Moore's samling

Audemars Piguet Royal Oak.

Denne klassikeren vil forbli tidløs. Nydelig høyklasse urverk på manufakturenes øverste hylle i denne AP Calibre 3120.
Designet av Gerald Genta (som også har Patek Philippe's Nautilus på CV'n), og lansert i 1972. Unikt også ved å være det første "high end" ur i stål. Dog med prising langt over "stål"-nivå.
Kasse i særegen octagonal bezel og 8 heksagon skruer på denne. Guilloche dial med vakkert integrert lenke. Ja, det beskrives som å ha vært en revolusjon i urmakerhistorien.
Det er jeg enig i.:D

Skiven og kassen på dette AP-urverket er forøvrig et spesielt vakkert skue.
Den sorte skiven og den høypolerte innside og ytterside på kasse og visere kommer virkelig til sin rett, varierer fantastisk i det visuelle, og avhengig av hvordan lyset treffer fremkommer mang en lekker detalj.
:cool:

P1000555-1-1.jpg


img_3515ddx5uh-2.jpg


P1000565-1-1.jpg


img_3519d2upe-2.jpg


P1000550-1-1.jpg
 
En liten stilstudie.... Zenith Grande Chronomaster GT

Zenith Grande Chronomaster GT.

Uret er - for meg - alt hva et klassisk (og moderne) komplisert Zenith-ur skal inneholde.
Denne vakkert finpolerte dobbel-lags bezelen (som måler 42mm - men ikke visuelt fremstår såpass "stor"), med silver dial og guilloche mønster, inngår i et nydelig symmetrisk hele. Uret gjør seg faktisk både til de mer formelle som de casual-pregede anledninger. Klassisk og moderne som det er. Men, dets inspirasjon ligger fra 1940-50-tallet.

Mekanisk urverk på øverste hylle, med sitt El Primero Calibre 4001.
Alle kjenner til dets fantastiske 36000 vph, samt 1/10 presisjon på chronograph'en.
I tillegg til en meget sofistikert flyback-chronograph funksjon, har den også en komplett trippel-kalender mekanisme som indkerer dato, dag, måned og månefase.

Zenith ble etablert i 1865 i Le Locle/Sveits av 22 år gamle Georges Favre-Jacot. Han fokuserte umiddelbart på kvalitetskontroll gjennom hele produksjonslinjen, og Zenith var raskt etablert under ett-og-samme-tak. Zenith har følgelig alltid vært 100% in-house manufaktur, og holder fortsatt hus i Le Locle i de samme bygninger hvor man startet opp i 1865.

Zenith har hatt en eksepsjonell utvikling og posisjon innen horologien, og helt siden starten stått for innovasjon og produktutvikling på høyeste nivå.
Gjennom sin lange historie har Zenith vunnet over 2300 bransjepriser og utviklet over 50 calibre. Uavhengig av dette kan man si 1969 var året Zenith definerte en helt ny standard innen horologien og mekanisk fortreffelighet: - det legendariske "El Primero" (les: ”Det Første”) chronograph-urverket blir introdusert som den første chronograph integrert i et automatisk urverk.
Dette var en unik milepæl innen klokkehistorien, og 1969 er året Zenith forandret denne. El Primero er en benchmark den dag i dag, og er Zeniths fremste og mest anerkjente urverk.
For å tydeliggjøre El Primero´s robusthet og presisjon, festet man i 1970 en El Primero til landingshjulet på en Boeing 707 Paris-New York. Til tross for temperaturskifte mot -62, trykk, høyde og vibrasjoner, tikket uret helt som normalt etter landing.

Inntil 2011 var det ingen manufakturer som matchet 36.000 vph og 1/10 sekund presisjon i måling av tidsintervaller i en chronograph.
El Primero var den første chronograph-calibre med integrert automatisk opptrekk, og den raskeste chronograph med 36.000 vph (i forhold til de mer typiske på 28.800 vph). Dette gjorde den også til den mest presise i verden. Breguet er seneste - og eneste - manufaktur som har matchet Zenith med 36.000 vph. Det gjorde de i 2011 med sin nye Transatlantique Type XXII. Til alt overmål med 72.000 vph. Nok om det.

