Har foliert to biler hos Scandinano i Drammen, med gjennomsiktig beskyttelsesfolie (Hele bilen, også lykter).
Usikker hva de tar nå, men tipper rundt 30-35 avhengig av bil og omfang. (Jeg fikk også foliert interiørlister og diverse, samt tonet ruter).
Farget folie er billigere men tynnere, men da kan man også få en litt mer gøyal farge..
Folien er forsåvidt lettere å holde ren, MEN den er mykere enn lakk og jeg tror også selvreparerende egenskaper (når sen blir varm i solen), gjør at insekter kan være utfordrende (ikke bare få vekk, men virker også at de kan "etse" inn matte merker)....
...Men det løses enkelt ved å legge på voks/sealing, eller enda bedre
keramisk coating. Har en bil med en av hver, og skal coate den andre også snart (gjør det selv, mye fine produkter som er lette å legge for nybegynnere om man er litt våken og nøye med å tørke).
Da er den superlett å vaske, og det er minimalt som sitter hardt.
Det skal nevnes at jeg vasker ofte på sommerhalvåret, kun for hånd, og avslutter som regel med en quick detailer/keramisk costing vedlikeholds spray av noe slag).
Anbefaler uansett å legge coating på felger, det er også et greit sted å teste første gang.
Ville definitivt snakket med andre steder basert på priser, og foliering av frontrute - som jeg ikke har hørt om, hverken at folk gjør, eller at seriøse firma anbefaler. Det er ulovlig og vil trolig bli slitt matt av vindusviskere om den legges utenpå.
Om det er verdt det?
For å få ro i sjelen ja, spesielt om man har en bil av en viss verdi OG; har unger i hus, eller den brukes ukentlig til shopping, parkerer ute, har en aggressiv kjørestil og MÅ ligge i rumpa på bilen foran, kjører på bane osv.
Om man ikke har barn eller føler at bilen er spesiell, eller ikke særlig utsatt på andre måter, så kanskje ikke..
Rent økonomisk tror jeg kanskje ikke det lønner seg med mindre man tror helt strøken lakk gir mye merverdi ved salg, eller har særlig høy risiko for riper osv..
Jeg var forresten uheldig med bakfanger inn i en naturligstein mur, så helt j***g ut, men kun to små riper i lakken under. Kostet omtrent det samme å lakkere fanger (ikke på merkeverksted) som å legge ny folie. Jeg la kun ny folie og må leve med de to ripene.
Men så tar den tykke myke/seige folien imot ganske mye juling før det går gjennom til lakken, så som regel er det ikke vits å bytte folien. Lever helt ok med noen riper i folien på bruksbilen, spesielt når jeg vet at under folien er lakken helt fin.