Når det gjelder de to nevnte ur, er det et særdeles omfattende spørsmål. Og synspunkter på dem vil det nok være like mange av, som antall personer du spør. Rent umiddelbart er det å si - sett fra mitt ståsted og med den relativt "enkle" kunnskap jeg foreløpig har - at dette er to svært forskjellige ur. Vakre dress-ur begge to, men urverkmessig på svært ulikt nivå.
A. Lange & Sohne - tysk inhouse manufaktur på sitt ypperste siden 1845 - med kanskje det som er deres ikon, denne Lange 1. En kolleksjon med en rekke varianter og funksjoner, og en produsent på øverste hylle blant manufakturene.
Maurice Lacroix - relativt fersk sveitsisk produsent i markedet siden 1975 - med et meget kvalitativt ur i bearbeidet kaliber, - vakker design og nyttige funksjoner.
Maurice (Masterpiece-kolleksjonen) er meget høy "value for money".
I Norge fortsatt ikke helt slått igjennom/anerkjent i markedet, om jeg kan si det slik. Men i Europa forøvrig meget anerkjent og ettertraktet. Stikker du innom Tidemann (bak Stortinget), får du en riktig så hyggelig samtale om denne produsenten og kan ta uret nærmere etter i øyesyn.
Prismessig er disse i helt ulike divisjoner, hvilket blant annet forklares rimelig greit ift urverk.
Calendrier Retrograde har jeg forøvrig hatt selv, og trivdes meget godt med det.
Lange 1 ønsker jeg en gang å eie selv, og vet jeg vil trives godt med det.
Alt etter hva økonomien tillater; - begge ur er absolutt verdt å ha, om jeg kan si det slik.
Og jeg valgte meg tidlig en Maurice fra Masterpiece da jeg startet å samle ur. En Lange 1 kan det hende dukker opp en dag - alt ettersom tilgjengelighet og vilje til å betale skulle passe. Foreløpig er det en litt annen retning på min "wish-list".
Dette som noen foreløpige tanker i all hast.
Takk for svar, meget fornuftig resonnement.
Og ja, Tidemann yter utmerket service det er helt sikkert.
Nyt helgen du også!
[/QUOTE]