Moore's samling

Gratulerer med en fantastisk utvidelse av familien!!

Samlingen din er som alltid utrolig fasinerende å følge med på, gleder meg til å se hva som blir det neste. Takk for at du deler så flittig med oss!!

Jeg takker så mye, bangiman!
Veldig hyggelig at tråden faller i smak. Vi får se hva som eventuelt dukker opp rundt neste sving.
Noen ur trenger kort sving. Andre lang sving. (les: tid).
Men, det er jo det som er den store sjarmen og det ytterst fascinerende med denne vakre hobbyen.
;)

Gratulerer med ny og fantastisk flott klokke!
Jeg er sikkert ikke den eneste som er rimelig grønn av misunnelse på samlingen du har opparbeidet deg.

Et par tre ekstra bilder i kveldingen av gårdagens nyanskaffelse....

Må nok erkjenne jeg liker spesielt godt linjene i kassen på denne RO'en.
Og kombinasjonen av det røffe børstede stålet, sammen med de satin-finished polerte inner- og yttersidene på bezel'en.
Og ikke minst lenkens elegante integrasjon i kassen. Et vakkert hele.

Ellers er det å nevne at kassen på denne RO er i overkant av millimeteren høyere enn den alminnelige RO. Dette som følge av det indre urverk og dets komplikasjoner.
Noe jeg mener står seg veldig godt på dette uret, og gir det en ekstra dimensjon.
Og noe som forøvrig gjør det til et meget, meget mer "korrekt" ur enn de mer volumiøse RO Offshore. IMHO.
;)

P1010482-1.jpg

P1010483-1.jpg

P1010472-1.jpg

Vet du om det er noen spesiell grunn til at uret ikke har sekundviser? Og savner du den?

Heisann, anhostma!
For å ta det siste først; - nei, jeg kan ikke si jeg savner den. Dog, litt uvant er det, men det er en tilvenningssak.

Når det gjelder forklaring på hvorfor den ikke er med, så har jeg faktisk ikke klart å finne det eventuelt helt eksakte svaret på det enda.
Men, av litteratur jeg foreløpig har kommet igjennom, fremgår det ifm studier som er gjort av AP RO Jumbo (model 15202ST) - som heller ikke hadde sekundviser - at forklaringen ligger i calibervalget urverket består av, som ikke gir rom for denne.
Dette har vært et særpreg for RO Jumbo, og er det altså også for denne RO Dual Time.

Muligens vil videre dypdykk i AP-historikken gi ytterligere svar - om ikke andre her ute eventuelt kan supplere meg.
;)

woah, denne tråden er i en klasse for seg selv! For en førstepost! :D

Tusen takk for at du deler disse med oss :) (prøver å slutte å drømme meg ned i ditt klokkeskrin, og vende synet tilbake til min "nesten like gode" Seiko SKX009 på venstre håndledd...)

Det er jo bare å bøye seg i støvet foran klokkeboksen Moore.
Suvernt flotte ur, hvor samtlige er helt i toppklasse.:p

Tillater meg et lite spørsmål, skulle vært interessant å vite hvilke synspunkter du har på følgende ur:
Maurice Lacroix calender retrograde manufacture.
Lange, grosse no.1 (ø42)

God helg
Braute

Fantastiske ur dette her. Blir helt matt.

Jeg er litt nysgjerrig; jo mer ekslusive klokkene blir jo høyere er servicekostnadene. Vet du hvilken klokke som vil gi deg den verste støyten ?

woah, denne tråden er i en klasse for seg selv! For en førstepost! :D

Tusen takk for at du deler disse med oss :) (prøver å slutte å drømme meg ned i ditt klokkeskrin, og vende synet tilbake til min "nesten like gode" Seiko SKX009 på venstre håndledd...)

Takker for det, jacmo!
Veldig hyggelig å høre mine ur og bilder er til glede.
Samlingen vil jevnlig justeres, og det kommer nok en og annen supplering/erstatning der fremme, så det er bare å "stay tuned"...
;)

Det er jo bare å bøye seg i støvet foran klokkeboksen Moore.
Suvernt flotte ur, hvor samtlige er helt i toppklasse.:p

Tillater meg et lite spørsmål, skulle vært interessant å vite hvilke synspunkter du har på følgende ur:
Maurice Lacroix calender retrograde manufacture.
Lange, grosse no.1 (ø42)

God helg
Braute

Jeg takker så mye, Braute!
Setter pris på å høre innretningen på samlingen faller i smak. :)

Når det gjelder de to nevnte ur, er det et særdeles omfattende spørsmål. Og synspunkter på dem vil det nok være like mange av, som antall personer du spør. Rent umiddelbart er det å si - sett fra mitt ståsted og med den relativt "enkle" kunnskap jeg foreløpig har - at dette er to svært forskjellige ur. Vakre dress-ur begge to, men urverkmessig på svært ulikt nivå.