Rolex inngikk avtale med Zenith om kjøp av El Primero til sin Daytona, men endret vph fra 36.000 til 28.800 vph, samt et par andre subtile endringer. "Nedjusteringen" til 28.800 vph hevder noen skyldtes at Rolex ikke hadde den nødvendige kompetanse til å serve urverkene. Uansett, disse "Zenith-produserte" Daytonaene fra perioden 1988-2000 har fått en høyst fortjent ikonstatus nettopp på grunn av sine El Primero-verk fra Zenith.

Zenith er i Norge kanskje noe undervurdert, men så definitivt blant de mest respekterte manufakturene i bransjen. Enhver aficionado anerkjenner Zenith og spesielt El Primero. Man eier gjerne en El Primero om man er en ekte aficionado.
Det er noe "diskret" og tilbaketrukket ved Zenith, og manufakturen fremstår på ingen måte så "hypet" som andre manufakturer. Det er ingen fashion-takter eller "so-called" celebrities som profilerer manufakturen. Zenith trenger ikke det.
Speaking of "hype"; - jeg overser en periode det siste 10-året (les: Nataf-perioden) hvor man dessverre eksperimenterte i litt for stor grad på design, og forlot den mer klassiske linjen som var Zeniths ekte identitet og varemerke. Dette ga Zenith et tilbakeslag i markedet.

Zeniths logo er en stjerne. Den har sin historie.
En natt etter at Georges Favre-Jacot hadde konstruert ett av sine mest fullendte calibre, gikk han ut og betraktet stjernene. Spesielt en stjerne gjorde et stort inntrykk på ham; - Polarstjernen. Og alle øvrige stjerner omkranset denne. Dette ga Jacot assosiasjoner til verket han nettopp hadde skapt. Han besluttet der og da å gi både verket og manufakturen som sådan navn etter det som leder til det høyeste punkt i universet; - ZENITH. Stjernen ble symbolet for dette.

El Primero er selve DNA´et til Zenith.
Om Zenith ikke har "det ene" uret man kan si symboliserer manufakturens DNA, så er det kanskje mer riktig å si man har urverket som er det. Zeniths El Primero er selve "definisjonen" på en chronograph med sin usedvanlig høye nøyaktighet og pålitelighet. Det tar 9 måneders arbeid å montere en El Primero.
Av samtlige El Primero er Calibre 4001 ett av de mest kompliserte. Calibre 4001 ble lansert i 2002.
Det er Calibre 4001 som sitter i min Grande Chronomaster GT. El Primero Calibre 4001 er (ikke langt unna) verdens beste og mest presise chronograph-verk. Det ene blant meget få.

Jeg er definitivt Zenith-fascinert.
Zenith Grande Chronomaster GT er en av mine horologiske favoritter. Det var tidlig klart at jeg ønsket "det beste av det beste" hva angår urverk når jeg bestemte meg for en Zenith. Når Zenith leverer en El Primero Calibre 4001 i en innpakning som dette, er jeg mer enn gjennomsnittlig fascinert.
Calibre 4001 er noe av det mest avanserte Zenith produserer, og har en finish med utsøkte komplikasjoner og detaljer. Ikke nok med at den leverer en av de beste og mest presise chronographer innen horologien, inkludert flyback, men den er supplert verket med en ekstremt veltilpasset Annual Calendar; - det vil si dag, dato, måned - og månefase. Måten komplikasjonene er presentert på, kan ikke bli bedre.

Innsynet til urverket er en like stor nytelse.
Her har Zenith like godt gravert rotoren i samme guilloche-mønster som man har gjort med dial. Direkte utsøkt.
Jeg kommer heller ikke utenom den meget vakkert forseggjorte kassen, som med sin 3-lags formgivning er spesielt elegant og tiltalende.

Jeg har usedvanlig stor sans for denne Grande Chronomaster GT. Ikke bare på grunn av et fantastisk urverk, men like mye på grunn av det eksepsjonelle designet. Den er både klassisk og moderne på samme tid, med tydelig inspirasjon fra 1940-50-tallet.
Zenith har til fulle "levert varene" med denne Grande Chronomaster GT; - både sporty og klassisk eleganse i kreative og moderne linjer. Bilder yter så definitivt ikke uret full rettferdighet.

