En av de tidligste tilvekster..... - Rolex Sea-Dweller
I dag ble det Rolex Sea-Dweller.
Submariners historie og utvikling ikke kan ses adskilt fra Sea-Dwellers historie. Sea-Dweller har en rik historie. Og sterk posisjon hos Rolex.
Submariner ble som kjent lansert allerede i 1953, og ble umiddelbart en suksess som det innovative dykkeruret det var. Senere modifikasjoner ble gjort, men designet forble - stort sett - det samme som det som lå til grunn ved lansering. Dette var i enda større grad tilfelle med Sea-Dweller.
Grunnet sitt meget elegante og klassiske design, og anvendelighet, ble Submariner raskt mer enn "bare" et dykkerur. Den fremstod i like stor grad som et ur egnet for casual bruk, såvel som til dress og de finere anledninger. Dette var også en markedsprofil Rolex underbygget gjennom blant annet lansering av ulike varianter av modellen.
Som en naturlig utvikling overtok Sea-Dweller etter sin lansering i 1967 posisjonen som "Rolex´professional divers´watch" med sine enda mer robuste egenskaper og design. Sea-Dweller var ment å være - og ble - "The Diver" fra Rolex.
Via Submariner (modell 5513) og Sea-Dweller Submariner 16600-2000, ledet dette frem til Sea-Dweller 16600-4000.
Uret som etterhvert dekket alle Rolex´ kriteria ble i 1967 en Sea-Dweller (modell 1665) med ”Gas Escape Valve”, som med dette sikret uret en uproblematisk dekompresjon.
Sea-Dweller kan likevel ikke sies å være like utbredt - i volum - som samlerobjekt blant aficionados som Submariner. Logisk nok, med tanke på den korte "levetiden" og adskillig mindre produksjonsvolum, men ikke minst grunnet det fåtall modellvariasjoner produsert (noe som i praksis bare var én).
Men, med svært få modeller tilgjengelig, gir dette usedvanlig høy standing blant samlere. For det finnes Sea-Dwellere av høyst ”collectable value”. En av dem er COMEX Sea-Dweller, modell 1665.
Det er likevel en annen modell som kanskje fremstår som den "ultimate" Sea-Dweller å eie; - en DOUBLE RED.
Sea-Dweller Submariner 16600-2000 ble erstattet med Sea-Dweller 16600-4000, hvilket i praksis innebar en dobling av dybden fra 2000ft til 4000ft. Den første Sea-Dweller (modell 1665) var vanntett til 600 meter, men i 1978 ble modell 16600 introdusert med både sapphire crystal og forbedret helium escape valve. Denne forbedret også yteevnen helt ned til nevnte 1220 meters dybde (4000ft).
Den første Sea-Dweller - modell 1665 - var i produksjon parallelt med 16600 frem til 1981, men derfra var 16600 eneste Sea-Dweller i produksjon.
I forhold til en Submariner kan du altså ta en Sea-Dweller et vesentlig hakk lenger ned i dypet (1220m vs 300m). For dykkere var dette et vesentlig poeng.
For meg er det irrelevant. Denne perlen blir selvsagt ikke brukt til dykking. Om jeg i et ubetenksomt øyeblikk tok den nedenunder, hadde jeg klart meg mer enn godt nok med 1 ATM....
At Sea-Dweller er unik, fremkommer også på flere områder;
- dette er eneste Rolex-modell med dato og samtidig er uten cyclop. I tillegg har den en annen detalj som skiller den fra alle andre og gjør den unik; - gravering på baksiden. Her står teksten "ROLEX OYSTER Original Gas Escape Valve" som en stødig reminder om hvilken modell du har på hånden. Ikke det at jeg tror du står i fare for å glemme det...
I tillegg er det å merke seg at Sea-Dweller utelukkende er produsert i denne varianten - i stål og sort dial. Dette i sterk kontrast til Submariner, som er laget i et uttall varianter, kombinasjoner av metaller og farvevalg.
Generelt skal man også merke seg at Rolex produserer sine ur i 904L stål, og ikke det tradisjonelle 316L, som man finner i majoriteten av andre stålur i markedet. 904L er betydelig sterkere (3-4 ganger) mye grunnet anti-korrosjon-egenskapene.
Det er relativt uproblematisk å konstatere at det finnes bare én Sea-Dweller.
Kanskje er Sea-Dweller deres "finest hour" i produksjonen, og den vakreste Rolex av alle der ute (beklager alle Submariner-fans). Den overgår selvsagt sin etterfølger DSSD.
Dette er følgelig en discontinued modell. Hvilket bare gjør den enda mer hyggelig å eie.
Sea-Dweller 16600-4000 ble produsert kontinuerlig siden 1978, inntil den ble tatt ut av produksjon og erstattet med den mer volumiøse Deep Sea Sea-Dweller (DSSD) i 2008, som har en utvidet diameter på 43 mm.
DSSD treffer nok med det en annen nisje brukere enn hva den opprinnelige SD gjorde, nettopp på grunn av størrelsen. Som det ellers så ofte har vist seg vil sjelden en oppfølger oppnå samme posisjon som "originalen", - førsteutgaven. Disse to versjonene appellerer nok uansett til ulike brukergrupper.
Første generasjon Sea-Dweller vil jeg mene over tid vil stå seg enda sterkere i markedet, og på sikt øke sin "collectable value".
Pussig nok - kanskje - falt jeg ikke for det mer relativt "mainstream" valget om Submariner som inngangsuret når Rolex skulle inn i samlingen. Jeg mente da - og gjør det fortsatt - at Sea-Dweller er hakket hvassere. Helium escape valve, tykkere kasse, dypere bezelring og tykkere glass uten datolupe/cyclop er visuelle detaljer som umiddelbart skiller Sea-Dweller positivt fra Submariner. Dette gjør også sitt til at Sea-Dweller fikk en høyere prising enn Submariner.
Joda, jeg har en Submariner, men min RED Sub er primært mitt "vintage-alibi", og kom inn lenge etter at Sea-Dweller var på plass.
Så kan man spørre seg; - når det først var et poeng med både vintage og Sea-Dweller, så hvorfor ikke løse denne kombinasjonen gjennom en DOUBLE RED Sea-Dweller?
Dessverre/heldigvis går ikke min vintage-fascinasjon for Rolex så langt (foreløpig), og ikke ønsket jeg å legge såpass kapital i et eldre ur. Til det blir det en altfor svak kost/nytte-verdi etter min smak.
Da foretrekker jeg heller gjøre som dette; - velge det beste fra to verdener gjennom en svært så vakker RED Sub og en (etterhvert) enda mer ettertraktet "ordinær" - men likefullt særdeles tiltalende - Sea-Dweller.
Min Sea-Dweller er en F-serie fra 2004.
I denne sitter det en skikkelig arbeidshest av et Rolex Calibre 3135. 28.800 vph - 31 jewels.
Helium escape valve, tykkere kasse samt glass uten datolupe er alle visuelle detaljer som skiller Sea-Dweller fra Submariner.
Visse oppgraderinger er gjort med dette kaliberet over årene, men intet er å si på hverken pålitelighet eller work-rate.
Datomekanismen er generelt meget tiltalende på Rolex, med både quick-set og quick-change. En meget vakker detalj vel verdt å beskue ved jevne mellomrom.
En Sea-Dweller bør uansett være en "keeper" i enhver samling. Den er og vil være en evig klassiker av en Rolex.
Den ligger derfor godt i samlingen min.
....