Dagens tilvekst – Audemars Piguet Royal Oak, Dual Time
Min nye tilvekst ble altså denne, et etterlengtet ikon med – for meg – de ”riktige” funksjoner. Fra Audemars Piguet, manufakturenes ”Top 3”.
Royal Oak er et ikon.
Med sitt karakteristiske åttekantede design på en 3-lags kasse, produsert i høyverdig stål og eksklusive sekskantede skruer som særpregede designelementer, fant Audemars Piguet den perfekte balanse mellom kraft og eleganse i et ur.
Den er en tidløs klassiker som har vært i produksjon i over 40 år. Under 40-årsjubileet for Royal Oak i 2012, markeres milepælen under Basel-messen med lansering av en "upgraded" modell av Royal Oak.
Det er den legendariske Gerald Genta som er hjernen bak designet (som senere tegnet også Patek Philippe's Nautilus). Det hører med til historien at Audemars Piguet ga Gerald Genta kun ett døgn på å komme med sitt forslag, da Audemars Piguet hadde stor tidsnød ift å rekke å presentere en virkelig "nyhet" til Basel-messen i 1972. Genta jobbet gjennom natten, og leverte varene. Resten av historien kjenner vi.
Royal Oak er – sammen med Patek Philippe´s Nautilus – selve definisjonen på "Klassikeren" av ur innen horologien: - begge designet av Genta, opprinnelse fra 70-tallet, rikholdig historie bak seg, tidløse klassikere, - og ikoner begge to. Og kanskje også; - ur med såpass særegen design at man får et tilnærmet "elsk/hat"-forhold til disse. Slikt blir det ikon- og kult-status av.
Historien bak både designet og navnet er derfor et horologisk kapittel for seg.
Inspirasjonen til navnet går via den engelske historie, der tidligere Kong Charles II måtte søke tilhold i en eik for å unnslippe opprørere. Som følge av dette fikk denne eiken navnet ”Royal Oak”. Den engelske Royal Navy ga derav senere ett av sine skip samme navn – HMS Royal Oak.
Hva gjelder designet, er det to versjoner som kan gi forklaringen bak det innovative uret.
Den mer tradisjonelle versjonen er at Genta ble inspirert av skyteskårenes formasjon i skipssiden på de eldre krigsfartøyene, og at dette utløste ideen om designet til uret.
En annen teori - en noe mindre offisiell - er at Genta fikk ideen etter en spasertur langs Lake Geneva, der han betraktet en dykkerhjelm som skulle klargjøres til bruk. Denne fascinerte ham. Festeanordningen som sikret hjelmen til dykkerdrakten var sammensatt med 8 skruer, og dette "maritime element" av detaljer hevdes å være inspirasjonen til designet.
Audemars Piguet vil selv hverken bekrefte eller avkrefte hvilken versjon som er den mest historisk korrekte. Jeg lar gladelig eventuelle myter leve videre.
En klassiker var uansett skapt.
Konklusjonen er at AP RO er et fantastisk high-end urverk og en tidløs klassiker med sjel og utsøkt design. Som har vært i produksjon siden 1972.
Ingen eier av Audemars Piguet Royal Oak vil mene dette er et ur som utelukkende tilhører den såkalte "sports"kategorien.
Dette er et meget klassisk, elegant og ikke så rent lite konservativt ur like velegnet til dress, som til fritid/sport og casual wear. Hvilket nettopp var ideen og tanken Audemars Piguet hadde da man lanserte uret.
Royal Oak-linjen har siden 1972 sett stadig nye suppleringer, hvor man særlig de senere år har gjort store tilpasninger til markedets behov for komplikasjoner. Dual Time er en av disse.
Royal Oak Dual Time så dagens lys i 2006.
I min tikker et AP Calibre 2329/2846 til 28.800 vph og 33 jewels. Power reserve 38h.
Det er viktig å nevne - og ditto hyggelig å vite - at det er Jaeger-LeCoultres unike JLC Calibre 889 som utgjør basen for det utsøkte verket. Teknologisk blir dette nesten som "det beste av det beste" fra to horologiske verdener.
Jeg valgte sort skive – en skive som er direkte "striking" i sin vakre Grand Tapisserie pattern dial. Børstet kasse i kombinasjon med sidekanter i satin-finished utførelse gjør uret en nytelse å bære. Og se på.
Det er noe "cool & urban" over Audemars Piguet Royal Oak Dual Time.
Jeg liker særtrekkene ved det, komplikasjonene, den vakkert asymetriske konstruerte dial, og ikke minst unikheten i nettopp denne versjonen av Royal Oak.
Designmessig er jo Royal Oak kjent for også sitt særpregede Grand Tapisseier/waffel-utformede dial. Heller ikke kommer jeg utenom den utsøkte integreringen av lenken i kassen. Uret har en estetisk helhet ned til minste detalj.
Dual Time er en sjeldenhet å se i markedet. Det er jeg veldig happy med. Det gjør den desto hyggeligere å eie.
Det eneste lille "aber" jeg har å gi, er at det ikke er transparent caseback for innsyn i dette vakre og unike urverket.
Men pytt, det kan jeg leve med. Det er nok av detaljer på utsiden man kan feste blikket på.
Nydelige linjer preger uret. Cutting edge. Intet er overlatt til tilfeldighetene. Og, jeg liker spesielt godt kombinasjonen av børstet og polert stål.
I sum kan jeg ikke si annet enn at AP rett og slett har lyktes særdeles godt....