At dette også er en discontinued modell - og ditto "sought after" variant blant Zenith-entusiaster og samlere - gjør det enda hyggeligere å eie og gi armtid.
En Keeper.

Enjoy!;)

DSC_0268.jpg


DSC_0265.jpg


DSC_0264.jpg


DSC_0261.jpg


DSC_0254.jpg


DSC_0253.jpg


DSC_0251-1.jpg


DSC_0249.jpg


DSC_0248-1.jpg


DSC_0246.jpg


DSC_0243-2.jpg


DSC_0251.jpg


DSC_0034.jpg


DSC_0028.jpg


1F.jpg


DSC_0030.jpg


DSC_0027.jpg


zfullmne-1.jpg


1F.jpg


1A.jpg


1B.jpg


1FF.jpg


DSC_0029.jpg


DSC_0025.jpg


DSC_0021.jpg


1C.jpg


1G.jpg


1H.jpg


P1010539-z-1.jpg


DSC_0041.jpg


1H.jpg


1I.jpg


1II.jpg


1III.jpg


z1bmp.jpg


1J.jpg


bilde-3-1.jpg
 
Dagens bidrag...
Glashütte Original PanoMaticVenue.

"German engineering" fra øverste hylle.
Pano-serien er velkjent - og det er nok her vi i det store bildet finner deres ikons. Denne Venue-varianten med 2nd timezone og en tilhørende visuelt velplassert indikator for day/night er vakker. Rett og slett bare et "pretty", klassisk og classy dress-ur.

Caliber 90-04 er et presisjonsverk.
Alle urets deler håndlaget - og satt sammen for hånd.
Det forklarer også hvorfor det bare produseres ca 7000 eksemplarer GO i året.

Baksiden?
Åpen og vakker der den avslører den velkjente doble svanehalsen og rotor i 21K gull.
Blant annet.

P1000585-1.jpg


P1000584-1.jpg


P1000785-1.jpg


P1000786-1.jpg
 
Fantastisk ur. Merker at jeg blir mer og mer fristet av en Glashütte.

Og veldig flotte bilder! Det begynner å bli veldig høyt nivå på noen av fotografene her inne!


Takker så mye, Santos-Dumont!

Jeg kan underskrive på det; - det er et fantastisk ur.
Spesielt er det også, med sin off-center plassering av urverket og øvrige vakre visuelle opplevelse.
Kort sagt et høykvalitetsur det (heldigvis) ikke ses så mange av "på gaten"...
;)
 
Dagens urverk -
IWC Portuguese Automatic (7 days).

Følte litt behov for å knipse noen bilder i kveldingen, så da ble det slik. ;)
Det går i dress-ur for tiden. Vanskelig annet - omgivelsene preger meg.

Denne IWC-versjonen er direkte "striking". Kraftig og klassisk. Utsøkt in-house konstruert med en vakkert symmetrisk finish og design.
Denne kaliber 51011 ivaretar alt fra forgjengerens opprinnelige og legendariske Portuguese fra 1930-tallet, med de opphøyde monterte arabiske numerals og "railway-style" minuttindikator. Selvsagt også 7 days power reserve indikator på motsatt side.

Urverket innehar alt hva IWC har å by på, inkludert det eksklusive IWC Pellaton systemet. Hvilket i sin helhet kan beundres i den utsøkt åpne baksiden.

P1000604-2.jpg


P1000602-1.jpg


P1000595-2.jpg


P1000600-1.jpg
 
En liten stilstudie.... IWC Portuguese Chrono-Automatic

Dagens ur -
IWC Portuguese Chronograph.

Min første IWC vil nok bli en tro følgesvenn inn i fremtiden, og denne klassikeren av et kvalitetsur gjør seg fortsatt - til tross for at "storebror" Automatic (7 Days) markerer sin plass (les: armtid). ;)

Til tross for likheten med storebror; - et ur med helt spesielle detaljer likevel. Og jeg liker hvite skiver på dress-ur. Chrono'en har samtidig den like vakre symmetriske finish og design som Automatic; - arabiske numerals, "swallow-style" hands og en small seconds indikator.

