Moore's samling

Klokken burde kommet med en advarsel:

"Advarsel! Kan skape missunnelse og må-ha effekt blant venner og medlemmer på tidssonen.no, bilder må postes med forsiktighet da dette kan medføre halsbrekkende økonomiske stunts og ufrivillige salg av andre skatter. " :D:D:D

Hehe...
Nice move, Stipey!
Jeg tror den advarselen får bli universell, for det er sannelig mye fint å hvile øynene på her ute på tidssonen.
Og bra er det.
Egentlig.
:D
 
Moore, gratulerer med nok et horologisk ikon i samlingen! Bare lei meg for at det gikk meg hus forbi at APen var til salgs :( Jaja sånn er livet. Uansett alltid en fryd å være innom galleriet ditt:D
 
Moore, gratulerer med nok et horologisk ikon i samlingen! Bare lei meg for at det gikk meg hus forbi at APen var til salgs :( Jaja sånn er livet. Uansett alltid en fryd å være innom galleriet ditt:D

Jeg takker så mye, anhostma!
Daytona'en har sin sjel, jeg må virkelig si det. Historien til uret er jo et ytterligere "pre" som gjør det interessant å eie.
Uret har gjennomført vakre linjer. Og jeg liker veldig den høypolerte kasse, bezel og lenke i kombinasjon med hvit dial.
AP'n ja....
Jeg har litt andre preferanser for de funksjoner jeg foretrekker i den AP jeg vil ha, og da lot jeg den gå. Ny ventes derfor inn. Men det er så altfor lang ventetid....
;)
 
Siden jeg har egen tråd, tror jeg at jeg tar dagens eventuelle "unboxing" her.....
Det avhenger bare av om jeg får den telefonen som er forventet eller ei....

;)
 
Siden jeg har egen tråd, tror jeg at jeg tar dagens eventuelle "unboxing" her.....
Det avhenger bare av om jeg får den telefonen som er forventet eller ei....

;)

ojoj. hva er det nå du har i ermet Moore. Ble spent nå kjenner jeg.
 
Jeg kjenner på kroppen at det er en spesiell dag.. Jeg kjente det allerede da jeg våknet. Hva skjer? Sommerfugler i magen, ADHD-lignende tendenser brer seg over hele meg.. Har jeg bursdag? Nei.. Hva skjer?

Nå skjønner jeg hva som skjer.
 
Jeg kjenner på kroppen at det er en spesiell dag.. Jeg kjente det allerede da jeg våknet. Hva skjer? Sommerfugler i magen, ADHD-lignende tendenser brer seg over hele meg.. Har jeg bursdag? Nei.. Hva skjer?

Nå skjønner jeg hva som skjer.

hehe.... moore får ny klokke i posten.... jippi.... vi gleder oss alle mann!
 
Du vet at det første du må gjøre når du har mottatt pakken er å ta dine sedvanlige gode bilder og legge dem ut til oss!

Vi venter alle i spenning...

Jeg vil følge med resten av dagen!
 
Jeg kjenner på kroppen at det er en spesiell dag.. Jeg kjente det allerede da jeg våknet. Hva skjer? Sommerfugler i magen, ADHD-lignende tendenser brer seg over hele meg.. Har jeg bursdag? Nei.. Hva skjer?

Nå skjønner jeg hva som skjer.

hehe.... moore får ny klokke i posten.... jippi.... vi gleder oss alle mann!

Du vet at det første du må gjøre når du har mottatt pakken er å ta dine sedvanlige gode bilder og legge dem ut til oss!
Vi venter alle i spenning...
Jeg vil følge med resten av dagen!


You guys....

Den er selvsagt grei - da det vel er "skikk og bruk" og mer eller mindre skrevne regler for sånt, så skal jeg legge ut noe så snart som mulig.
Jeg skal forhåpentlig hente i dag. Enda tid, så jeg håper i det lengste skjemaet holder...
;)
 
Dagens tilvekst – Audemars Piguet Royal Oak, Dual Time

Min nye tilvekst ble altså denne, et etterlengtet ikon med – for meg – de ”riktige” funksjoner. Fra Audemars Piguet, manufakturenes ”Top 3”.

