av hjulsporene som vi finner mange steder her til lands, men er ikke stort verre enn med vanlig mc-dekk.
Er mykere i sidene så jeg føler litt sideveis vridning ved rask girskifte under hard aksellerasjon. Dette kommer nok av dreiemomentet fra kardangen. Har ingen betydning for kjøringen.
Wobler nok litt mer enn normalt i lange svinger kombinert med altfor høy fart og telehiv.
Under kjøring med fothvilerskraping oppfører den seg helt eksemplarisk, faktisk bedre enn på mc-dekk. Har et helt rått feste.
På våt asfalt ved forbikjøring over gulstriper overgår den alt. Ingen antydning til spinning slik jeg er vant med fra mc-dekk.
På våt asfalt i krappe svinger overgår den alt annet jeg har prøvd. Et utrolig grep og har til gode å kjenne at bakhjulet slipper - noe jeg var godt vant med fra mc-dekk. Mine mc-kompiser tror ikke sine egne øyne og de har virkelig problemer med å henge med, om de henger med i det hele tatt da de som regel gir seg når bakhjulet slipper.
Uansett hvor hardt jeg går på svingene og hvor stort nedlegg jeg har på sykkelen er alltid 1/3 av dekkets anleggsflate i kontakt med asfalten. Den klyver ikke opp på kanten som mange vil tro.
Dette er bare helt rått og jeg kommer ikke til å gå tilbake til mc-dekk på bakhjulet på denne sykkelen.
Mitt nye "tilskudd" i garasjen
Hentet i Gøteborg på fredag
1997 Triumph Soeed Triple t509
-Det ER et problem. Ha respekt for vått, og hvis lappen og erfaringen er relativt fersk vil jeg absolutt ikke anbefale racedekk da de trenger relativt høy temperatur før du får glede av de gode egenskapene. Denne temperaturen oppnår de sjelden under norske forhold på dager uten sol og 25 varmegrader i skyggen (=sjelden).Etter et par dager på den i Oslo, uten for mye fint vær, så virker det slik ja :twisted:
Men ikke noe gøy med helt nedslitt R dekk foran i dette været
Så må jeg også si det før noen kommer med at det ikke er noe problem, jeg tok lappen 21.09 og har aldri kjørt på vått
Da var endelig 911en tilbake fra et kan man si, meget overraskende, besøk på verksted...vanlig oljeservice som
endte med motorbytte utenom garanti....kan trygt si at klokkekontoen fikk seg et banesår
Men når den endelig står på gården igjen, faller alle tunge tanker bort! Så da er endelig "garasjen fyllt
opp igjen"
hmmm....men det er jo noe som mangler?
der...alle gode ting er 3
Ved kjøp av mc dekk er motorsykkeldekk .com dekkets uret.no. Ikke handlet der selv da butikken ga meg mye rabatt etter henvisning til denne siden. Kjenner dog andre som har handlet der og de var meget fornøyde.
Og må tilføye at det er ganske deilig å få dekk som er stemplet at de er produsert for 5 uker siden fått det ved flere anledninger fra motorsykkeldekk.com