Denne calibre 79240 med 28.800 bph leverer varene.
På en lekker måte.


DSC_0217.jpg


DSC_0230.jpg


DSC_0231.jpg


DSC_0234.jpg


DSC_0220.jpg


DSC_0216.jpg


DSC_0217-1.jpg


DSC_0221.jpg


DSC_0224.jpg


DSC_0223.jpg


DSC_0219.jpg


DSC_0228.jpg


DSC_0049.jpg


P1000660-1.jpg


iwc10bmp.jpg


P1010172-1.jpg


iwc7bmp.jpg


iwc3bmp.jpg


iwc11bmp.jpg
 
Dette er lekekrt, Moore!
Jeg liker virkelig bildene dine - og ikke minst samlingens bestanddeler.
:cool::cool::cool:
 
Absolutt helt fantastiske bilder, Moore! Og klokker...

Mener å kunne observere en rask og markant utvikling i kvaliteten på bildene. Har du nytt kamera og eventuelt hatt opplæring?

Fortsett å publisere dine bilder! Skulle ønske Tidssonen kunne tillate større bilder/ høyere oppløsning...
 
Flotte fotos!

Det er en virkelig flott samling du har, og jeg ser at flere av mine favoritter befinner seg i din besittelse!

Royal Oak er en utrolig flott klassiker med en finish som nesten mangler sidestykke.
For et par år siden sto jeg med en PanoMaticVenue nesten nede i handleposen, men endte opp med en Portoguese Chrono isteden. Jeg angrer ikke på det, men kjenner at "drømmen" om en GO ikke slipper taket.
7-days er en fantastisk klokke, men for min del sitter denne litt inne siden jeg allerede har en Chrono. Fantastisk at du hopper bukk over slike tåpelige unnskyldninger!
Ellers må jeg si at begge dine klassiske Rolex og ikke minst din Breguet er ur som gjør at det rykker i kjøpelysten her, for ikke å snakke om dine Jaegers (designet på Master Compressor tiltaler meg virkelig).

Takk for at du deler denne flotte samlingen!
 
Dette er lekekrt, Moore!
Jeg liker virkelig bildene dine - og ikke minst samlingens bestanddeler.
:cool::cool::cool:

Thanks, Frodo!
Hyggelig at både foto og det fotograferte faller i smak.:D

IWC er så absolutt ur som gjør seg på bilde også.
Og det lever godt opp til "less is more"-filosofien.
;)
 
Absolutt helt fantastiske bilder, Moore! Og klokker...

Mener å kunne observere en rask og markant utvikling i kvaliteten på bildene. Har du nytt kamera og eventuelt hatt opplæring?

Fortsett å publisere dine bilder! Skulle ønske Tidssonen kunne tillate større bilder/ høyere oppløsning...

Stor takk, Arild!
Veldig hyggelig å høre.:p

En viss "standardheving" er det nok, dog ikke mer enn det som lar seg forklare ut fra et nødvendig bytte fra mobilkamera til et litt mer ordinært kamera.
Men bare litt.
Forøvrig ingen opplæring - annet enn min egen lille søken etter detaljer og å se urene på en litt annen måte - og i et litt annet lys - enn tidligere.
Bokstavelig talt.;)

Joda, flere bilder kommer.
Jeg tar dem etterhvert som dagsform og bruk tillater det.
 
Flotte fotos!

Det er en virkelig flott samling du har, og jeg ser at flere av mine favoritter befinner seg i din besittelse!

Royal Oak er en utrolig flott klassiker med en finish som nesten mangler sidestykke.
For et par år siden sto jeg med en PanoMaticVenue nesten nede i handleposen, men endte opp med en Portoguese Chrono isteden. Jeg angrer ikke på det, men kjenner at "drømmen" om en GO ikke slipper taket.
7-days er en fantastisk klokke, men for min del sitter denne litt inne siden jeg allerede har en Chrono. Fantastisk at du hopper bukk over slike tåpelige unnskyldninger!
Ellers må jeg si at begge dine klassiske Rolex og ikke minst din Breguet er ur som gjør at det rykker i kjøpelysten her, for ikke å snakke om dine Jaegers (designet på Master Compressor tiltaler meg virkelig).