Royal Oak er et ikon.
Med sitt karakteristiske åttekantede design på en 3-lags kasse, produsert i høyverdig stål og eksklusive sekskantede skruer som særpregede designelementer, fant Audemars Piguet den perfekte balanse mellom kraft og eleganse i et ur.
Den er en tidløs klassiker som har vært i produksjon i over 40 år. Under 40-årsjubileet for Royal Oak i 2012, markeres milepælen under Basel-messen med lansering av en "upgraded" modell av Royal Oak.

Det er den legendariske Gerald Genta som er hjernen bak designet (som senere tegnet også Patek Philippe's Nautilus). Det hører med til historien at Audemars Piguet ga Gerald Genta kun ett døgn på å komme med sitt forslag, da Audemars Piguet hadde stor tidsnød ift å rekke å presentere en virkelig "nyhet" til Basel-messen i 1972. Genta jobbet gjennom natten, og leverte varene. Resten av historien kjenner vi.
Royal Oak er – sammen med Patek Philippe´s Nautilus – selve definisjonen på "Klassikeren" av ur innen horologien: - begge designet av Genta, opprinnelse fra 70-tallet, rikholdig historie bak seg, tidløse klassikere, - og ikoner begge to. Og kanskje også; - ur med såpass særegen design at man får et tilnærmet "elsk/hat"-forhold til disse. Slikt blir det ikon- og kult-status av.

Historien bak både designet og navnet er derfor et horologisk kapittel for seg.
Inspirasjonen til navnet går via den engelske historie, der tidligere Kong Charles II måtte søke tilhold i en eik for å unnslippe opprørere. Som følge av dette fikk denne eiken navnet ”Royal Oak”. Den engelske Royal Navy ga derav senere ett av sine skip samme navn – HMS Royal Oak.
Hva gjelder designet, er det to versjoner som kan gi forklaringen bak det innovative uret.
Den mer tradisjonelle versjonen er at Genta ble inspirert av skyteskårenes formasjon i skipssiden på de eldre krigsfartøyene, og at dette utløste ideen om designet til uret.
En annen teori - en noe mindre offisiell - er at Genta fikk ideen etter en spasertur langs Lake Geneva, der han betraktet en dykkerhjelm som skulle klargjøres til bruk. Denne fascinerte ham. Festeanordningen som sikret hjelmen til dykkerdrakten var sammensatt med 8 skruer, og dette "maritime element" av detaljer hevdes å være inspirasjonen til designet.
Audemars Piguet vil selv hverken bekrefte eller avkrefte hvilken versjon som er den mest historisk korrekte. Jeg lar gladelig eventuelle myter leve videre.
En klassiker var uansett skapt.

Konklusjonen er at AP RO er et fantastisk high-end urverk og en tidløs klassiker med sjel og utsøkt design. Som har vært i produksjon siden 1972.

Ingen eier av Audemars Piguet Royal Oak vil mene dette er et ur som utelukkende tilhører den såkalte "sports"kategorien.
Dette er et meget klassisk, elegant og ikke så rent lite konservativt ur like velegnet til dress, som til fritid/sport og casual wear. Hvilket nettopp var ideen og tanken Audemars Piguet hadde da man lanserte uret.
Royal Oak-linjen har siden 1972 sett stadig nye suppleringer, hvor man særlig de senere år har gjort store tilpasninger til markedets behov for komplikasjoner. Dual Time er en av disse.

Royal Oak Dual Time så dagens lys i 2006.
I min tikker et AP Calibre 2329/2846 til 28.800 vph og 33 jewels. Power reserve 38h.
Det er viktig å nevne - og ditto hyggelig å vite - at det er Jaeger-LeCoultres unike JLC Calibre 889 som utgjør basen for det utsøkte verket. Teknologisk blir dette nesten som "det beste av det beste" fra to horologiske verdener.

