Off topic: Dagens anskaffelse - Montblanc Meisterstück Classique
- “May I help you, Mr Adenauer?”
Ordene falt i 1963 av President John F Kennedy.
Adenauer var tysk rikskansler og skulle signere et felles dokument med USA, men han hadde ingen penn for hånden. President Kennedy overrakk Rikskansler Adenauer sin fyllepenn, slik at dokumentet kunne underskrives.
Jeg snakker om Montblanc Meisterstück.
Jeg kjøpte en med meg i Frankrike i dag. Her følger en liten "(st)ønnboxing".
Kan ikke si annet enn at jeg lenge har vært fascinert av Montblanc, og tenkte derfor slippe utboksingen i galleriet når den tid kom og var moden for det. Dette er tross alt
litt klokkerelatert. Om vi legger godviljen til.
For, når vi har den store sans for horologien og "the finer things in life", så inkluderer jeg lett et 100% in-house manufaktur writing instrument fra Montblanc.
Og joda, i 1997 introduserte Montblanc også klokker, men dette forbigår jeg i stillhet, da jeg anser dette utelukkende som spin-off av brandet. Til tross for at de i 2008 for første gang produserer sitt eget in-house calibre.
Som innen horologien har også skriveinstrumentene og dets manufakturer sine slogans.
I 1986 lanserte Montblanc sitt; - “The Art of Writing”.
Et relativt treffende slagord man kan nikke gjenkjennende til. It fits the bill.
I 1913 blir den hvite stjernen Montblancs offisielle emblem og logo.
Den hvite stjernen symboliserer den snødekte toppen av fjellet Mont Blanc. Dette er Europas høyeste fjell, og gjennom det bekrefter Montblanc sin committment i å alltid tilstrebe den høyeste kvalitet og kunnskap om faget.
I 1929 forankret man seg enda sterkere til historien og Mont Blanc, da man dette året inngraverte tallet 4810 i "hjertet" på alle Meisterstück-skriveinstrumenter; - pennens nib. Mont Blanc er 4810 meter høyt, og gjennom dette et symbol på den ypperste kvalitet og standard på sine produkter.
I 1993 blir Montblanc en del av Richemont-gruppen.
Som kjent inkluderer Richemont selskaper som Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Officine Panerai, IWC, Jaeger-LeCoultre, Piaget, Baume & Mercier, samt andre luksuriøse merker som Cartier, Purdey, Chloe - blant annet.
Montblanc fremstår kanskje som verdens fremste manufaktur innen writing instruments. Til tross for at det er mange om beinet også i denne bransjen.
Gjennom å stadig søke nye innovasjoner samtidig som man klarer å ta vare på de gode tradisjoner og de klassiske linjer fra fortiden, evner Montblanc å opprettholde sin posisjon som skriveinstrumentenes høyest prefererte manufaktur. Selskapet er nå representert i over 70 land world-wide, med over 360 offisielle Boutiques.
Da jeg endelig tok skrittet ut og skaffet meg en Montblanc, måtte det derfor bli selve “signatur”-pennen; - Meisterstück Classique, som er så rik på historie og nærmest egenhendig har ført Montblanc til den posisjon det har blant manufakturene av writing instruments.
Den sitter perfekt i hånden, og dette blir definitivt pennen for de hyggelige anledninger når signaturen skal på plass, og avtaler underskrives. Det bør forøvrig skje minst to ganger i uken, da den fascinerende damen som solgte meg pennen antydet jeg burde det. Om ikke risikerer jeg at blekket kan tørke fordi det ikke får nok bevegelse.
- Hørte jeg noen nevne produksjon av “writing instrument-winders”?
I påvente av at noen tar fatt i den forretningsideen skal jeg alltids klare å holde blekket flytende et par ganger i uken….
Dette er "The Classic" av Montblancs mange serier av writing instruments. Selve originalen. Ikonet.
Andre versjoner er egentlig nylanseringer bygd på denne Meisterstück Classique.
Den er bygd i sort rasin med platinum i clip og ring. Nib i 14k gull og rhodium belegg.
Medium nib.
Muligens blir en “anmeldelse” av et skriveinstrument hakket “smalt” for den harde kjerne av horologister her ute. Men likevel; - det er sannelig ikke store avstanden i fascinasjonen for ur til å bli farlig fascinert av writing instruments.
Det har jeg vært en stund.
Jeg bare følte det naturlig.
Det er jo - som Montblanc sier selv; - "a story to tell".....
Forøvrig funker dette kjøpet utmerket som smertelindring i påvente av neste klokke inn.
Her noen bilder av seansen.
Sammen med fyllepennen fulgte selvsagt også et elegant blekkhus som blir for den mer stasjonære plassering på kontoret. I tillegg fulgte blekkpatroner for reiser.
Enhver manufaktur fyllepenn har sitt serienummer.
Den hvite stjerne.
Utsøkte graverte detaljer.
Til og med den skjulte pumpen i kammeret har utsøkte graveringer. Intet er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder tysk mesterhåndverk...
Så har vi nib´en da. Hjertet i pennen.
Vakkert gravert og utsmykket i 14k, både med logo og selvsagt Mont Blancs 4810 meter.