A. Lange & Sohne - tysk inhouse manufaktur på sitt ypperste siden 1845 - med kanskje det som er deres ikon, denne Lange 1. En kolleksjon med en rekke varianter og funksjoner, og en produsent på øverste hylle blant manufakturene.
Maurice Lacroix - relativt fersk sveitsisk produsent i markedet siden 1975 - med et meget kvalitativt ur i bearbeidet kaliber, - vakker design og nyttige funksjoner.

Maurice (Masterpiece-kolleksjonen) er meget høy "value for money".
I Norge fortsatt ikke helt slått igjennom/anerkjent i markedet, om jeg kan si det slik. Men i Europa forøvrig meget anerkjent og ettertraktet. Stikker du innom Tidemann (bak Stortinget), får du en riktig så hyggelig samtale om denne produsenten og kan ta uret nærmere etter i øyesyn.
Prismessig er disse i helt ulike divisjoner, hvilket blant annet forklares rimelig greit ift urverk.

Calendrier Retrograde har jeg forøvrig hatt selv, og trivdes meget godt med det.
Lange 1 ønsker jeg en gang å eie selv, og vet jeg vil trives godt med det.

Alt etter hva økonomien tillater; - begge ur er absolutt verdt å ha, om jeg kan si det slik.
Og jeg valgte meg tidlig en Maurice fra Masterpiece da jeg startet å samle ur. En Lange 1 kan det hende dukker opp en dag - alt ettersom tilgjengelighet og vilje til å betale skulle passe. Foreløpig er det en litt annen retning på min "wish-list".

Dette som noen foreløpige tanker i all hast.
Nyt helgen du også!
;)

Fantastiske ur dette her. Blir helt matt.

Jeg er litt nysgjerrig; jo mer ekslusive klokkene blir jo høyere er servicekostnadene. Vet du hvilken klokke som vil gi deg den verste støyten ?

Thanks, kasmir!
Kjekt å høre de faller i smak.;)

Servicekostnader....
En nødvendig "downside" som gjerne følger den gode "upside" etter at et mekanisk ur er kommet i eie. (Ikke ta den helt bokstavelig).
Jeg har ikke erfaringer med dette foreløpig, da alle ur pt. er utenfor timeframe hva gjelder slikt behov.
De lærde strides om intervallene for service på urene. Noen hevder 5 år, andre enda lengre. Ja, sågar så lenge de funker presist og greit, så tar man service om man eventuelt ved selvsyn registrerer behov.

Men, dagen kommer da jeg tar de med meg til AD for eventuell service - eller sjekk.
Når jeg er "der" vil jeg under alle omstendigheter ta en samtale med urmaker og få vurdert omfang og pris. Prismessig vil - er jeg fortalt - en totaloverhaling gjerne ligge på området 4-5k og oppover, avhengig av manufaktur.
Det er nok bare å forvente.
For, service må sies å falle innenfor "utgift til inntekts erhvervelse", da det på sin måte også vil sikre urets langsiktige funksjonalitet og markedsmessige verdi.
:razz:

Når det gjelder de to nevnte ur, er det et særdeles omfattende spørsmål. Og synspunkter på dem vil det nok være like mange av, som antall personer du spør. Rent umiddelbart er det å si - sett fra mitt ståsted og med den relativt "enkle" kunnskap jeg foreløpig har - at dette er to svært forskjellige ur. Vakre dress-ur begge to, men urverkmessig på svært ulikt nivå.

A. Lange & Sohne - tysk inhouse manufaktur på sitt ypperste siden 1845 - med kanskje det som er deres ikon, denne Lange 1. En kolleksjon med en rekke varianter og funksjoner, og en produsent på øverste hylle blant manufakturene.
Maurice Lacroix - relativt fersk sveitsisk produsent i markedet siden 1975 - med et meget kvalitativt ur i bearbeidet kaliber, - vakker design og nyttige funksjoner.

Maurice (Masterpiece-kolleksjonen) er meget høy "value for money".
I Norge fortsatt ikke helt slått igjennom/anerkjent i markedet, om jeg kan si det slik. Men i Europa forøvrig meget anerkjent og ettertraktet. Stikker du innom Tidemann (bak Stortinget), får du en riktig så hyggelig samtale om denne produsenten og kan ta uret nærmere etter i øyesyn.
Prismessig er disse i helt ulike divisjoner, hvilket blant annet forklares rimelig greit ift urverk.

Calendrier Retrograde har jeg forøvrig hatt selv, og trivdes meget godt med det.
Lange 1 ønsker jeg en gang å eie selv, og vet jeg vil trives godt med det.

Alt etter hva økonomien tillater; - begge ur er absolutt verdt å ha, om jeg kan si det slik.
Og jeg valgte meg tidlig en Maurice fra Masterpiece da jeg startet å samle ur. En Lange 1 kan det hende dukker opp en dag - alt ettersom tilgjengelighet og vilje til å betale skulle passe. Foreløpig er det en litt annen retning på min "wish-list".

