Montblanc World timer. Hva mener sonen?

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Jeg kom over bilder av denne klokken og ble imponert. (Kanskje grunnet likheten med en av mine favoritter, VC Patrimony World timer)
World timer komplikasjonen er in-house fra Montblanc, men selve verket er basert på Sellita. Prisen er "bare" rundt 5000€. Hva mener dere?

Redigert:
Mener denne er knallkul :)
Er ikke i markedet selv, men Frederique Constant sin er ikke så gærn den heller og enda et hakk fornuftigere priset (mener å ha sett $4200)
Frederique-Constant-Worldtimer-watch-blue-3.jpg

FC Worldtimer (blå som på adamskater sitt bilde) kan anbefales. Har hatt den en liten måned nå og den er blitt en av mine absolutte favoritt klokker, urverket virker solid og viserne er tight når de stilles. Alt opereres fra en krone i motsetning til MB'en som har en pusher på venstre side i tillegg til kronen.

• Liker
Reaksjoner: adamskater
Synes MB sin er veldig pen (på bildene i hvert fall) - men klarer ikke helt å riste av meg følelsen at MB ikke er et klokkemerke.. Vet ikke hvorfor det er så feil, men det føles ikke ekte, på en måte...o_O

Jeg holder en liten knapp på FC sin. Liker designet bedre.

Selv liker jeg godt Nomos sin world timer. Selve desginet er vel i grunn ikke sammenlignbart med de som er nevnt over, men jeg liker at den er så "clean". 4300 euro i følge Nomos sine hjemmesider.

NOMOS-Zurich-Worldtimer-true-blue-watch.jpg

Nomos sin er vel strengt tatt en fancy GMT slik jeg har forstått det. Montblanc og FC sin viser hva klokken er over alt - Nomis viser bare riktig tid for en valgt by/tidssone. Eller..?

Først: MB-en er drit-lekker! Blåfargen og fargespillet er fantastisk.

Dernest: Kommentaren fra @KimS om at MB ikke er et klokkemerke er interessant, og som i mine øyne påvirker eventuelt videresalg og verditap. Fordi det er nok mange som tenker sånn. Derfor er nok dette en klokke som ikke holder seg noe særlig i pris. De fleste ny-klokker gjør jo ikke det, med unntak av Rolex, Panerai og PP (og kanskje et par-tre til, som sikkert kommer til å bli kommentert i denne tråden... ;) )

Når det er sagt: Kjøp klokka hvis du liker den! Ekte klokkeglede burde handle om klokken og ikke investeringspotensialet. Verditap er en vurdering som handler om hva som er situasjonen nå. For alt vi vet, kan dette endre seg over tid. Kanskje denne vil bli en fremtidig klassiker?

At Montblanc ikke er et ordentlig klokkemerke er den samme følelsen jeg har. Imidlertid er jeg redd for at jeg er blitt en "klokkesnobb". Min billigste klokke er en Rolex Submariner, men det finnes så mange fantastiske klokker som ikke er akseptert av oss klokkefantaster. De som er nevnt i denne tråden er bare noen av dem. Kanskje jeg må kjøpe en Montblanc klokke for å bli kvitt følelsen av å være en "klokkesnobb"? Å lage en world timer til 40-50' med helt eller delvis inhouse verk er en utfordring til de etablerte og fortjener respekt fra oss som er interessert i klokker.
Hvis det hadde stått Patek Philippe eller Vacheron Constantin på skiven hadde vi vært villige til å betale mange ganger prisen. Er vi alle blitt snobber?
( Skriver dette i lett beruset tilstand, drikkende sprudlende dråper på hytta i Fjällbacka)

Jeg synes du skal kjøpe den jeg, @Celter (andres penger etc etc :) ) Med forbehold om at jeg ikke har sett den live, så ser den helt nydelig ut. I mine øyne hestehoder foran FC sin variant.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Jeg har overhodet ingen kvaler med å se på MB som et klokkemerke. De er i vinden nå om dagen og har sluppet mange flotte klokker de siste årene. Mer kommer nok etterhvert. Det blir fort litt ensporet her på sonen, så det er alltid gøy når noen velger noe utradisjonelt. Dette med bruktpris osv. styres jo utelukkende av følelser. Et hvilket som helst klokkemerke kunne blitt sett på som "hot" her på sonen om et par tre forumbrukere hadde begynt å prate om det, men noen må begynne ;)

Mener denne er knallkul :)
Er ikke i markedet selv, men Frederique Constant sin er ikke så gærn den heller og enda et hakk fornuftigere priset (mener å ha sett $4200)
Frederique-Constant-Worldtimer-watch-blue-3.jpg

Denne fås også med lys skive.
FC sin world timer er vel inhouse også :)
Må være mye klokke for pengene.