Takk for at du deler denne flotte samlingen!

Tusen takk Mogens!
Veldig hyggelig å høre, og morsomt at vi også deler smak og innretning på urene.:D

Jeg for min del falt veldig tidlig og raskt for IWC, og det var egentlig mitt første "dress-ur". Noe jeg aldri har angret på. Og ja, da 7 Days kom inn fikk jeg kommentarer som "...du selger vel chrono'en nå, eller?" etc.
Men nei, den er et så klassisk, stilrent og vakkert ur, at jeg enn så lenge velger å beholde det. Et godt alternativ og supplement til Automatic'en.

Den GO PMV håper jg du kommer over igjen senere. For GO er og blir spesielt. Og denne PMV er noe annerledes enn den mer "vanlige" PML. Min Pano-variant er veldig funksjonell for meg, med annen tidssone og day/night-indikasjon.
GO er jo generelt mindre å se på hånden "der ute". Det bidrar godt til å opprettholde dens "eksklusivitet" på en måte.

Joda.... de er alle attraktive på sin måte.
Og det gjør jo dette til en så "frustrerende",
men, akk så morsom hobby....
;)
 
Side 11 i denne tråden tror jeg er min favoritt-side på tidssonen :D Helt enormt...!

Stor takk for rosende ord, adio!
Veldig hyggelig å høre både fotos og ur er til glede.;)

Det er absolutt morsomt å la kamera også få litt spillerom innimellom,
når urene hviler seg litt,
og eieren.....
..gjør det samme:D

Kommer nok suppleringer etterhvert, så det er bare å sjekke innom.
 
Jaeger-LeCoultre Master Control Eight Days i dag.

Valget av supplering til min Master Compressor skulle være et klassisk og elegant alternativ til øvrige dress-ur. Det måtte bli et JLC. Master Control-serien fylte kriteriene.

Uret er karakterisert og definert med sine klare linjer og "formal understatement", som JLC selv liker å beskrive uret.
Jeg er enig.
Dette er et in-house movement Calibre 877 på sitt beste, og kvaliteten har gitt JLC og MC et legendarisk renommè. Det er fortjent.
Mekanisk manuelt urverk har det også - hvilket har sin sjarm. Rett og slett til å smile av når dette uret etter få turns med kronen vil tikke avgårde i 8 hele dager....:cool:

Vakkert komponert skive, med small seconds (etter modell fra de gamle lommeur), samt "blued hands" for sekunder og power reserve. Large date og en velplassert day/night-indicator kompletterer skiven til et vakkert hele.

Denne Eight Days er en nytelse å gi armtid.
"Diskret luksus" bruker mange i beskrivelsen av dette uret.
Jeg er enig.
;)

P1000678-1.jpg


P1000692-3.jpg


2-2-1.jpg


P1000688-2.jpg


P1000682-1.jpg
 
Usannsynlig vakkert Moore!:D


Takker så mye, Frodo!:D

Den JLC'n har rukket å bli et svært verdsatt ur.
Synd det ikke lar seg fange opp på bilde slik det helt fortjener, men men....
Et bilde sier jo uansett mer enn tusen ord.
Da er det like greit la bildene tale for seg selv.
;)
 
En av de tidligste tilvekster..... - Rolex Sea-Dweller

I dag ble det Rolex Sea-Dweller.

Submariners historie og utvikling ikke kan ses adskilt fra Sea-Dwellers historie. Sea-Dweller har en rik historie. Og sterk posisjon hos Rolex.

Submariner ble som kjent lansert allerede i 1953, og ble umiddelbart en suksess som det innovative dykkeruret det var. Senere modifikasjoner ble gjort, men designet forble - stort sett - det samme som det som lå til grunn ved lansering. Dette var i enda større grad tilfelle med Sea-Dweller.
Grunnet sitt meget elegante og klassiske design, og anvendelighet, ble Submariner raskt mer enn "bare" et dykkerur. Den fremstod i like stor grad som et ur egnet for casual bruk, såvel som til dress og de finere anledninger. Dette var også en markedsprofil Rolex underbygget gjennom blant annet lansering av ulike varianter av modellen.
Som en naturlig utvikling overtok Sea-Dweller etter sin lansering i 1967 posisjonen som "Rolex´professional divers´watch" med sine enda mer robuste egenskaper og design. Sea-Dweller var ment å være - og ble - "The Diver" fra Rolex.