Jeg valgte sort skive – en skive som er direkte "striking" i sin vakre Grand Tapisserie pattern dial. Børstet kasse i kombinasjon med sidekanter i satin-finished utførelse gjør uret en nytelse å bære. Og se på.

Det er noe "cool & urban" over Audemars Piguet Royal Oak Dual Time.
Jeg liker særtrekkene ved det, komplikasjonene, den vakkert asymetriske konstruerte dial, og ikke minst unikheten i nettopp denne versjonen av Royal Oak.

Designmessig er jo Royal Oak kjent for også sitt særpregede Grand Tapisseier/waffel-utformede dial. Heller ikke kommer jeg utenom den utsøkte integreringen av lenken i kassen. Uret har en estetisk helhet ned til minste detalj.
Dual Time er en sjeldenhet å se i markedet. Det er jeg veldig happy med. Det gjør den desto hyggeligere å eie.
Det eneste lille "aber" jeg har å gi, er at det ikke er transparent caseback for innsyn i dette vakre og unike urverket.
Men pytt, det kan jeg leve med. Det er nok av detaljer på utsiden man kan feste blikket på.

Nydelige linjer preger uret. Cutting edge. Intet er overlatt til tilfeldighetene. Og, jeg liker spesielt godt kombinasjonen av børstet og polert stål.

I sum kan jeg ikke si annet enn at AP rett og slett har lyktes særdeles godt....



DSC_0224-1.jpg


DSC_0235.jpg


DSC_0001_zps99b2ff73.jpg


DSC_0229.jpg


fb130d54.jpg


24dffb09.jpg


DSC_0244-1.jpg


DSC_0248.jpg


DSC_0249.jpg


DSC_0251.jpg


DSC_0250.jpg


e30bf690.jpg


16ddaa17.jpg


ap0bmp.jpg


ap40bmp.jpg


ap2bmp.jpg


ap6bmp.jpg


92f1d85d.jpg


ap15bmp.jpg


DSC_0230.jpg


d90cd098.jpg


0f8ff07a.jpg


8368e81a.jpg


ap13bmp.jpg


2eee71da.jpg


1be534a9.jpg


DSC_0228.jpg


34f7f27f-2.jpg
 
Hoho, se på den!! Absolutt nydelig er den, og et skikkelig ikon som det finnes få ekvivalenter til. Skulle gjerne vært i en posisjon til å kunne ha noe slikt..... Takk for titt og oppdatering!

Grattis med superanskaffelse!!
 
Hoho, se på den!! Absolutt nydelig er den, og et skikkelig ikon som det finnes få ekvivalenter til. Skulle gjerne vært i en posisjon til å kunne ha noe slikt..... Takk for titt og oppdatering!

Grattis med superanskaffelse!!

Tusen takk, krille!
Jeg fant raskt ut at jeg ikke kunne være lenge uten AP.
Har ventet en stund på denne, må sies. Generelt lite tilgjengelig med sort dial, så det tok litt tid...
:p
 
Du kjøper jo en del high-end ur kan man si.. Dersom du kjøper via nettet håper jeg du kan tipse oss andre om hvilke sider/forum du kjøper fra!!
 
Det antydes at Genta ble inspirert av porthullenes formasjon i HMS Royal Oak, noe som utløste hans ide om designet på dette tidløse uret.

Jeg må forresten bare kommentere dette - tror ikke det er vanlig å si porthull på norsk....:) Regner med du bare spontanoversatte det engelske porthole - på norsk sier en gjerne ventil eller koøye.

Fun fact - på fransk heter dette un Hublot!

Grattis nok en gang med et superfint ur og bra bilder som gjør rare ting med konsentrasjonen min her nå....