Er litt usikker på om jeg liker Montblanc eller FC best, begge er veldig pene klokker.

Jeg syns at Montblanc tilhenger seg for mye klokkeprestisje fra ingen plass: De er alt for overfladisk i sin politikk etter min mening.
Og alle disse superdyrt ETA /Sellita basert klokker hjelper ikke.
Montblanc har en helt annen kapital enn F.C(familie bedrift) og eier også den vel kjent Minerva: De er hos Richemont Groupe.
Men fortsatt F.C/ Alpina får å lage sine Worldtimer med 100% in-house urverk til lavere priser.
Man må ikke glemme at Montblanc er bare en luksus pen/brille/perfumer/skinngreier etc... varemerke som har expendert seg plutselig i liksom "luksus klokke" miljø med en del tourbillon og andre greier utviklet av andre urmaker som ValFleurier...

Her er svaret for disse som er ikke opptatt av kjente varemerker...
http://www.ablogtowatch.com/frederique-constant-worldtimer-watch-blue/

2500$ for en 100% in-house Pilote Worldtimer: Beat that Montblanc...
http://www.jomashop.com/alpina-watch-al-718b4s6.html

• Liker
Reaksjoner: UJU og Chalshus
Og den versjon også... Jeg liker tallskiven.

Det er klart at for den alminnelige folkemengden er Montblanc mye mer kjent enn F.C.
Men for meg og mange andre klokkekjenner er Montblanc på samme rad som Chanel og Bulgari angående klokker.
At de har superkomplikasjon klokker etc, bryr vi oss ikke mye om: Fordi vi er mer opptatt om urmakeri sin side. Og som sagt, Montblanc har fullstendig kjøpt sin kunnskap eller "kjøpt seg i urverk verden".
Nå Montblanc har en manufakture men helt ærlig, hva hadde de gjort uten Richemont?

In-house betyr ikke spesielt MYE bedre urverk men i hvertfall det betyr vel fortjent erkjennelse i klokke/urmaker verden.
Angående F.C og Alpina sin in-house side har jeg starter er en tråd og etter min meaning, den in-house urverk fra FC/Alpina har ingenting å misunne på den Sellita blåkopi fra den 2893-2 ETA (egentling en 2892-2 med GMT module) som Montblanc har modifisert med sin egen integrert module.
Men hver man har sin mening.
http://www.tidssonen.no/forum/threads/alpina-1883-genève.32238/

Du har bastante meninger @Hammerfjord og det respekterer jeg. Frederique Constant er et ungt selskap, dannet i 1988 om jeg ikke husker feil. De har gjort mye riktig og er vel fremdeles drevet av det nederlandske paret Peter Constant Stas and Aletta Frederique Stas-Bax. De har klart å lage seg en nisje i markedet som man kan kalle prisgunstige luksusklokker. Den world-timeren er selvfølgelig flott og med in-house verk er prisen utrolig lav. Eneste problemet for meg er det store datohjulet kl. 6. som skjuler noen av tidssonene.
Når det gjelder Montblanc forbinder jeg dem, som deg med penner. Imidlertid må vel et firma ha lov å skifte retning? Da de ansatte Jerome Lambert, en av dem som gjorde Jaeger LeCoultre til det de er i dag, skiftet de kurs og satser nå enormt på klokker. Skal vi avskrive dem som klokkeprodusert fordi de ikke har 250 år bak seg som dette?
De satset på klokkeproduksjon for å tjene mer penger, men det er tross alt profitt som driver alle produsentene. At de eies av Richemont er vel ikke så negativt, det samme gjelder A. Lange & Söhne.
Poenget mitt er ikke å sette FC og Montblanc opp mot hverandre. Ingen av disse vil noensinne komme opp i samme klassen som de store, men de vil være et alternativ til de som ikke ønsker å betale så mye for et armbåndsur.

Syns dette er en flott klokke.
Problemet for meg ang. slike klokker med masse detaljer og fargespill på skiven,er den store kontrasten på katalog bildene kontra det og se den i live !! Blir en nedtur. Ergo bør denne sees i live og dernest konkludere.
Syns dette bilde illustrere dette.

Fristebilde.

montblanc_worldtimer2_zps872shisk.jpg

I hånden bilde live.

DSC_4221-700x350_zpsgoissjlz.jpg

Når det er sagt.....Ikke ille denne !
montblanc-tourbillon-cylindrique-geosphc3a8res-vasco-da-gama-mood-black-111675-2000_zpsau2vujbb.jpg

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Jeg synes faktisk den var finere live. Reagerte litt på den kraftige blåfargen på de offisielle bildene. Problemet med klokken for meg er egentlig kun en ting, jeg oppfatter den som en "fattigmans VC":

Her er "originalen"