Via Submariner (modell 5513) og Sea-Dweller Submariner 16600-2000, ledet dette frem til Sea-Dweller 16600-4000.
Uret som etterhvert dekket alle Rolex´ kriteria ble i 1967 en Sea-Dweller (modell 1665) med ”Gas Escape Valve”, som med dette sikret uret en uproblematisk dekompresjon.

Sea-Dweller kan likevel ikke sies å være like utbredt - i volum - som samlerobjekt blant aficionados som Submariner. Logisk nok, med tanke på den korte "levetiden" og adskillig mindre produksjonsvolum, men ikke minst grunnet det fåtall modellvariasjoner produsert (noe som i praksis bare var én).
Men, med svært få modeller tilgjengelig, gir dette usedvanlig høy standing blant samlere. For det finnes Sea-Dwellere av høyst ”collectable value”. En av dem er COMEX Sea-Dweller, modell 1665.
Det er likevel en annen modell som kanskje fremstår som den "ultimate" Sea-Dweller å eie; - en DOUBLE RED.

Sea-Dweller Submariner 16600-2000 ble erstattet med Sea-Dweller 16600-4000, hvilket i praksis innebar en dobling av dybden fra 2000ft til 4000ft. Den første Sea-Dweller (modell 1665) var vanntett til 600 meter, men i 1978 ble modell 16600 introdusert med både sapphire crystal og forbedret helium escape valve. Denne forbedret også yteevnen helt ned til nevnte 1220 meters dybde (4000ft).
Den første Sea-Dweller - modell 1665 - var i produksjon parallelt med 16600 frem til 1981, men derfra var 16600 eneste Sea-Dweller i produksjon.

I forhold til en Submariner kan du altså ta en Sea-Dweller et vesentlig hakk lenger ned i dypet (1220m vs 300m). For dykkere var dette et vesentlig poeng.
For meg er det irrelevant. Denne perlen blir selvsagt ikke brukt til dykking. Om jeg i et ubetenksomt øyeblikk tok den nedenunder, hadde jeg klart meg mer enn godt nok med 1 ATM....

At Sea-Dweller er unik, fremkommer også på flere områder;
- dette er eneste Rolex-modell med dato og samtidig er uten cyclop. I tillegg har den en annen detalj som skiller den fra alle andre og gjør den unik; - gravering på baksiden. Her står teksten "ROLEX OYSTER Original Gas Escape Valve" som en stødig reminder om hvilken modell du har på hånden. Ikke det at jeg tror du står i fare for å glemme det...
I tillegg er det å merke seg at Sea-Dweller utelukkende er produsert i denne varianten - i stål og sort dial. Dette i sterk kontrast til Submariner, som er laget i et uttall varianter, kombinasjoner av metaller og farvevalg.
Generelt skal man også merke seg at Rolex produserer sine ur i 904L stål, og ikke det tradisjonelle 316L, som man finner i majoriteten av andre stålur i markedet. 904L er betydelig sterkere (3-4 ganger) mye grunnet anti-korrosjon-egenskapene.

Det er relativt uproblematisk å konstatere at det finnes bare én Sea-Dweller.
Kanskje er Sea-Dweller deres "finest hour" i produksjonen, og den vakreste Rolex av alle der ute (beklager alle Submariner-fans). Den overgår selvsagt sin etterfølger DSSD.
Dette er følgelig en discontinued modell. Hvilket bare gjør den enda mer hyggelig å eie.

Sea-Dweller 16600-4000 ble produsert kontinuerlig siden 1978, inntil den ble tatt ut av produksjon og erstattet med den mer volumiøse Deep Sea Sea-Dweller (DSSD) i 2008, som har en utvidet diameter på 43 mm.
DSSD treffer nok med det en annen nisje brukere enn hva den opprinnelige SD gjorde, nettopp på grunn av størrelsen. Som det ellers så ofte har vist seg vil sjelden en oppfølger oppnå samme posisjon som "originalen", - førsteutgaven. Disse to versjonene appellerer nok uansett til ulike brukergrupper.
Første generasjon Sea-Dweller vil jeg mene over tid vil stå seg enda sterkere i markedet, og på sikt øke sin "collectable value".