Dette som noen foreløpige tanker i all hast.

Takk for svar, meget fornuftig resonnement.:D
Og ja, Tidemann yter utmerket service det er helt sikkert.
Nyt helgen du også!
;)[/QUOTE]

Utrolig pen Royal Oak Moore! Det var en variant jeg ikke har sett før. Jeg synes Royal Oak er en mye penere klokke en rivalen Nautilus. En mulig ulempe for min del er at det finnes så mange forskjellige modeller med ulike typer materialer og andre variasjoner, selv om grunndesignet stort sett er beholdt. Det finnes vellykkede modeller, men og flere som ikke helt faller i min smak. Etter min mening er stål og svart skive best, og det har du i boks:D

Utrolig pen Royal Oak Moore! Det var en variant jeg ikke har sett før. Jeg synes Royal Oak er en mye penere klokke en rivalen Nautilus. En mulig ulempe for min del er at det finnes så mange forskjellige modeller med ulike typer materialer og andre variasjoner, selv om grunndesignet stort sett er beholdt. Det finnes vellykkede modeller, men og flere som ikke helt faller i min smak. Etter min mening er stål og svart skive best, og det har du i boks:D

Tusen takk, topale!
Veldig hyggelig å høre. Denne varianten er ikke den man ser flest av der ute, da 15300 er mer ”vanlig”. Men jeg liker komplikasjoner, letet lenge, og satte denne i bestilling. Sort dial er så definitivt vakrest.

Forholdet mellom AP RO og PP 5711…..
Gerald Genta fikk jo virkelig toppet CV’n sin med disse ikonene. Urmessig er det vanskelig å vite helt hva som skiller. Begge har sine tilhengere, og prismessig ligger de jevnt. Jeg valgte AP foran PP. Fordi jeg må like det jeg ser, når jeg skal se på uret. Her er AP RO hakket hvassere. Sammenliknende studier mellom AP RO Jumbo 15202 og PP 5711/1A gir ofte ”fordel AP” som konklusjon. Det skjønner jeg godt.

Du er inne på et viktig poeng mht de mange modellene av RO.
Jeg synes nok AP hatt en litt uheldig utvikling med sin Offshore-retning. Behovet for å produsere store volum med ”limited editons” (les: farvevalg, blings etc) gir for meg litt redusert attraktivitet og eksklusivitet. På dette prisnivå velges da AP bort av noen, som da heller til PP. Nettopp fordi PP har holdt fast ved en relativt entydig linje og den konservative og klassiske design. På den annen side har RO Offshore likevel vært en kommersiell suksess som har bidratt til hyggelig oppmerksomhet mot AP RO generelt.
Bildet er nyansert, men personlig blir Offshore litt ”overkill” i mine øyne.

Uansett; - AP RO er et nydelig ur. Jeg trives veldig godt med denne.:cool:

Gratulerer med en fantastisk samling Moore.
Må si du har hatt en ekspansiv utvikling.

Gratulerer med en fantastisk samling Moore.
Må si du har hatt en ekspansiv utvikling.

Stor takk, 1963!
Hyggelig å høre den faller i smak.
Det blir jo en og annen justeringer underveis, - etterhvert som blikket for noe nytt melder seg og "wrist-time" for noe ikke-fullt-så-nytt reduseres.
;)

Baksiden av medaljen...

Mine "babies" har fått lite pleie i det siste, og jeg tenkte ta litt ledig kvalitetstid til å nyte noen av dem.
Fra baksiden.

Baksiden har en lei tendens til å bli glemt.
Til tross for at forsidene er usedvanlig vakre de også, så avdekker så definitivt de transparente baksider svært så hyggelige innsyn i disse svært så elegante urverk.

Det er et vakkert skue, - enten det er rotorer i gull, eller
- GO's unike doble svanehals,
- Zenith's fantastiske El Primero-verk eller
- IWC's Pellaton urverk.

Alle har sine særpreg.
Alle er de perler.

Og bare så det er sagt; - her er det ikke snakk om å prøve å "rangere" noen verk foran andre....
;)

P1010528-i.jpg

P1010532-GO.jpg

P1010539-z.jpg

Litt mer fra GO...

P1010516-GO.jpg

P1010519-GO.jpg

P1010522-GO.jpg

Litt mer fra Zenith...

P1010540-z.jpg

P1010541-z.jpg

P1010542-z.jpg

Litt mer fra IWC...

P1010529-i.jpg

P1010531-i.jpg

P1010530-i.jpg

Man blir litt stum når man ser dette.
Urverkene du har avbildet kan vel neppe karakteriseres som noe annet enn noe av det vakreste og mest forseggjorte som finnes.

Opplevelsen av industrielt håndverk, vitenskap og ren kunst er meget sterk i bildene.
Igjen - takk for at du deler, Moore!:D