Pussig nok - kanskje - falt jeg ikke for det mer relativt "mainstream" valget om Submariner som inngangsuret når Rolex skulle inn i samlingen. Jeg mente da - og gjør det fortsatt - at Sea-Dweller er hakket hvassere. Helium escape valve, tykkere kasse, dypere bezelring og tykkere glass uten datolupe/cyclop er visuelle detaljer som umiddelbart skiller Sea-Dweller positivt fra Submariner. Dette gjør også sitt til at Sea-Dweller fikk en høyere prising enn Submariner.

Joda, jeg har en Submariner, men min RED Sub er primært mitt "vintage-alibi", og kom inn lenge etter at Sea-Dweller var på plass.
Så kan man spørre seg; - når det først var et poeng med både vintage og Sea-Dweller, så hvorfor ikke løse denne kombinasjonen gjennom en DOUBLE RED Sea-Dweller?
Dessverre/heldigvis går ikke min vintage-fascinasjon for Rolex så langt (foreløpig), og ikke ønsket jeg å legge såpass kapital i et eldre ur. Til det blir det en altfor svak kost/nytte-verdi etter min smak.
Da foretrekker jeg heller gjøre som dette; - velge det beste fra to verdener gjennom en svært så vakker RED Sub og en (etterhvert) enda mer ettertraktet "ordinær" - men likefullt særdeles tiltalende - Sea-Dweller.

Min Sea-Dweller er en F-serie fra 2004.
I denne sitter det en skikkelig arbeidshest av et Rolex Calibre 3135. 28.800 vph - 31 jewels.
Helium escape valve, tykkere kasse samt glass uten datolupe er alle visuelle detaljer som skiller Sea-Dweller fra Submariner.
Visse oppgraderinger er gjort med dette kaliberet over årene, men intet er å si på hverken pålitelighet eller work-rate.
Datomekanismen er generelt meget tiltalende på Rolex, med både quick-set og quick-change. En meget vakker detalj vel verdt å beskue ved jevne mellomrom.
En Sea-Dweller bør uansett være en "keeper" i enhver samling. Den er og vil være en evig klassiker av en Rolex.

Den ligger derfor godt i samlingen min.
....:cool:


DSC_0216.jpg


DSC_0180.jpg


DSC_0217.jpg


DSC_0228.jpg


DSC_0252.jpg


DSC_0236.jpg


DSC_0250.jpg


DSC_0244.jpg


DSC_0245.jpg


DSC_0226.jpg


DSC_0220.jpg


DSC_0218.jpg


DSC_0012.jpg


DSC_0011.jpg


P1000723-1.jpg


P1000719-1.jpg


Sd291bmp.jpg


Sd281bmp.jpg


Sd212bmp.jpg


Sd23bmp.jpg


Sd29.jpg


Sd4bmp.jpg


SD2bmp.jpg


DSC_0255.jpg


DSC_0253.jpg


DSC_0241.jpg


DSC_0222.jpg


DSC_0221.jpg


Sd5bmp.jpg


Sd3bmp.jpg


DSC_0232.jpg


SD1bmp.jpg


DSC_0229.jpg


DK_2011_0815.jpg


IMG_0216_zpsc1604e23.jpg
 
Det er en nytelse å gå inn her, Moore.
Du har virkelig utviklet en flott evne til å ta gode bilder. Og jeg synes absolutt du har fanget JlC'ens skjønnhet.
Har sett den i virkeligheten, så jeg forstår hva du mener med at den er noe for seg selv.
Jeg er også enig i "day off" egenskapene til SD'en. Har det akkurat slik selv.
Selv om den er en ganske påkostet og statusbefengt klokke, bruker jeg den gjerne på ferie- og fridager.
Som f.eks. på hytta. Egentlig litt pussig det der...

Takk for at du tar deg tid og deler de flotte bildene med oss!:D:D:D